Hur uppbokade blir nattågen?

HasseQ

Avslutat
Nu var jag ju tvungen att kolla. Hittade liggplatser Sth - Abisko i Juli/Aug för 800 - 1000 sekiner.
 
När jag kollar på nattåget till Kiruna och vidare från Stockholm ser jag att det gällande avgångar 27/7 och framåt inte går nattåg hela vägen utan blir byte i Boden.
Dessutom kommer man fram mycket senare. Om man som jag vill kliva av i Abisko så blir det inte många timmar kvar av dagen innan man behöver hitta en lägerplats.

Då blir det tydligen att ta flyget i år igen. (Fyll i med svordomar efter personlig preferens).
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
När jag kollar på nattåget till Kiruna och vidare från Stockholm ser jag att det gällande avgångar 27/7 och framåt inte går nattåg hela vägen utan blir byte i Boden.
Dessutom kommer man fram mycket senare. Om man som jag vill kliva av i Abisko så blir det inte många timmar kvar av dagen innan man behöver hitta en lägerplats.

Då blir det tydligen att ta flyget i år igen. (Fyll i med svordomar efter personlig preferens).
FAN!!
 
När jag kollar på nattåget till Kiruna och vidare från Stockholm ser jag att det gällande avgångar 27/7 och framåt inte går nattåg hela vägen utan blir byte i Boden.
Lite tidigt att fastslå det väl? Det står "banarbete planeras" för tåg 94 som går direkt och det bör bli ändringar framöver. Men det är klart, vi som var hoppfulla på samma sätt förra året hamnade ju på flyget. Tror ändå att ansvariga har lärt något av det strulet.
 
Det kanske är för att biljettpriserna på järnväg är väl billiga som dom inte har råd att fixa fram fler sovvagnar och underhållet är så eftersatt ?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Som jag förstått det har järnvägsnätet aldrig burit sina totala kostnader genom intäkter från person- och godstrafik, utan det är den total samhällsnyttan som varit hela poängen.

Det är väl samma sak nu. Skall man minska på vägburna fordon och öka chansen att nå vissa miljömål så behövs förmodligen järnvägen. Då landar det i politiska beslut, och bland politiker är pajkastningen om miljö och klimat minst lika aktiv som i vissa trådar här på utsidan :D

Artikel från 2016 och inget har väl egentligen ändrats sedan dess:
 
Som jag förstått det har järnvägsnätet aldrig burit sina totala kostnader genom intäkter från person- och godstrafik, utan det är den total samhällsnyttan som varit hela poängen.

Så kan det nog vara.

Fast man kan ändå tycka att det borde gå att ordna en lösning om sov/liggvagnarna är så efterfrågade så folk inte får plats.
 
Visst är SJs algoritmer för prissättning rena svartkonsten ibland, men det där stämmer åtminstone inte om man är ute tidigt. Jag har just bokat en återbetalningsbar biljett Riksgränsen-Stockholm C med sovplats från Boden i början av augusti för 1291 kr (med STF-rabatt). Jag tycker inte det är dyrt.
Jag lyckades faktiskt boka en återbetalningsbar resa till riksgränsen T&R för 2300kr i sovvagnskupé respektive liggvagnskupé. Försökte jag boka via STF's SJ tjänst kostade samma resa 3300kr...

Då är det bara att fundera ut en lämplig rutt för 5 vandringsdagar.
 
Jag lyckades faktiskt boka en återbetalningsbar resa till riksgränsen T&R för 2300kr i sovvagnskupé respektive liggvagnskupé. Försökte jag boka via STF's SJ tjänst kostade samma resa 3300kr...
Ja den utlovade 10%-procentig rabatten verkar tillämpas slumpmässigat. Det är viktigt att kolla parallellt med SJs ordinarie bokning.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.