Hur trappa ner men ändå få nya upplevelser

Jag börjar nu kolla på att gå i Rondane och lite upp i Dovre och kommer inte köpa biljett i förväg utan ha allt packat och kunna åka nästa dag ev ta bilen pga strul med Vy buss och tåg 2 år i rad.
Ska även försöka gå färre höjdmeter per dag än senast då det var nästan 1000 om dagen.
Hoppas kunna ta ett tält på 1,5 kg ist för 2,2-2-3 kg om vädret blir bra,ev då någon natt i hytta om kallt och regn och blåst fast annan prognos,träna lite mer i förväg ev dra däck,lite viktträning.

Kolla in länken och du ser min utrustning. Det blev 7,5 kilo i basvikt för en vandring i Oktober eller tidigt vår i låglandet, typ Sörmlandsleden vilken jag vandrade hösten 2024. Jag har flera sovsäckar att välja men tog med den varmaste jag har och samma med tält. Direkt på vintern är jag inte ute på en flerdagarstur bara testat någon enstaka natt hur utrustningen skulle funka vid flera minusgrader.
Ska också tillägger att jag är extremt frusen av mig och dunbrallorna åker redan i September med.
Hur har du resonerat kring just Crazy Creek Power Lounger adj. -- finns det någon anledning till att det blev just den stolen?

Ja det var ju detta! Ska man stanna upp och njuta, ge sig tid att uppleva ngt, eller bara traska på?
Själv har jag haft svårt att typ "ta en paus", utan mitt motto har mest varit.. "Alltid på väg"
Gjorde en 10-milatur med cykel i fjol, hade planerat 3 stopp. Resultat 15 min rast/paus för att inköpa förnödenheter i en butik. Trots de så känner jag mig inte stressad, gillar att trampa på eller om det nu är att vandra på.
När man tränade som mest, hade man på vägen flera delmål, när man nått dem ja då fortsatta man till nästa delmål och nästa och nästa.
Har kommit till insikt att jag på äldre dar måste ta mig tid att njuta, stanna upp, insupa det storslagna jag ser, även om det bara är en liten myr en disig morgon, innan solens värmande strålar får diset att försvinna och mitt öga fångar spindelvävets mönster..

Har nu testat en ny metod, som verkar funka, även om det är en dagstur elr 2 dagarstur.
Vid varmt väder går jag i kortbyxor/tights/badbyxor. Fickor är förbjudna, så inte på höftbältet heller.
Vid behov av långbrallor har jag mitt lätta Dobsom löparställ (jätteliten ficka) Zip off byxor e totalt förbjudna, fler sömmar = mer som skaver.
Vart vill jag komma. Jo, är jag i behov av fika, snacks elr kolla på kartan, what ever. Då måste jag stanna upp ta av mig ryggan, och ta den rast som jag aldrig tidigare tagit. Njuta av stunden, och stanna upp i nuet.
Kanske ta av mig kängorna, prata med mina fötter, hur mår ni?? Ja ni fattar.

Har börjat med detta i en liten skala och det funkar hittils mycket bra. :)

Senast ändrad:
Jag tänker att det gäller att hitta sitt varför man vandrar. När man vet det så blir det precis så som man gör det, vare sig det är en kortare eller längre tur. Jag tycker om att inte vara beroende av butiker, så jag bär med mig allt jag behöver för en vandring.
Med tiden lär man sig hur allt funkar och då kan man optimera det man vill optimera. Kanske vikt. Kanske mat. Kanske kamerautrustning.
Har en regel: Jag ska inte frysa på en vandring.

Som tillägg så ska det vara lite folk men inte helt öde för när man går själv så kan de kännas tryggt om det iaf går några per dygn på samma led sträcka så man tex kan fråga om vattenstånd och strömmar i närmaste vad tex.
Att kunna köpa mat på vägen är ju ingen nackdel och efter att INTE gått ca 1 km extra omväg senaste tur i sista obemannade hytta med matförråd och varit hungrig i flera dagar efter det misstaget så vet jag hur det känns,man klarar ju livhanken men fryser mer och uppskattar maten mer nästa gång och är den lagad av en bra kock så blir det ännu bättre även om värmd i mikro om man kommer fram efter utsatt middagstid till tex en DNT hytta.

Som tillägg så ska det vara lite folk men inte helt öde för när man går själv så kan de kännas tryggt om det iaf går några per dygn på samma led sträcka så man tex kan fråga om vattenstånd och strömmar i närmaste vad tex.
Att kunna köpa mat på vägen är ju ingen nackdel och efter att INTE gått ca 1 km extra omväg senaste tur i sista obemannade hytta med matförråd och varit hungrig i flera dagar efter det misstaget så vet jag hur det känns,man klarar ju livhanken men fryser mer och uppskattar maten mer nästa gång och är den lagad av en bra kock så blir det ännu bättre även om värmd i mikro om man kommer fram efter utsatt middagstid till tex en DNT hytta.
Är det microvarm mat på DNT-hyttor?
Första gången jag vandrade i Jotunheimen, hade jag ett stop over vid Eidsbugarden, med en trerätters middag.
Förrätt var en championsoppa. Tänkte inte på de då, men dagen efter.. Fn så mycke grädde de va i den soppan även om den va god, därför beställde jag påfyllning... Orkade inte med efterrätten... Varmrätten, borde haft en dosa med att ta med det jag inte orkade, hade haft en underbar middag typ flera dagar då?

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Jag är Ingenjör ingen författare;

Det står lite oklart att om man kommer efter den tiden som man har som middags tid på en DNT station/hotell så serverar de mat om det finns något kvar när de som bokat middag i förväg ätit sig mätta.
När jag kom fram satt de som bokat middag i matsalen och hade nästan ätit klart frågade jag om de serverade någon mat och endast då värmer de mat i mikron.
Men maten smakade bra men jag fick sitta i ett litet sällskapsrum med ett bord i mitten och britsar på var sida,lite obekvämt men självklart bättre än i tältet.
Jag äter ju inte "vad som helst" hemma och även på vandring lagar jag egen mat och torkar och har kött/fisk och grönsaker och kryddor och olja (dock alt ned i samma bytta och ingen tallrik som på förr pga viktbesparing).
Sista dagen på turen han jag inte fram till bussen som gick på fm och kom fram till DNT kanske nyaste och dyraste anläggning vid en bilväg som gick vidare in i fjällen ev bort mot voss.
Då tog jag beslutet att gå till ett pensionat som låg efter vägen ned mot dalen och "civilisationen" i regn och hungrig och frusen och tvungen att gå på asfaltvägen och väja ner i diket för alla husbilar, när jag kom fram dit kanske 19,00 fick jag även då mat men den kunde jag varit utan.
Jag hade ju inte någon egen mat kvar (på DNT kunde de bara undvara några dl havregryn som de tog bra betalt för och de var redan slut ,och på morgonen hade jag bara druckit några dl sött The med lite salt med de sista grammen gas som var kvar i den vända kanistern som jag även fick skaka för att få The,t varmt.

Hade vädret varit "normalt"hade jag gått ner till Tyinkrysset och tagit bussen och Ätit på hotellet Tyinholmen som jag varit 1v på som ung.

Slutats av detta;
Man kan ju planera så mkt man vill hemma men ofta så blir det ju inte som man tänkt ändå och man klarar ju att inte äta på flera veckor om så skulle bli fallet ,bara man får i sig vätska och det lär det ju inte bli brist på i fjällen.
Men efter några dagar med lite eller ingen mat alls äter man det mesta och får betala vad det kostar eller vara hungrig och på tåget i Norge har de ingen resturang och bussarna stannar på mat ställen jag inte skulle stanna på med bil.

Några kg övervikt vid turstart skadar inte och jag brukar gått ner några kg i bland 5kg före jag kommit hem,som när jag fick Cryptosporidium av något dött djur i en glaciär och sedan dess används vattenfilter även till mat då man inte har gas till att koka så microber dör på tur.

Hur har du resonerat kring just Crazy Creek Power Lounger adj. -- finns det någon anledning till att det blev just den stolen?
Jag har testat flera stolar som till ex. Nemos Eclipse. Den kändes i början helt okej bekväm men efter jag satt där i omkring 2 timmar skar de snören in på ett ställe vid min höft (trochanter) som jag brukar ha problem med.

Så jag chansade på en Crazy Creek Power Lounger och det blev en fullträff. Dessa 3 sektioner kan fällas ut till ett liggunderlag. Som stol kan jag sitta på en sten eller stubb med ryggstöd. Eller på marken i tältet.
Jag lät rygg sektionen korta omkring 10 cm så alla 3 sektioner är lika långa och det blev en bättre balans vid rullning och fästning på ryggan.
Dessutom är Crazy Creek Power Lounger 4 till 5 cm bredare än stolen Crazy Creek. Det är bra att veta att bara stolen är lite smalare. Det spelar ganska stor roll i bekvämlighet om man inte är pinsmal.
Det går också mycket fortare att rulla ut/ihop än att bygga ihop en stol som Nemos Eclipse. Och då gick det ändå hyfsat fort i jämförelse med en Helinox.

Men hur bekväm är den jmf med exempelvis en Helinox där man kommer upp lite från marken?
Jag njuter😊. Ofta finns det stenar eller stubbar och då kommer man ju upp från marken. Visst på marken är det lite obekväm för en gamling som jag men man lär sig att hantera det. Men det var inte lätt heller att komma ur stolen Eclipse.

Bilagor

• IMG_2684 - kopia.JPG
    6.5 MB · Visningar: 16
  • IMG_7451.jpeg
    10 MB · Visningar: 16

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips