Min sista bergsvandring, 9 dagar i Schweiz, började på min 75-årsdag den 23/8 2019. Av 8 nätter blev 4 fria, 2 på camping och 2 på stuga eller pensionat. Jag hade en del besvär med ryggen och knäna på slutet och funderade redan då över om det skulle bli någon fortsättning kommande år. Pandemin fick mig att skrinlägga alla tankar på utlandsresor. Vilket lett till en del låglandsvandring (t ex Gränna-Tranås, 4 dagar, 6 dagar på Skåneleden och 3 i Tiveden). Därtill en hel del flerdagarsturer på cykel i Östergötlands alla 13 kommuner, samt i grannlänen (Jkpg, Kalmar, Sörmland). Efter att ha tröttnat lite på campingplatser har det de senaste åren blivit en del fria utenätter, bl a natten till min 80-årsdag, och det räcker bra för mig -- jag har ändå slut på ideer. Jag har varit kanske 10 ggr i Sydalperna, bortåt 20 i Sydnorge och 8 i Pyreneerna. Under mina 31 vandringssomrar (jag började sent, 1989) gjorde jag drygt 60 utlandsresor, alla med vandring som syfte. Allt jag vet om ex.vis nästa år, om jag lever då, är att jag vill röra mig och känna närkontakt med naturen. Prestationer och sensationer har jag mindre behov av. För mig kan det vara en häftig upplevelse att vakna kring gryningen vid min favoritsjö i Linköping och se en svanfamilj, en flock kanadagäss eller en orm komma simmande genom vattnet.