Hur tillagar man REAL Turmat?

Som sagt,vik ut påsen ordentligt i botten/hörnen.Koka upp vattnet och häll något över strecket.Ner med skeden och rör om,lite extra vid hörnen.Återförslut och täck med något som håller kvar värmen,mössa,handduk,sovsäck etc.Vänta 15 minuter och det är färdigt att äta.
 

avslutad210712

Gäst
Har aldrig upplevt några direkta problem med REAL men precis som tidigare nämts så gäller det att vika ut påsen och gräva ordentligt i hörnen. Blandar inte ner mer vatten än vad som står på påsen för jag är inte så förtjust i soppmodellen.
 
Gillar inte heller soppa så jag tar bara lite extra vatten. Dock undviker jag frystorkat om jag kan. Brukar bli lite kass/lös i magen till sist även av REAL.
 
Fungerar bra

Jag håller med ett antal tidigare inlägg. Har använt och använder regelbundet Real, både sommar och vinter. Tar angiven mängd eller något mera och det fungerar. Som sagt rör om ordentligt.
 
Precis, allt handlar om att röra. Röra, röra röra.. Vissa sorter upplever jag som mer lättrörda än andra. Ev kan man behöva öppna under "väntetiden" och röra en gång till. Försök isolera påsen med nåt så den inte tappar så mkt värme (lä från vinden, en tröja/sovsäcken om du sitter i tältet etc).

Tror att detta delvis är en spork-sjukdom: Innan alla använde de korta, lättböjliga plastskedarna så kunde man lätt komma åt hörnen på påsen med sin styva trä- eller metallsked.
 
Extra lång sked

Mitt tips är att inhandla en sked med extra långt skaft, finns i utebutik (läs dyra) och Ikea (läs billiga). Fungerar lika bra oavsett märke. Använd dock metall, min erfa är att plast (läs "från gatukök) har en benägenhet att smälta/böja sig.
 
Tack för tipsen. Jag har testat igen och tillagat maten mycket bättre än tidigare. Magontet har varit helt borta så det var nog det som det berodde på. :)
 
Som officer har jag ätit ett antal påsar från REAL genom åren, både gröna och de civila orange. Flera har redan sagt att det gäller att veckla upp botten ordentligt innan du häller på vattnet. jag upplever det som att den rekommenderade vattenmängden är lite snål. Häll i lite mer än rekommenderat, men absolut inte för mycket om du inte vill ha soppa.
Rör om ordentligt minst en gång under väntetiden, och var då noga med att få med maten i hörnen.
Lägg gärna till någon minut innan du äter!
 
Beror kanske på vilken måltid man kör på, men jag väntar inte mer än 5 minuter innan jag äter. Då kan jag hitta enstaka halvhårda köttbitar med något mjölig insida. Knastrande saker har jag aldrig upplevt, men då brukar jag inte äta REAL med pasta i.
 
Under Karolinermarschen, som jag gick förra veckan, så tömde jag påsens torra innehåll i en mattermos, sedan slog jag på kokande vatten och rör om. Garanterat inget knaster vid lunchen. Metoden funkat på alla sorter av frystorkad mat.
 
Jag tycker Real är riktigt goda! Har ett par favoriter Chili con Carne, Kyckling Curry och Lammgryta.
Häll i den mängden vatten som det står(initialt iaf) tills du hittar din favorit blandning. Låt stå ett par minuter. Använd sedan en lång sked t.e.x för att komma ner i botten och röra om. Har du snålat med vätskan kan du hälla i lite mera och röra om.

Brukar inte ha några problem med knaster. Enstaka gånger jag haft lite småknaster, men har inte stört mig nämnvärt. Blir lite mer textur på maten!

Du behöver ett långt verktyg för att äta med, det måste även vara hårt så att du inte böjer sönder den. Jag brukar även skära av plasten när jag väl börjar äta för att halvera påsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
JockeSo Vegetarisk Torrmat likt Real turmat Friluftsmat 10
te96usn Pack'n'go isället för REAL? Friluftsmat 16
avslut1102 Egentillverkad Real Friluftsmat 27
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
Tordenvik Real turmat Friluftsmat 100
zzeezz Real Torrmat? Friluftsmat 31
fson Real turmat på postorder? Friluftsmat 3
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
JonathanW Real expedition meal billigt - var? Friluftsmat 22
nickeB Real turmat i Gällevare Friluftsmat 1
1145 Hur funkar Real??? Friluftsmat 1
Rodney Real turmat online ? Friluftsmat 5
MickeD Var köpa Real i sthlm? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.