Hur tar man sig genom slussen i Stockholm?

Är ny på paddling i Stockholmstrakterna. Hur går det till när man ska ta sig genom Karl Johans slussen eller Hammarby-slussen? Jag utgår ifrån att de inte öppnar upp den endast för en kajak...

Är det bara att vänta utanför och "hoppas" att det kommer några båtar som ska igenom? Tänker att det skulle i värsta fall kunna ta väldigt lång tid - och därmed ett opålitligt sätt. Vad kan man då förvänta sig för väntetider under augusti-september?

Jag har läst att slussavgifterna har blivit slopade för kajaker sen några år tillbaka.

Om vi är två stycken kan vi kanske göra ett lyft någonstans. Men var gör man det smidigast i så fall? Det skulle dock vara bra att hitta ett pålitligt sätt att ta mig igenom även när jag solopaddlar.

Det är inga problem att slussa, klart värt väntetiden jämfört med att lyfta och bära. Jag har bara slussat Karl Johan-slussen, funkade smidigt - det är ju rätt vältrafikerat med stora båtar på Saltsjön-sidan utanför slusen så var beredd på det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har slussat många gånger utan planering. Tror de går på schema? Varje halvtimme?

En gång hann jag inte tillbaka i tid efter att ha rundat djurgården, slussen stängde 17.00, så fick lyfta och bära över slussen för att kunna fortsätta tillbaka hem till Sätra.. 😁

Det blir ganska häftiga strömmar i Karl-Johan Slussen när man slussar uppåt. Försök hitta någon lagom stor båt, typ större styrpulpetbåt eller liknande, som också ska slussa, att hänga på sidan av så slipper du närkontakt med de inte alls särskilt släta väggarna.

Första gången jag slussade upp där så låg jag och flöt mitt ute i slussbassängen. Det gick ju så bra att göra så på vägen ner... Det var en mycket dålig idé åt andra hållet. Tur att jag hade träpaddel, så att jag kunde bära av utan att förstöra någon utrustning när stenväggen närmade sig onödigt fort.

Fråga i sammanhanget.

Är det någon skillnad med att kajakslussa i karl johan slussen jämfört med Hammarbyslussen? Ja förutom storlek och dom båtar/fartyg man får sällskap av?
Finns det tex fasta rep ed i någon av slussarna?
Har hitills bara slussat uppåt i Sicklaslussen...

/Charles

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips