Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector?

En baggis

Jag har bytt ut min tyngd mot en egenhändigt gjuten i bly som är lite tyngre.

blytyngdIMG_1288.jpg

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53126&highlight=ispik+bly&page=2

Tyngden sitter överst i ispiken under handtaget.
Jag har för mig att skruven i handtaget bara håller fast remmen, så man tar bara bort handtaget och lyfter ut tyngden. Jag använde en skruvmejsel eller en strumpsticka och bände lite i nederkanten på handtaget och sprutade sedan in lite vatten med en blomsterspruta. Sedan var det bara att dra bort handtaget. Vatten minskar friktionen.

Per

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Ett bättre alternativ än det Per föreslog är att värma handtaget och sedan dra av det med handkraft. Värma kan du göra med varmluftspistol eller med varmvatten. Med denna metod slipper du risken att göra märken i pik, handtag eller dig själv med skruvmejseln.

Benjamin

Att bända upp gummit försiktigt och spruta in lite vatten funkade utmärkt! Krävdes inte mycket vatten för att handtaget skulle gå att vrida av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips