Hur tajt ska en klätter sele sitta?

Tommy: Om man får tro de starka killarna på gymmet ska man dra åt selen så att den sitter snyggt, gärna lite casual utan att ha för mycket ton av allvar i sig.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är det ingen mer än jag som reagerar på att någon inte vet hur man ska sätta på en sele? Klättring är en kompetenssport som jag tycker man lär sig genom att lyssna på andra med mer erfarenhet och som man utövar genom att lita på andra utövare. Hur man tar på sig en sele är så grundläggande att jag får vibbar av att TS inte har gått någon kurs. Att få en hand mellan tycker jag är så vedertaget att jag aldrig hört något annat. Nästa sak är att selen inte ska gå att dra neråt och att man kollar så att remmarna är trädda tillbaka i spännena om selen kräver det. Sen kan man påbörja sin grundkurs.

Jag brukar ha min ganska löst. men tillräckligt hårt för att den inte ska åka omkring för mycket eller sjunka ner. det verkar inte spela så stor roll, eller jag klättrar bara inomhus hittills så. Däckar man inte i selen verkar risken för att åka ur den liten.

Sverre: Du kan alltid trilla upp och ner på, även vid topprepsklättring. Det vanligaste som händer när någon kommer upp och ner på (faktiskt ovanligt) är att du leder, och har fått repet runt foten, och därför trillar upp och ner på. Mer långsökt när du topprepar är att du har fått repet runt kroppen, vilket brukar resultera i att du ramlar och slår dig när kroppen vecklar ut sig, men sällan så illa att kroppen vänder sig... Men det är inte omöjligt.

Försökte googla på en bild, hittade den här bilden från den här sidan:
http://www.climbing.com/skill/50-ways-to-flail/

Föreställ er att man precis tar ett brutalt fall, kanske tio meter, hamnar upp och ner under fallet. Vill man att selen ska sitta hårt eller löst? Jag skulle under alla tänkbara scenarion föredra att överleva, sen så justerar jag alla möjliga parametrar för att säkerhetsställa detta. Inte så svårt. Dra alltså åt selen så hårt det bara går, man vänjer sig vid att klättra på det viset.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips