Hur ta steget till vinterturer?

Nu börjar ju vandringssäsongen lida mot sitt slut, och tanken på att det dröjer nästan ett helt år tills man får ge sig på nya fjällturer är inte en behaglig sådan.

Jag börjar alltså fundera på hur man tar steget från hyfsat fjällvan sommarvandrare tar steget till att göra vinterturer. Detta kompliceras ytterligare av att min skidvana får betraktas som minimal (ca 15 år sedan sist).

Det bör understrykas att jag inser att jag får ha realistiska förväntningar på vad jag kan ta mig an från början, första målbilden är väl att kunna hasa sig fram på turskidor såpass bra att jag kan göra en hyfsad stugtur, för att sedan bygga upp min förmåga på sikt.

Jag undrar dock hur jag bär mig åt för att komma i gång. Bara utrustningen med bindningar och skidor är ju något av en djungel. Det har jag dock hört talas om att man kan hyra på en del ställen?

Kunskapsmässigt har jag tyvärr inga bekanta som jag kan lära mig av, finns det några kurser man kan gå, kantänkas?

Tacksam för all ledning ni kan ge.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mina första vinterturer gjorde jag på hyrda skidor (från Storulvåns fjällstation) och utan nämnvärd skidvana. Då bodde vi i tält och hade packningen i pulka.

Skidåkningen på tur med ordentlig packning är enligt min erfarenhet ändå mest av karaktären att hasa sig fram, så det är ingen katastrof att inte ha god skidteknik. Enda "risken" är att det kommer att gå långsammare än nödvändigt, men det kan man kanske leva med.

Om du är hyfsat van vid fjällvandring sommartid (vilket det låter som) tycker jag inte att du behöver tveka inför att göra en tur på vintern. Ett tips är att undvika midvintern, som är kall och (framför allt) mörk. Runt påsktiden är det betydligt gästvänligare på fjällen.

Lite saker behöver man såklart tänka på i förhållande till sommarturer, men inget som man inte kan läsa sig till hyfsat lätt. Främst handlar det väl om att marginalen för misstag är mindre när det är kallt, så man bör ha koll på sin utrustning och ha tänkt igenom hur man gör om till exempel vädret plötsligt slår om.

Två bra böcker i grunden är Vinterfärden samt Vita friluftsboken, en som sammanfattar mycket är Vintersoldat. Alla kan du få tag i via biblioteket.
Mycket prylar behövs, vilket leder till pulka men tar man det bara piano och väljer den ljusa vårvintern är det intet märkligt.
go tur

Kan tillägga att övning som alltid ger färdighet. Börja hemmavid och använd utrustningen så gott det låter sig göras. Även om det inte är skidföre så får du koll på hur du bör packa, vilka rutiner som funkar och vilka som inte gör det, hur du ska hantera kyla.

...mina första vinterturer gjordes med extra tröja, lånad extra sovsäck och lite mer t-sprit för att kunna smälta snö. Annars min höstutrustning med vantar, mössa och långkalsonger, anorak.

Efter hand lärde jag mig vad som funkade och inte funkade...idag finns som nämnts ovan bra böcker och man slipper göra många misstag/erfarenheter ;)...

...sovsäcken var i syntet från hobbex och kompletterades med en stugsäck från Helsport. Med båda tröjorna på och i fosterställning sov jag och missade aldrig en gryning ;)...

Så småningom införskaffades en caravan skvader som tillsammans med lånad caravan 1000 gjorde det möjligt att sova komfortabelt i minus 30.

Sensmoral...se till att du har varmt under dig och bra sovsäck, resten är inte lika märkvärdigt...

//J

+1 på Vinterfärden.
Håller med tidigare om att skidtekniken inte är speciellt viktig för att kunna åka på vintertur, har ett par gånger haft med mig personer som inte åkt många mil innan, och det har gått bra. Det största kruxet är utförsbackarna, men bara man inte her sig utför nåt man inte behärskar så är det nog ganska lugnt. Största skillnaden mot sommarfjäll, som jag ser det, är att kylan och vädret kan ställa till det mycket mer. Så det gäller att hela tiden analysera färdväg (särskilt utanför led) och risker, att vara beredd på att det kan bli skitväder med noll sikt, och fundera på hur man ska göra om det skulle hända...

Det kan vara bra att simulera i hemmaterrängen hård vind vid matlagning och tältslagning, dvs med tumvantarna på och liggande på tältduken som fästs efterhand. Drick varmt rikligt och jäkta inte! Thermometer är bra för att kunna uppskatta Windchillfaktorn.
go tur

Tack för alla tips, gott folk. Det verkar som om tröskeln för att göra en vanlig enkel stugtur på vintern är rätt låg, så länge man har realistiska förväntningar på vad man tänkt åstadkomma.

Tack för alla tips, gott folk. Det verkar som om tröskeln för att göra en vanlig enkel stugtur på vintern är rätt låg, så länge man har realistiska förväntningar på vad man tänkt åstadkomma.

Helt rätt. Några småsaker.

• Ta med en vindsäck, att snåla in på den är som att sitta på motorhuven och ratta sin bil i 200 genom ett villaområde.
  • Du ska sova i stuga, visst, en del sparar då in sovsäcken, jag skulle inte det, säkerhetstänk igen
  • Termos istf för stormkök, smaksak.
Och glöm inte apelsin och choklad:cool:

Nötter och russin med bitter choklad i är klassiskt jägasnus och behövs, speciellt på vintern. Välj och blanda hackade nötter som du gillar. Erfarenhetsmässigt går det åt dubbelt så mycket som man tror först. Den dagliga dosen utprovas i hemmaterrängen.

Jag tycker att det på många sätt är enklare att gå på stugtur på skidor än till fots. Även utan skidvana (vi har haft med oss engelsmän som stod på turskidor för första gången i Kebnekaise resp Storulvån) tar man sig fram bekvämt och utan att behöva titta i marken hela tiden.

Gå i mars-april, låna/hyr/köp ett par vallningsfria plastskidor och ta med varma rastplagg så är det inga problem. Att tälta eller gå utanför leder skulle jag vänta med tills du har mer erfarenhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips