Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift?

Hola!

Jag ska upp på kalfjället ovanför Stöten/Sälen och åka lite klassiskt på turskidor (utanför spår givetvis).

Jag kan inte åka lift upp eftersom jag har hund och jag kan inte åka i skidspår eftersom att jag har turskidor (och hund).

Någon som har något tips på vart det är närmast att parkera bilen och ta sig upp mot kalfjället? Är det bara att lägga skidorna på ryggen och knata upp genom skogen? Finns det något skoterspår man kan gå upp i?

Tacksam för tips!

"Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift?"
Gör som de flesta som inte gör som alla andra i fjällen - ta helikopter...

Om du åker till stöten så tar du lämplig ledig parkering inom anläggningen. Sedan går det en skid/skoterled till vänster om pisten "mormors störtlopp" som inte borde vara några problem med turskidor.
pistkarta

Osäker på vilka regler som gäller för hund, men jag tror det är ok där.

Från andra hållet kan du parkera vid myrflodammen. Därifrån finns det leder som passar bra för turskidor upp på närfjället. (Samma reservation betr hund där, men det körs hundspann däromkring så det lär funka :))

Ursäkta om jag anmärker på att det inte är mkt till kalfjäll i Sälen. Men det finns utmärkta leder. Jag har åkt några spår / leder där och haft med en hund i koppel och sele vilket funkar utmärkt med hänsyn till de andra skidåkarna. Riktigt kalfjäll finns kring Idre och inne i Norge t ex fjället i Trysil.

Thure

Nä mycket till kalfjäll är det givetvis inte, men det räcker ju iallafall till en skaplig dagstur ovanför trädgränsen.

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips