Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar!

Jag har en på 40L och en på 100L så jag skulle nog behöva en mellan dom två,40L känns för liten och den på 100L känns på tok för stor.
så spontant känns det att en 50-60 L skulle räcka till 2-3dagars tur.
 
Men då fick jag ju ett svar;),ville höra vad ni andra har för storlek på ryggsäckarna,;)jag har tänkt ha ett enmanna tält och litet kök och en dun sovsäck under kilot ,liggunderlag och frystorkadmat m.m. Inget onödigt krafs;)

OK här kommer ett exempel till.

På min höstvandring hade jag följande "stora tre"; Exos 48, HB Enan, Marmot Plasma 15 (dunsovsäck på ca 900 gram), Thermarest Xtherm och ett tunt cellplastliggunderlag från Jysk. Just det, en kudde också :)

Tältet i sidficka utanför. Regnkläder i stora fickan utanför. Cellplastliggunderlaget utanför (under).

Köket var ett litet toppmonterat (firemaple) och en liten kastrul (msr titan kettle) som man precis från in en mellanstor gastub i. En liten vikbar kåsa och en 0,5 liter petflaska. En sked.

Tunn värmejacka. Underställ, strumpor och balaklava att sova i.

Mobil, nödsändare (PLB), karta, kompass, pannlampa, liten kamera, trasa, lina, klädnypor.

Hygien.

Mat för 8 dagar och en mellanstor gastub. Då har jag enkel köpemat som müssli, tortilla, ölkorv, nudlar, potatismos, choklad, nötter, kaffe och te. 8 dagar färdigmat som Real eller Blå Band skulle inte få plats om det inte först packades om i fryspåsar.

Har säkert missat något litet ovan men ungefär så och hade kunnat ta några dagars mat till om det hade behövts. Topplocket på Exos sväljer mycket och jag hade kunnat lämna det hemma.

Har missat något litet men budskapet är väl att om du inte tar med dig "onödiga" saker och köper det lättaste som finns i vanliga svenska friluftsbutiker klarar man sig med en Exos 48 en vecka i fjällen sommar/höst (barmark).
 
OK här kommer ett exempel till.

På min höstvandring hade jag följande "stora tre"; Exos 48, HB Enan, Marmot Plasma 15 (dunsovsäck på ca 900 gram), Thermarest Xtherm och ett tunt cellplastliggunderlag från Jysk. Just det, en kudde också :)

Tältet i sidficka utanför. Regnkläder i stora fickan utanför. Cellplastliggunderlaget utanför (under).

Köket var ett litet toppmonterat (firemaple) och en liten kastrul (msr titan kettle) som man precis från in en mellanstor gastub i. En liten vikbar kåsa och en 0,5 liter petflaska. En sked.

Tunn värmejacka. Underställ, strumpor och balaklava att sova i.

Mobil, nödsändare (PLB), karta, kompass, pannlampa, liten kamera, trasa, lina, klädnypor.

Hygien.

Mat för 8 dagar och en mellanstor gastub. Då har jag enkel köpemat som müssli, tortilla, ölkorv, nudlar, potatismos, choklad, nötter, kaffe och te. 8 dagar färdigmat som Real eller Blå Band skulle inte få plats om det inte först packades om i fryspåsar.

Har säkert missat något litet ovan men ungefär så och hade kunnat ta några dagars mat till om det hade behövts. Topplocket på Exos sväljer mycket och jag hade kunnat lämna det hemma.

Har missat något litet men budskapet är väl att om du inte tar med dig "onödiga" saker och köper det lättaste som finns i vanliga svenska friluftsbutiker klarar man sig med en Exos 48 en vecka i fjällen sommar/höst (barmark).

super bra svar:),tackar,nu har jag lite mer koll,det lutar emot en Osprey Atmos AG 50 eller upp 8 liter då blir det en Osprey Kestrel 58
 
Jag har en på 40L och en på 100L (...)
Om du redan har dessa ryggsäckar, så är väl det enklaste sättet att provpacka?

Jag skulle personligen inte drömma om att investera i en tredje ryggsäck bara för att skräddarsy ett par dagars tur, utan helt enkelt anpassa mig till någon av dem jag redan har. Det är ju inte så noga med perfekt packning under så kort tid och man kan ha roligare för de pengarna :).

Med tanke på den korta tiden (= liten matpåse) låter 40 liter helt realistiskt, och det med marginal, om du inte har onormalt bulkiga saker.
Har du det, får du kanske fästa något utanpå, eller t ex ha tältet under topplocket.
Får du mot förmodan ändå inte ihop det, är det väl bara att komprimera ihop din monsterrygga - det är som sagt inte så noga, om du inte direkt ska klättra med säcken :)

PS håller meed föregående talare om att frystorkat är orimligt bulkigt i originalförpackning. Men även i förhållande till sitt näringsinnehåll.
 
Som redan tidigare nämnts, på en helgtur som det är tal om här spelar storleken på främst tält och sovsäck enorm roll, samt även på annan utrustning, som kök, fleece eller dunjacka, uppblåsbart liggunderlag inne i ryggsäcken eller skumplast fäst utanpå och så vidare.
Jag har en kompakt och lätt packning och har kunnat gå med en Ultimate Direction Fastpack 20L ryggsäck med upp till 4 dagars mat i.
Min gamla syntetiska sovsäck jag använde för runt 10 år sedan får nätt och jämt plats i den ryggsäcken.

För en helgtur borde 40 L räcka till, i varje fall om du har möjlighet att spänna fast tältet på utsidan, i en sidoficka, under topplocket eller liknande.
Skriv gärna ned en packlista på vad du tänkt ta med dig, det är stor chans att det går lämna något hemma eller byta ut något mot mindre bulkiga alternativ utan att behöva köpa ny utrustning.

Kommer du att använda en ryggsäck i 60-litersklassen ofta, så köp för all del, jag kan rekommendera Osprey Exos 58L om den sitter bekvämt på dig. De är relativt lätta, men kan handskas med packningar i 20-kilosklassen, men är bekvämast om packningen väger mindre än 15 kg.
Men om det handlar om en enstaka tur, så använd hellre det du har.
Jag har som en personlig tumregel att inte köpa utrustning jag kommer att använda mindre än 5 övernattningar per år, vilket naturligtvis bara är min egen lilla regel, och den undantar säkerhetsutrustning, men gör gärna en egen "regel" för när/om det är värt att köpa något nytt eller inte.
Det är onödigt att ha utrustning vars enda funktion är att ta upp plats i ett förråd.
 
Vill bara förtydliga att jag med

köper det lättaste som finns i vanliga svenska friluftsbutiker klarar man sig med en Exos 48 en vecka i fjällen sommar/höst (barmark)

inte menade att vägen till framgång är att köpa massa ny utrustning. Jag menade att man kommer långt utan att behöva köpa cuben från amerikanska mikrotillverkare :)

LightDan! Kul att du är tillbaka. Berätta lite om hur det har gått med ditt Hexamid och om du fortfarande tycker det funkar bra på kalfjället. Jag har ett nytt Duplex hemma men det verkar ha ett produktionsfel och är osäker på om jag ska få det fixat eller bara returnera och gå vidare. Skriv gärna något i den här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=747761
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Schneeberger Stor kniv till vad? Utrustning allmänt 916
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...