Hur stor rygga?

Hej,
Jag undrar hur stor rygga man behöver för 10 dagars fjällvandring i tält. Försöker krympa och lätta på packningen i år. Klarar man sig med en Osprey Exos 46 (46 liter). Halvt tält och pytte sovsäck, litet kök så inget tar speciellt stor plats utom maten. Hur stor blir maten?

Jag skulle nog få jobba hårt för att få plats på 46 liter. Jag har 64 liter i en GG vapor trail, (enligt getout) och den blir inte riktigt full för en vecka med tält & mat, men att kapa 18 liter skulle bli trögt. Men har du verkligen en pyttesovsäck och ett litet halvt tält så borde det gå. Jag har akto och sovsäck på ~6 liter ihoppackad.

Men hur mycket plats maten tar kan man ju påverka till viss del, och den minskar stadigt också, så att säcken är överfull dag 1 och 2 kanske är okej.

Tackar för det snabba svaret, men det är redan försent jag har redan beställt en:)

Exos säckarna är slut hos leverantör och det fanns en 46a kvar på Getout i rätt storlek så jag högg den. Nu tar vi fram skohornet och håller tummarna.
Vi är två som delar på ett Bergans Compact tält, WM Highlite sovsäck, primus Eta express kök. Det enda som är lite skrymmande är thermarestet men det eller tältet eller båda kan ju åka på utsidan.

Men är det någon som har koll på matvolym på ett ungefär?

Tackar för det snabba svaret, men det är redan försent jag har redan beställt en:)

Exos säckarna är slut hos leverantör och det fanns en 46a kvar på Getout i rätt storlek så jag högg den. Nu tar vi fram skohornet och håller tummarna.
Vi är två som delar på ett Bergans Compact tält, WM Highlite sovsäck, primus Eta express kök. Det enda som är lite skrymmande är thermarestet men det eller tältet eller båda kan ju åka på utsidan.

Det kan nog gå. Matvolymen är jag osäker på.
Själv har jag aldrig haft en större rygga än 50l. Även på den tiden jag tog med mig så mycket som möjligt klarade jag mig i en vecka med den (väldigt full iofs). De senaste åren har jag haft svårt att få ryggsäcken så full att den sitter riktigt bra.

Om du bantar din packning en del kan du nog klara det.

/OJ

Hehe, ja nu är ju ryggan beställd så du har inte mycket val :) Men jag är positiv. Klart det går! Och det bästa är ju att när du väl trimmat packningen till 46 liter så är den förhoppningsvis ganska lätt eftersom allt onödigt måste lämnas hemma.

Maten brukar ta mest plats av allt, så genom att tänka smart där så kan man få ner volymen. Och eftersom den försvinner efterhand så kan man acceptera en lite klumpigare packning i början. Jag brukar ha råa morötter instoppade lite hur som helst där det blir luft över.

Ha ha det är ju jättekul:) men lite knasigt (och inte den lättaste lösningen)

Nej inte speciellt lätt, men väldigt gott, och för varje morot jag äter så lättar ryggan med 50 gram eller nåt. :) Och det blir inget skräp.

På t ex en veckotur kan man ju släpa lite tyngre, läckrare mat under de två första dagarna. Sånt som inte håller hela veckan etc.

Att kunna bära med tyngre mat är det bästa skälet att viktbanta resten av packningen.

Gjort är gjort, förstås, och delar man vissa grejer är det kanske inget problem.

Jag tvekade inte att köpa den större Exos 58, eftersom den ändå är så lätt och lätthanterlig.
I den hade jag inför min senaste resa (Mont Louis, Frankrike - Salardu, Spanien)
packning med mat för 8 dar (mina kontinentala matportioner är större än fjällportionerna), två gasburkar (den första räckte 8 dar, sen öppnade jag den andra och använde den första till kaffekok); och bortåt 1 kg kartor.

Av 14 övernattningar var 12 fria
och maten räckte efter proviantering i Encamp (Andorra) precis. Det var större portioner än jag tog med.

Tält och madrass brukar jag ha utanpå, bl a därför att tältet är den första detaljen som ska fram och den enda jag inte kan packa när jag är kvar i tältet. Remmarna i sidan sitter bättre än på mina andra säckar, och tältet står förstås med ena änden i en ficka.

Sannolikt skulle jag kunna klara vad min gamla Prophet klarade, alltså fjällmat för 11-12 dagar.
Men på kontinenten provianterar jag emellanåt - kanske under pågående etapp! - och jag kan aldrig vara säker på att få så vikts- och volymmässigt ekonomiska lösningar som hemma. Sen är jag inte för att klämma ned saker med skohorn. Jag bara vräker ned dem; dagens matportion + hygienpåsen ska vara överst, resten ger sig självt. Jag avskyr allt pillande. På morgonen vill jag iväg.

Gjort är gjort, förstås, och delar man vissa grejer är det kanske inget problem.

Jag tvekade inte att köpa den större Exos 58...

Tält och madrass brukar jag ha utanpå, bl a därför att tältet är den första detaljen som ska fram och den enda jag inte kan packa när jag är kvar i tältet. Remmarna i sidan sitter bättre än på mina andra säckar, och tältet står förstås med ena änden i en ficka.

Ja så blir det nog, jag jagade en 58 men dom är slut hos tillverkaren. Vi har en 46 och jag tänkte att en 58 blir perfekt om man är två. Nu fanns det ju knappt 46or att få tag i...

Att kunna bära med tyngre mat är det bästa skälet att viktbanta resten av packningen.

Håller med om det!

specifika vikten på torkad mat

är ganska ointressant då förpackningarna fyller vida mer än de behöver. Torkar du och lagar själv kan du lätt få ner volymen på dina dagsportioner, att det sen blir godare och vida billigare än köpeorrfodret är bara bonus.
Vissa bantar på 600g och somliga släpar på det dubbla....per dag. Att matpåsen tvingar fram ett nyttjande av snölåset dag 1-3 gör inte vandringen sämre.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg