Hur små barn kan åka skridskor?

Jag har en dotter på 19 månader som lärde sej gå för ca 6 månader sedan. Jag gillar långfärdsskridskor och har en Charriot Cougar som jag funderar på att skaffa "skidpulkeutrustning" till för att kunna ha med henne i när (om) det blir någorlunda stabila isar i Västsverige. Men jag funderar på om det är värt att försöka lära henne att åka skridskor själv redan den här vintern (på konstfrusen is), eller om hon är för liten för det. De minsta barnlångfärdsskridskor jag sett är för stora än så länge (Zandstra har för storl 26-31), men vanliga skridskor finns ju i riktigt små storlekar. Och på Ruddalen i Göteborg finns rullatorliknande tingestar som barn kan ha för att hålla balansen när dom lär sej. Någon som har erfarenhet av att lära småttingar skrinna? När kan man börja?
När jag var liten fanns det barnskridskor med dubbla medar (som i likhet med långfärds sattes fast på vanliga pjäxor). Det verkar inte gå att få tag på nu. Nån som känner till sådana eller har åsikter för/emot? Det kanske är som med att cykla med stödhjul, somliga hävdar att det är bättre att lära sej uan från början.
/Anna
 
Vet inte

när det är mödan värt att lära barn åka långfärdsskridskor. Mina barn har tagit hyggliga skär från ca 8 års ålder med Salomon SNS-pjäxor. Men med barnslalompjäxor går det betydligt tidigare.

Så länge barnen tycker att det är roligt så kan man låta dem försöka. Ju mindre is ju roligare. Gärna med kamrater.

Thure
 
smått på skridskor

Hej jag tror inte att det är så stor ide att börja så tidigt. Våran yngsta fick skridskor när han var tre men det var först vid fyra. Året efter som man kan säga att han tog sig fram på ett åkliknande sätt. För våran del har det fungerat bra först med pulka och sedan en liten spark som de kan köra själva.
MVH Björn
 
Min äldsta var 4 när han lärde sig men alla barn är ju olika. Med tillräcklig träning kan du säkert vid tre få ordning på skären men jag är inte säker på att det är värt tiden det troligtvis skulle ta!
 
När som helst

beror i slutändan på barnet iallafall. Min tvååring (yngst av 4) lärde sig nu i vinter o han åker glatt efter de större syskonen. Bäst åker han med en barnspark framför sig men som sagt - han är bara 2! Han har sådan där pjäxliknande skridskor.
 
Det viktigaste är ju att barnet har roligt under tiden, sedan sympatiserar jag helt med dina tankar om att tidigt introducera barnen i det härliga friluftslivet, helt klart en investering inför framtiden. Till sakfrågan, jag började faktiskt som liten knatte i hockeyskola när jag var tre, och kunde enligt mina föräldrar ta mig fram väl med stöd av en kon. Ute på isarna instämmer jag med ovanstående om att en sparkstöttning är en bra idé. Det är ju så olika mellan barn också, har en jobbarkompis som haft sin två och ett halvtåring i slalombacken med stor framgång, så allt är möjligt.
Lycka till
 
Både 1,5-åringen och jag hade kul på isen

Elsa, nu 20 månader, har två gånger fått testa att "åka" skridskor (inte långfärds utan "vanliga" i hårdplast) på en ca 25 m lång spolad bana och hon tycker det är jätteroligt! Första gången hade jag vanliga skor och drog henne runt, andra gången hade jag också skridskor och sköt henne framför mej. Varje "åkpass" varade ca 10 minuter, sen började jag bli öm i ryggen och vi slutade innan hon hann tycka att det blev tråkigt. Vid ett annat tillfälle var banan i dåligt skick, då tultade hon omkring på isen med hjälm och vanliga skor och hade minst lika roligt som med skridskorna på.

Hemma går hon ofta omkring med hjälmen på och hojtar glatt "kischko, kischko" - så jag tror att syftet att få henne att tycka att det verkar kul definitivt är uppnått! Sen dröjer det ju några år innan hon kan åka själv på riktigt, men tills dess hoppas jag att hon fortsätter tycka det är kul att vara med på isen. Och att hon ibland kan nöja sej med att åka pulka efter mej (under förutsättning att det blir okej isar).
Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
rand Hur klarar små barn höghöjdsvistelse? Barn och friluftsliv 14
apfaktor Små barn och klättrande föräldrar. Barn och friluftsliv 2
Åsa B Små barn på hög höjd Barn och friluftsliv 3
Görel tälta med små barn Barn och friluftsliv 9
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
kvarnen Små barn och utrustning Barn och friluftsliv 7
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.