Delvis rätt
Sot är, precis som Helen säger, lite förenklat icke förbrända kolpartiklar. Att dessa finns i en förbränning är själklart och kan ses genom att lågan är gulaktig. Det är nämligen glödande sotpartiklar som avger strålning. En sotande gulaktig låga innebär alltså också större värmeförluster, i form av värmestrålning, än en inte sotande låga.
Att kolbaserade bränslen generellt sett skulle ha högre förbränningsvärme med ökande antal kolatomer är inte helt sant. Det stämmer förvisso för de lägre alkoholerna och alkanerna, men är inte en generell regel för andra bränslen. Men du har rätt i förhållandet mellan metananol och etanol, då är förbränningsvärmet för etanol nästan dubbelt så mycket som för metanol. Detta kompenseras till viss del av att den sotande lågan från etanolen förlorar värme genom strålning i högre utsträckning än vad metanolen gör. Den förlusten kanske kan kanske uppgå till max 35% av förbränningsvärmet vilket gör att etanolen ändå levererar mer energi än metanolen.
Till sist skiljer sig inte flampunkten åt mellan metanol och etanol (12-13 grader C). Flampunkten är den temperatur vid vilken vätskan avger ångor som strax ovan vätskeytan faller inom brännbarhetsområdet, dvs vätskan går att tända utan att lokalt värma upp den först.
Så, då är det bara att välja bränsle utifrån detta. Själv använde jag blandningar (antingen färdigköpta eller hemmablandade) på den tid jag fortfarande använde mig av spritkök. Best of both worlds!