Hur slipper man sot?

Jag svarar i alla fall...

Hejsan!

Jag har länge tyckt att detta med sotet varit ett bök men jag har ändå jobbat på och diskat och fejjat...

Nu kan jag inte längre förstå varför jag höll på med detta: Köp en gastillsats till ditt kök (om du nu t.ex. har ett Triangia)!

Visst de kostar mellan 200 och 250 kr men det är klart värt varenda öre!

- Inget sot
- Lätt att reglera
- Av och på är snabbt och enkelt

Visst det finns nakdelar också som t.ex. minskad effekt vid kyla - men det finns lösningar på det också (och jag tror inte T-röd är så mycket att komma med heller i det fallet).

Ha de!

/SJ

Låter bra...

Hej,
Ev. så kanske jag tar en titt på en gastillsats till mitt kök. Men tills vidare funkar det bra med T-röd fast jag vill slippa sot så, var köper man metanol?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Färdigblandat bränsle för bl a spritkök med inblandning av metanol kan köpas på vilken välsorterad livsmedel-, färg- eller sportbutik som helst. Jag har använt sånt bränsle i ca tio år nu och har inte haft en sotflaga på mina kastruller sen dess.

Tack för all hjälp!

Jag har nu fått tag i metanol (köpte i färgaffär) och provat det tillsammans med T-röd och inget sot uppstod.

Under fortsättningen kommer jag att använda
T-röd/metanol tills jag skaffar gas.

/Johan

Metanol!

Vatten reducerar soten med T-röd, men späder också ut det blaskiga brännvärdet.

Metanol brinner utan sot med osynlig låga och har mkt högre energiinnehåll än T-röd (5 ggr tror jag).

Hur slipper man sot

Du kan använda metanol som är ett renare bränsle, tyvärr är det mycket giftigt och luktar inget.Altanativ är spritbränsle som är en blandning av metanol och etanol.För mindre sot med rödsprit blanda i vatten 10%.

Tvärtom, juh!

Förbränningsvärdet för etanol är högre än för etanol och inte fem gånger högre åt andra hållet. Jag hittade lite data på nätet (NIST bl a) och beräknade dessa värden (förbränningsentalpier):

Etanol (outspädd): -23400 kJ/l
Metanol: -17900 kJ/l

Orsaken till detta kan beskrivas som att alkoholer redan är partiellt oxiderade och metanol är då "mer oxiderat" (mer syre per väte/kolatom) än etanol som ju har en kolatom och och två väteatomer "extra" men fortfarande bara en syreatom.

Således har etanol ca 30% högre energiinnehåll vid förbränning än metanol.
Detta hindrar ju inte att metanol är ett "bättre" bränsle (mindre sot).

inte så kul kanske...

men det enklaste och smidigaste är ju att köpa TENOL på närmaste mack som säljer Kemetylprodukter (tex Statoil men inte OK).
Det sotar inte!

/Andreas

En gammal blandning...

För många år sedan i TVM-kretsar använde vi följande blandning:

7 delar T-röd
2 delar metanol
1 del vatten

Det ryktades att detta skulle vara den "optimala blandningen" för maximerat energiinnehåll utan sot och nedsatt effekt. Sant eller inte vet jag inte men blandningen fungerar bra. Metanol är dyrare än etanol (T-röd) i handeln så det fanns lite ekonomiska skäl för att använda så lite metanol som möjligt.

Men idag finns det ju färdigblandat att köpa (Tenol), som många redan påpekat, och det är det jag själv använder som förvärmning till mitt KAP-kök eller till mini-Trangiat.

/Tommy E

Köp inte Metanol, billigare med T-bränsle

Att köpa metanol lär visst vara dyrare än Etanol (T-sprit). Min erfarenhet är att det bästa är att köpa T-bränsle (jag tror att det är samma sak som Tenol). det är en blanding av metanol och etanol och det får man för samma literpris som T-spriten. Himla bra i jämförelse med att köpa egen dyr metanol. Den har en lite lila-aktig färg och hittas ofta på Statoil har jag noterat.

Att bland 10% vatten i T-spriten får bra anti-sot-effekt, men gör också att spriten brinner sämre. INte att rekommendera om man är ute på vintern.

/Jakob

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips