Hur ska vi göra för att bevara varg!

Hmm...undrar hur många som vill ha varg i skogarna....vistas där med barn..husdjur...?

Undrar du på riktigt, insinuerar du att nästan ingen vill eller försöker du på något ovanligt luddigt sätt säga att du inte vill? Vilket av de tre alternativen är det?
Om du undrar på riktigt så kan jag svara först: Inga problem, har gärna varg inpå knuten. Och ja, jag bor på landsbygden, mer ensligt än många varghatare jag mött.
 
Nå på riktigt så klart..! Var ut med gamla hunden på kvällen .. .. Ragg från nos till svans....vargen sköts söder om Skalka...inte jag....
 
Så, ja - riksdagens uppdrag bör utföras. Som det anstår ett civiliserat samhälle.

Det finns fortfarande inget uppdrag ifrån någon riksdag.

Men om det är visionen att människor och varg ska leva i symbios som du snackar om så är ju det inga problem med en Vargstam avsevärt större än idag.

Det skulle till och med gynna Sverige både vad gäller den ekologiska mångfalden och ekonomiskt.
Se vad som hänt i Yellowstone sedan Varg återutsattes. Vi har likadana arealer i Sverige.

"Uppdragets" lösning torde då rimligtvis bli att licensjakten dras in åtskilliga år framöver. Precis enligt EU´s stadgar.

För man ska väl följa EU när man betalat 30 miljarder per år för att vara med där, precis som det anstår ett civiliserat samhälle??

Det hela känns förövrigt som ett ickeproblem egentligen då 99.9% av Sveriges befolkning redan lever i harmoni med de stackars få Vargar som finns. Så en ökning av stammen till en livskraftig population ser jag inget problem i alls.

Vad tycker Anglarn själv man ska göra för att uppnå visionen?
 
Senast ändrad:
Bra där! Förslag baserat på verkligheten. Iofs tror jag du har en för optimistisk syn på detta med jakt - lst:s personal har ju även de skjutit fel vargar samt misslyckats att ens hitta varg ibland. Det är inte så enkelt som man kanske kan tro. Det skulle hursom bli en ofantligt dyr verksamhet.
Men, ett förslag baserat på rådande uppdrag. Tackar.

Fel vargar kommer säkert skjutas, men med minskad frekvens.
Ökad erfarenhet ger ökad kompetens, vilket definitivt inte uppnås av jägare som kanske skjuter ett eller ett par djur under sin livstid.

Jag har definitivt inte något emot jägare eller jakt, ens på varg när det behövs, men däremot har jag inte respekt för inkompetens, oavsett inom vilket yrke eller verksamhet den utövas.

Ofantligt dyr vet jag inte, det handlar väl inte om våldsamt många mantimmar per år.
 
Senast ändrad:
Undrar du på riktigt, insinuerar du att nästan ingen vill eller försöker du på något ovanligt luddigt sätt säga att du inte vill? Vilket av de tre alternativen är det?
Om du undrar på riktigt så kan jag svara först: Inga problem, har gärna varg inpå knuten. Och ja, jag bor på landsbygden, mer ensligt än många varghatare jag mött.

Får nog kläm på det här med citat :) .. .. Snart.
Frågan var rak...enkel...och utan baktankar....ser efter många år fram mot att få Se .. .. Varg....men framförallt Björn....å int bara höra den väsnas
 
Hmm...undrar hur många som vill ha varg i skogarna....vistas där med barn..husdjur...?

Har själv ingen som helst rädsla för att vara ute i vargskog, varken med barn eller husdjur.
Att lämna dem ensamma i skogen utan uppsikt är en annan sak, men det är ju ändå betydligt tryggare än att lämna barn och husdjur utan uppsikt i staden.

Det är säkert många som skulle vara rädda, men det är ju som jag sagt tidigare en rädsla som bygger otroligt mycket mer på "Rödluvan och vargen" än på fakta.
 
Har själv ingen som helst rädsla för att vara ute i vargskog, varken med barn eller husdjur.
Att lämna dem ensamma i skogen utan uppsikt är en annan sak, men det är ju ändå betydligt tryggare än att lämna barn och husdjur utan uppsikt i staden.

Det är säkert många som skulle vara rädda, men det är ju som jag sagt tidigare en rädsla som bygger otroligt mycket mer på "Rödluvan och vargen" än på fakta.

Joggare lemlästad av vargar:

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/322845-larare-dodad-av-varg-i-alaska

Finns massvis med exempel på vargattacker på människor i modern tid, men det kanske inte är intressant att tala om?
 
Bara bra tack. Vi kör en till:

The wolf just came up behind Noah, he didn’t hear anything, and it just grabbed him by the back of the head and wouldn’t let go,”
http://minnesota.cbslocal.com/2013/08/26/dnr-investigating-apparent-wolf-attack-in-n-minn/

Jag kan hålla på hela dagen, om du vill?


Det går även bra att ta upp vildsvin och älgattacker också då antar jag. Här är en artikel från Sverige som beskriver två attacker av älg och vildsvin för bara några veckor sedan. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19647776.ab

"– Jag och två vänner red på en stig och när vi kom fram till en korsning brakade en älg fram från en av stigarna och attackerade oss, säger Camilla Bylund till Aftonbladet.
– Vi fick vända och rida därifrån i vild panik.
De lyckades fly undan men både människor och hästar var rejält uppstressade efteråt. "

"När Frank Rydén i Askim utanför Göteborg väntade på bussen såg han en flock av vildsvinsungar – med en sugga bredvid som såg mot honom.
– Hon började röra sig. Jag fick panik och sprang fram till busskuren. Den var för låg så jag hoppade upp längs med ett högt bullerplank och hängde mig fast i fingertopparna, säger Frank Rydén till nyhetsbyrån TT.
– Där under stod besten och grymtade med svarta ögon. Helvete vad rädd jag var."
 
Det går även bra att ta upp vildsvin och älgattacker också då antar jag. Här är en artikel från Sverige som beskriver två attacker av älg och vildsvin för bara några veckor sedan. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19647776.ab

"– Jag och två vänner red på en stig och när vi kom fram till en korsning brakade en älg fram från en av stigarna och attackerade oss, säger Camilla Bylund till Aftonbladet.
– Vi fick vända och rida därifrån i vild panik.
De lyckades fly undan men både människor och hästar var rejält uppstressade efteråt. "

"När Frank Rydén i Askim utanför Göteborg väntade på bussen såg han en flock av vildsvinsungar – med en sugga bredvid som såg mot honom.
– Hon började röra sig. Jag fick panik och sprang fram till busskuren. Den var för låg så jag hoppade upp längs med ett högt bullerplank och hängde mig fast i fingertopparna, säger Frank Rydén till nyhetsbyrån TT.
– Där under stod besten och grymtade med svarta ögon. Helvete vad rädd jag var."

Det klassiska "men det HÄR då?" Kommer alltid. Vi kan ju även prata om faran med att äta flugsvamp, hoppa från höga hus samt att åka till Syrien?

Eller så fortsätter vi här att prata om "Rödluvan och vargen".

En till:

"I looked back and saw my dog intercept the lead wolf -- there were two of them. They were heading towards the kids and the dog came in,"

http://www.canada.com/theprovince/news/story.html?id=44d94f6e-11cd-46b6-84c4-3f48d8df838b
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.