Hur ska vi göra för att bevara varg!

Om vi vill kan vi dessutom påverka gen-kvaliten med selektiv avskjutning.

Förklara gärna för mig hur du menar att en selektiv avskjutning skulle kunna påverka "gen-kvaliten" (vad nu det är) i positiv riktning.

När du ändå är igång får du gärna förklara hur du och dina kompisar under jakt skulle kunna välja vilka individer som ska skjutas för att påverka "gen-kvaliten"
 
Estlands yta är 45000 km2
Sveriges yta år 449000 km2 alltså 10 x större

Vår vargstam på 400 djur är starkt begränsad till 25% av arealen.
Alltså 112 000 km2

112 000 delat med 400 = 200 km2 / varg

45 000 delat med 110 (efter jakten) = 409 km2 / varg

Vi har dubbelt så hög täthet efter Estlands licens-jakt.

Så jag upprepar svaret: inför licensjakt och minska med 50% !


Haha du är verkligen desperat!
Som vanligt :)

Du vet lika väl som vi andra förstå att vargen inte lever på hela Estlands areal.
Estlands befolkningstäthet är nästan 3/2 så stor som Sveriges, de har mer utbrett jordbruk och djurhållning.
Visa lite siffror som vi kan tro på och som du kan stå för tack även på sikt, tack!

Med det 400 vargar du påstår finns i Sverige (källa?) har Estland fortfarande 3,5 gånger så stor vargtäthet. Så om vi ska ha samma vargpolitik som Estland ska vi alltså tre dubbla antalet vargar i Sverige.

Estland är verkligen ett intressant exempel, de har uppenbarligen hittat stöd bland befolkningen för att ha 4 gånger högre vargtäthet än i Sverige.
 
Hur löser man dessa problem?

Enligt Länsstyrelsens informationstjänst rovobs.se dog en dräktig ko som en följd av att hon blivit skrämd av en varg. Den kvalitetssäkrade händelsen utspelade sig nordost om Gullspång den 21 februari i Östra Eketorp*. En varg skall på förmiddagen ha skrämt ett antal kor i en hage varav en av dem halkade illa på en isfläck under flykten.
Stressen och fallet ledde till att hon kastade kalven, vilket innebär att kon i panik förlöser fostret oavsett om det har möjlighet att klara sig eller inte. Enligt rapporten klarade sig varken kon eller kalven från händelsen.

Känt problem
Rovdjur behöver inte nödvändigtvis befinna sig i tamdjurs absoluta närhet för att orsaka skador vilket är något vi kommer få erfara nu när varg etablerar sig längre söderut där större besättningar av tamboskap finns jämfört de nordligare länen. Att boskap blir så pass stressade att de avlider och kastar foster är en oroväckande och dramatisk följd. Vad som är vanligare är att stressen påverkar tillväxten, mjölkproduktionen och möjligheten att bli dräktiga.
Fenomenet har studerats ingående i USA och går under benämningen secondary stress. Många boskapsuppfödare i USA lider stora förluster som en följd av att deras nötkreatur inte växer lika fort som de som inte utsätts för rovdjur. Vid slakt är det många kilon som skiljer de stressad djuren mot de som inte blivit stressade.
Skillnaden i vikt är inte en skada som ersätts på samma vis som ett dödat djur varför förlusten mycket direkt påverkar lantbrukarens ekonomi.



Kanske någon variant av strömförande, tätspikat bullerplank är lösningen?
 
Haha du är verkligen desperat!
Som vanligt :)
Du vet lika väl som vi andra förstå att vargen inte lever på hela Estlands areal.
Estlands befolkningstäthet är nästan 3/2 så stor som Sveriges, de har mer utbrett jordbruk och djurhållning.
Visa lite siffror som vi kan tro på och som du kan stå för tack även på sikt, tack!
Med det 400 vargar du påstår finns i Sverige (källa?) har Estland fortfarande 3,5 gånger så stor vargtäthet. Så om vi ska ha samma vargpolitik som Estland ska vi alltså tre dubbla antalet vargar i Sverige.
Estland är verkligen ett intressant exempel, de har uppenbarligen hittat stöd bland befolkningen för att ha 4 gånger högre vargtäthet än i Sverige.

Eftersom du ändå inte läser mina inlägg så är det väl meningslöst att upprepa dom.
Men om du skulle ändra dig så finns mina svar bakåt i tråden...
 

Har du läst (och förstått) innehållet?

Det enda sättet inaveln kan sänkas är genom tillförsel av obesläktade vargar. Det enklaste, naturligaste och minst kontroversiella sättet är att utnyttja den naturliga invandring, som faktiskt förekommer.

Endast "selektiv avskjutning" utan tillförsel av obesläktade vargar kan aldrig öka den genetiska variationen.
 
Har du läst (och förstått) innehållet?
Det enda sättet inaveln kan sänkas är genom tillförsel av obesläktade vargar. Det enklaste, naturligaste och minst kontroversiella sättet är att utnyttja den naturliga invandring, som faktiskt förekommer.
Endast "selektiv avskjutning" utan tillförsel av obesläktade vargar kan aldrig öka den genetiska variationen.

Jag har aldrig någonsin påstått att men inte skulle tillåta tillförsel av obesläktade djur.
Och som han skriver så är det mest naturligt att dom vandrar in själv.

Valputsättning är mera en panikartad show för att slipsnissarna ska bli roade...

Däremot fördröjs den positiva effekten om vi låter stammen växa sig för stor medan
tillförseln av nya gener pågår. -Det är ju det som är den röda tråden i hela bloggen.
-Botemedlet heter selektiv jakt!
 
Eftersom du ändå inte läser mina inlägg så är det väl meningslöst att upprepa dom.
Men om du skulle ändra dig så finns mina svar bakåt i tråden...

Du vet lika bra som jag att inget av det du skrivit tidigare besvarar min fråga eller att du några källor som stöder dina påståenden om hur fördelningen av varg i naturen skiljer sig mellan Sverige och Estland. Du vet lika bra som jag att Estland har högre folktäthet och mer jordbruk och djurhållning än Sverige och att vargen således borde ha mindre områden att leva på i Estland än i Sverige och innan du kan hänvisa till källor som säger annat så är dina argument inget annat än grundlösa påståenden.

Håller oss till kända fakta så vet vi att Estlands vargpolitik går ut på att ha en 4 gånger så stor vargtäthet än vi har i Sverige och detta trots en högre befolkningstäthet och mer utbrett jordbruk och djurhållning.
 
PETROZAVODSK, January 31


“A frightened man called police to report he had just been attacked by wolves…not in the woods, but on the city’s Parkovaya Ulitsa,” a police spokesman said.

A police patrol dispatched to Parkovaya Ulitsa discovered several wolves waiting outside the door of an apartment building. The animals ignored the police car, but one of them charged when the officers left the vehicle. They shot the wolf and then another who also tried to attack, prompting the pack to trudge back toward the forest where it came from.


En personlig favorit, en hård man, möt vargstryparn:

Angreppet skedde den 1 februari klockan 06:20 i byn Parakhonsky. Valentin var på väg till bussen i godan ro då han plötsligt känner att någonting biter honom i benet. Bettet kom från en varg om cirka 40 kilo.
– Om du vill leva skall du inte försöka med samma sak, skämtar Valentin. Om jag istället hade försökt springa ifrån vargen hade jag inte överlevt. Trots det pågående angreppet lyckades jag på något vis göra klart för mig själv hur jag skulle göra för att överleva. Jag tänkte den tanken och höll fast vid den under hela slagsmålet.
Valentin fortsätter sin berättelse;
– Vargen smög tyst på mig när den bet mig, jag märkte inte att den kom. När den väl bitit mig var första tanken att det var en hund som attackerat men när jag såg den så såg jag också att det inte var en hund utan en varg. Självklart blev jag rädd men det fanns inte riktigt tid till det.

Gammal visdom kom till nytta
Enligt de äldre jägarna som Valentin pratat med så är det enda sättet att överkomma en attack från en varg att försöka få ner en hand i svalget och på så vis stänga av lufttillförseln.
– Jag tänkte på det med handen i svalget och gjorde precis det, jag tog tag i vargens huvud med ena handen samtidigt som körde ner den andra handen djupt ner i halsen. Där tog jag tag i tungan och höll i tills det att vargen började tappa livsgnistan. Då slängde jag ned den på marken, berättar Shevchuk i lugn och saklig ton.

Så tidigt på morgonen brukar gatorna vara ganska folktomma i byn. Så även denna gång bortsett från ett vittne som hade hört uppståndelsen och stod en bit ifrån helt förstenad.
– Jag skrek till henne att snabbt hämta en kniv.
Valentins ben började nu att värka kraftigt från bettet. Såväl vargen som Valentin var nu kraftigt påverkade av tumultet som pågått i nästan 15 minuter.
Efter en liten stund kom i alla fall en granne med en kniv varpå vargen slutligen kunde avlivas.

Att han lyckades övermanna vargen tillskriver han sina kunskaper inom jakt, att han kände till det där om handen i halsen. Valentin är dessutom relativt välbyggd med sina 86 kilo och 186 centimeter vilket mot en 40-kilos varg är en klar fördel.

Har hänt tidigare.
En liknande historia utspelade sig i december 2010 i samma region. Då var det frågan om en äldre herre, 68-åriga elektrikern Nicholas Musienko som var påväg ensam genom skogen då han angreps av en varg. Enligt Nicholas kämpade han mot vargen i timme utan hjälp. Han erkände dock att hans räddning blev hans armbåge. Armbågen körde han in i vargens käftar samtidigt som han tog ett kraftigt grepp om vargen strupe. Det var så han lyckades kväva vargen.
 
Du vet lika bra som jag att inget av det du skrivit tidigare besvarar min fråga eller att du några källor som stöder dina påståenden om hur fördelningen av varg i naturen skiljer sig mellan Sverige och Estland. Du vet lika bra som jag att Estland har högre folktäthet och mer jordbruk och djurhållning än Sverige och att vargen således borde ha mindre områden att leva på i Estland än i Sverige och innan du kan hänvisa till källor som säger annat så är dina argument inget annat än grundlösa påståenden.
Håller oss till kända fakta så vet vi att Estlands vargpolitik går ut på att ha en 4 gånger så stor vargtäthet än vi har i Sverige och detta trots en högre befolkningstäthet och mer utbrett jordbruk och djurhållning.

Du är fullt medveten om att du räknat fel. Varför överger du inte frågan?

Frågan håller du på att omvandla till täthet av får?? Men det var inte detta det handlade om.
Och visst har dom mycket får och boskap, och mycket riktigt så blir en helsikes massa
tamdjur rivna som supergeten beskrev tidigare.
Det är för mig lätt att förstå varför dom tar till sådana drastiska metoder att skjuta av halva
vargstammen. Förmodligen har även dom ett EU-tryck på sig annars hade dom väl
tagit den sista halvan oxå...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.