Hur ska vi göra för att bevara varg!

Jag är fortfarande nyfiken på din kommentar till hur ett land som Estland, med högre befolkningstäthet, mer utbrett jordbruk och djurhållning än Sverige, kan ha klara av att ha en 5 gånger så hög vargtäthet än Sverige. Som du redan påpekat så har Estland minskat sin vargstam men en 5 gånger högre vargtäthet än i Sverige är alltså en helt acceptabel nivå enligt Estland.
Hur tror du det är möjligt och hur ska vi göra i Sverige för att uppnå samma acceptans för varg som i Estland?
(Det var du som tog upp Estland som exempel och jag vill därför höra vad du tror.)

Svar: inför licensjakt och minska med 50% !
 
Norge har skyddat 11.5% av landarealen som nationalpark, medan Sverige har skyddat 1.5% av landarealen som nationalpark

http://www.ssb.no/arealvern/
http://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Skydd-av-natur/

Väldig skillnad på att skydda, konfiskera och se till att den "naturen" bibehåller sin status, för det senare fodras insatser och bevisligen skiter staten högaktningsfullt i det senare.
Dina 1,5% får plussas med naturskyddsområden, reservat etc.
Skriv gärna det du vet istället för att bluffa med siffror som passar dig, det blir ju inte trovärdigare.
 
Estlands yta är 45000 km2
Sveriges yta år 449000 km2 alltså 10 x större

Vår vargstam på 400 djur är starkt begränsad till 25% av arealen.
Alltså 112 000 km2

112 000 delat med 400 = 200 km2 / varg

45 000 delat med 110 (efter jakten) = 409 km2 / varg

Vi har dubbelt så hög täthet efter Estlands licens-jakt.

Så jag upprepar svaret: inför licensjakt och minska med 50% !
 
Om du ska decimera ytan för sverige får du nog göra det för estland med. Tror inte de har vargar inne i städerna. Sen är de inte 400 i sverige idag. SÅ lite sanning med siffror tack.
 
Vi har 400 och vi har heller inte vargar i städerna...

Kan du visa var siffran 400 kommer ifrån.

sen vad ghälelr städeerna så säger du att man får dra bort 75% av sverige för där finns ingen varg. Hur stor del av Estland drar du bort? Inget alls. Dvs du hävdar i din uträckning att det finns varg i HELA estland.

Dvs din uträkningen är osann. I bästa fall ett misstag från din sida.
 
Men det förekommer :)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10209722.ab
http://www.dn.se/sthlm/varg-siktad-utanfor-sodertalje

Hade detta skett i valfri tätort i typ Dalarna eller Värmland så hade det skrivits om skräcken i byn och rädslan att ha sina barn ute själva..... Jag som bor nära en stad tycker tex det är jobbigare med grov organiserad brottslighet bland ungdomar som råkar illa ut .

http://www.drugnews.nu/article.asp?id=6550
http://www.dn.se/sthlm/ganget-black-cobra-varvar-i-stockholm
 
Klämmer in några färska ord från vargforskaren Olof Liberg, då dessa berör trådens frågeställning:

Det har skett en förökning bland många av de genetiskt värdefulla vargarna. Och enligt Liberg är vargstammen redan återhämtad.

Där ser man.


Sen är väl diskussionen om estlands storlek rätt meningslös - frågan borde istället vara: hur kan de, som medlem i EU, bedriva storskalig vargjakt..?

Hur ser vi på de gigantiska problemen längre österut? Grymma fällor och gift hjälper inte, folk blir överfallna inne i städer. Boskap och hundar går åt som smör. Är det problematiskt eller helt som det skall vara? ;)
 
jag har inga problem med att det finns varg i sverige, inga.. men jag förstår inte varför vargen är så otroligt skyddsvärd att man kämpar om dess stora utbredning mer än man kämpat om något annat djur, dessa djur ska skyddas till varje pris, till och med att man sätter ut tama djurparksdjur i tättbebyggda områden.. vad är det som är så otroligt viktigt med varg, låt dom vara, låt stammen klara sig utan att vi pillar med dom.. är sverige en bra miljö så klarar dom sig..
 
jag har inga problem med att det finns varg i sverige, inga.. men jag förstår inte varför vargen är så otroligt skyddsvärd att man kämpar om dess stora utbredning mer än man kämpat om något annat djur, dessa djur ska skyddas till varje pris, till och med att man sätter ut tama djurparksdjur i tättbebyggda områden.. vad är det som är så otroligt viktigt med varg, låt dom vara, låt stammen klara sig utan att vi pillar med dom.. är sverige en bra miljö så klarar dom sig..

Det är ett symboldjur, och det är också ett som polariserar. Se bara på hur en del av de som är emot vargen hatar den över allt annat. Om det väcker känslor hos en grupp så är de naturligt att det väcker andra känslor hos andra.

Ska man låta den vara så bör det ju gälla alla, men det lär ju knappast ske.

Men ta ett annat exempel. Vitryggiga hackspetten. Det bedrivs ett arbete att bevara den. Den är i stort sett harmlös. få som har något emot den. Men inte är vi beredda att göra det som krävs heller. De som verkligen bryr sig om den är ganska få och har mycket små medel. Allt som egentligen behövs är ju mera gammelved.

så vargen, som ju är ett stort djur, som finns i sagor, som alla har sett på djurparken och som alla har en åsikt om kommer nog att fortsätta få sin uppmärksamhet av alla sorter. Hade den varit 10 cm lång och ätit skalbaggar hade ingen brytt sig.
 
Kan du visa var siffran 400 kommer ifrån.
sen vad ghälelr städeerna så säger du att man får dra bort 75% av sverige för där finns ingen varg. Hur stor del av Estland drar du bort? Inget alls. Dvs du hävdar i din uträckning att det finns varg i HELA estland.
Dvs din uträkningen är osann. I bästa fall ett misstag från din sida.

Officiellt har dom godtagit att det finns 350 "säkra" vargar.
Men jag vet att det numera finns en tendens till att inte rapportera in dom.
Vad hjälper det att stadsanställda ränner omkring i skogen?
Folk har tappat sugen och tycker att problemet är deras, inte myndigheternas som dom
har förlorat tilltron till...

Så småningom kan det bli tvärsom, att det finns färre vargar i verkligheten.
Men vi är inte där än, det beror på hur politiken utvecklas den närmaste tiden.

Men jag håller med dig att fördelningen i Estland känner jag inte till.
 
Klämmer in några färska ord från vargforskaren Olof Liberg, då dessa berör trådens frågeställning:

Det har skett en förökning bland många av de genetiskt värdefulla vargarna. Och enligt Liberg är vargstammen redan återhämtad.

Där ser man.

Lidberg har redan tidigare deklarerat att gen-utsättningen enbart är ett spel för EU.
Naturen har redan dom efterfrågade genblandningarna.
Om vi vill kan vi dessutom påverka gen-kvaliten med selektiv avskjutning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.