Hur ska vi göra för att bevara varg!

Anledningen till att jag uppskattar beståndet till ca 400 grundar sig på vad jag hör för skvaller
i jägarkretsar. Detta kommer ni aldrig att få en länk på.

Länstyrelser och jägare befinner sig i en knepig konflikt. Särskilt i Dalarna. LST följer sina direktiv
det inser vi väl alla, och dom får symbolisera makten. I Dalarna handlar det lite om personkemi.

Det finns en klar tendens till att "den som inte rapporteras kommer heller aldrig att saknas"
-exakta siffror kommer vi aldrig att få..!

Skulle ett stort antal räknade individer ge mera jakt i utbyte, så skulle vi ganska så mycket annorlunda siffror.

I Estland förmodar jag att det lönar sig att räkna varg....
 
Jag har ingen aning, jag läste bara tråden och visste att jag sett info som var relevant för delar av frågan iaf. Torde inte vara *så* svårt att hitta resten, men just nu verkar folk långt mycket mer intresserade av att kasta skit på varann...

@supergeten
Var hittade du din inklistarade kursiva info? Jag läser den ju som att 110 vargar är dagens siffra i Estland, och antalet de siktar på är 55, men det verkar vara många som anser att 110 är vad de vill landa på?

Enligt Eslands miljöbyrå (Tõnu Talvi) är målet 150 vargar, men det är alltså med fritt genetiskt utbyte. Och det är alltså motsvarande antal som t ex Olof Liberg och andra uppskattar för Sverige att det skulle "räcka" med ca 500 vargar om det var fritt genetiskt utbyte.
 
Anledningen till att jag uppskattar beståndet till ca 400 grundar sig på vad jag hör för skvaller i jägarkretsar.

Ja, jisses... "skvaller i jägarkretsar". Det är alltså någon som genomfört en fullskalig inventering av svensk vargstam och sedan bara "skvallrar" om resultatet till andra jägare?
Jag skulle gissa att "skvaller i jägarkretsar" betyder några av bygdens kverulerande jägare som vid nåt tillfälle där de sörplar hembränt och löser världens stora problem gör en uppskattning om hur många inplanterade och genmodifierade mördarvargar storebror i Stockholm egentligen gömmer för den dumma svenska allmänheten. - "Bara 400? Jag tror 4000 - minst".
 
Ja, jisses... "skvaller i jägarkretsar". Det är alltså någon som genomfört en fullskalig inventering av svensk vargstam och sedan bara "skvallrar" om resultatet till andra jägare?
Jag skulle gissa att "skvaller i jägarkretsar" betyder några av bygdens kverulerande jägare som vid nåt tillfälle där de sörplar hembränt och löser världens stora problem gör en uppskattning om hur många inplanterade och genmodifierade mördarvargar storebror i Stockholm egentligen gömmer för den dumma svenska allmänheten. - "Bara 400? Jag tror 4000 - minst".

Du verkar inte ha kopplat riktigt..om det finns en ovilja att rapportera så kommer alla inte med-enkelt.
 
En titt på kartan i den här rapporten om varg 2010-2011 ger vid handen att aktiv-jägares uppskattning om att sveriges vargar befinner sig på ca 25% av Sveriges yta inte är helt vansinnig.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/varg_i_sverige_vintern_2010_2011.pdf

Men vad är motsvarande siffra för Estland? Ska man göra matematiska jämförelser så bör man ju ha rätt siffror för båda länderna.

Precis!
Det spelar ingen roll hur insatt man är i den svenska situationen, utan att veta motsvarande siffror för Estland så är det som att jämföra äpplen och päron och då går det i rimlighetens namn inte att göra en korrekt jämförelse utan alla försök till jämförelse blir inget annat än gissningar och spekulationer... som vanligt.
 
Senast ändrad:
Men eftersom du har alla fakta så vet du den exakta siffran,som då är 400. Greppat;)

Om det dyker upp vargspår lite oväntat ute i obygden...vem ringer dom till då?
Lst eller nån annan från obyggden.
Vad tjänar dom på om Lst´'s proffsspårare kommer dit?

Hur är förhållande till sveriges vargförvaltning nu..tror du?

Lst vill naturligtsvis ha in rapporter för att kunna bilda sig en uppfattning om läget. Om alla
mangrant skulle rapportera så kan ju detta tala för en utökad licensjakt.
Men var och en tänker på sitt lokala problem...

Här är en rapporteringskarta över vargbältet. Av nån underlig anledning så är inte Dalarna med

http://www.rovobs.se/valj_lan.asp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.