Hur ska man bära skidor?

Jag ska köpa en ny skidryggsäck och var och kollade på en Klättermusen Gungner i en butik. Killen jag pratade med avrådde dock från denna då han tyckte det var kasst att bära skidorna på det sätt denna säck erbjöd (skidorna ihopsatta, mitt på baksidan av säcken). Han menade istället att skidor ska man bära ihopsatta på baksidan av säcken, men istället för att bära dem vertikalt ska man ha dem diagonalt. Så gjorde eliten argumenterade lär argumentet...Eftersom denna säck kostar ca 2500:- inkl skidpaket så vore det trevligt med lite synpunkter innan jag ev slår till.

Förslag på andra säckar som lever upp till mina krav nedan är också givetvis välkomna:)

Övriga krav
Camelbackfärdig
Snowboardbärsystem
Plats för spade, snöskor etc
Jag går/klättrar inte så mycket uppåt;-)
 
Tjaaa...

AHn har en poän i det att det inte är så bra att bära skidorna rakt bak på säcken. Grejen är den att dom vill gärna ta i hälarna då man går uppför. annars så funkar dt utmärkt. Att bära dom horisontalt tycker jag dock inte funkar noge bra oavsett vad eliten gör (vem är eliten?). Skidorna tar ju i snön om man vill vända sej on för att kika neråt eller bara kolla på utsikten. Det jag tycker funkar bäst är att bära dom A-frame style. Altså att sätta fast skiorna på sidorna. typ där kompressionsremarna är. kolla in TNF Oryx. Bra detaljer o sånt. Har tyvär inga bra erfarenheter angående kvalitén i TNF grejer. Black Diamond säckar är däremot klassiker! Funkar bra md både bräda o plankor. Da Kine är inte heller dumma.
 
Rakt/snett

Prova med skidor fastspännda!
Hur långt ner spänner ni fast skidorna igentligen?

Har man typ 180 cm långa skidor spänner fast bindningen (mitten) ganska långt upp mitten på ryggen så har i alla fall jag bakspetsarna i ungefär knähöjd, och är de mitt bak på säken om man har säcken packad så får man göra ganska konstiga övningar för att slå i hälarna!

Ja, fördelen med rakt är just att du kan vrida dig i en brant ränna om du firar osv. Nackdelen med rakt är att det lätt kan bli snett om det inte är ett ruggit bra fästsystem.

Jag har en Rock 45 och den funkar utmärkt med rakt system så jag tror inte det är nån större skillnad. Se bara till att de fästs på mitten och inte på sidorna för då kommer du att slå i benen hela tiden...

Klättermusen / Haglöfs ROCK rakt på mitten
Arcteryx A-stil
Dynastar snett



[Ändrat av fafner 2001-11-23 kl 18:18]
 
Med dina krav så bör du spana in DaKine. Kanske modellen HeliPro kan vara ngt.

Skönt bärsystem och med smarta detaljer. Bär skidor diagonalt och snowboard horisontellt.

Mycket prisvärda.
 
DaKine

Kan bara instämma i att DaKine säckarna håller hög klass till ett bra pris. De kan verka röriga vid en första tiit då det är remmar till höger och vänster (kan tas bort då de inte skall användas), detta beror dock på att man inte behöver köpa till någon extrautrustning för att kunna bära det ena eller andra. Ovan nämda HeliPro kan faktist bära bräda både horisontält och vertikalt, skidor diagonalt och A-frame. Mkt bra fästen för yxor/spadskaft och även utanpåliggande dränerat fack för stegjärn/spadblad. Den äräven förbered för vattensystem + lite till.
Som ni märker är jag ganska nöjd med min, därmed inte sagt att det inte finns andra bra säckar, ut och prova!
 
Talar vi verkligen om samma säck? På DaKines www-sidor står det så här:

Volume:

Large:  1100 cu.in./18 L
Small:  900 cu.in./14 L


Det verkar ju jättelitet? Andra säckar jag har kollat på är ju 40-45 liter?? Nu är väl inte säckvolym något standardiserat mått, men ändå. Skillnaden är ju ganska stor.

Kommentarer?
 
A-stil

Tja,

Att bära skidorna som ett A, spännda på sidorna och ihopsatta högst upp är för all del smidigt och går att lösa på de flesta säckar. Men stålkanterna skär in i säcken och kan skada den regält. Har man en bra säck med riktigt bra väv blir det sällan hål men väl nötningar och skav.

/m
 
DaKine Poacher

Jag rekommenderar en DaKine Poacher Large.
Den är på 38 liter, tar både bräda och skidor samt
går att öppna i ryggen. Det gör att du slipper ta av skidorna från säcken om du skall ta fram något. Det funktionen har inte HeliPro.
 
A-style

Jag har en enkel och billig berghaus extrem powder.
Den funkar utmärkt att bära skidorna i A style med.
Sätter man skidorna riktigt högt så får man inga problem med att de slår i hälarna.
Jag har burit skidor på över två meter utan problem.
Om säcken är full blir det bättre stabilitet på ekipaget och en mer markant A form vilket underlätter för häl problemet.
Berghaus säcken är av mycket slittålig material och har får detaljer som kan gå sönder. Har en annan berghaus dart25 som jag köpte 1989 och som jag använder än idag.
/lukas
 
Jag fick just följande svar från Klättermusen om Gungner:

-----
Snowboardkitet består helt enkelt av två 25 mm remmar som man fäster i hålbandet och lägger runt snowborden. jag har inte hunnit testa det i verkligheten ännu men om några veckor har vi nog snö så det räcker.

Beträffande din andra fråga så fungerar Skidkitet så att du sätter ihop skidorna och stoppar ned dem i ett Hölster som sitter längs ned i säcken. Sedan lägger du en rem runt skidorna uptill som är fäst direkt i toppstastramarna. Det innebär att när du har på dig säcken så drar du med hjälp av toppstramarna fast skidorna så att de sitter som berget. Jag har gjort det rakt för att det hela ska funka vid brant skrågång åtbåda hållen. vill man istället sätta fästena diagonalt så går det också att göra.
------

Några kommentarer?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.