Hur ska klöjveväskan sitta?

Hur ska klövjeväskan sitta?

Kan någon av er tipsa mig om det? Jag har en klövjeväska från Laika och undrar hur långt fram över bogen/skuldran den ska sitta. Ska "halsringen" på väskan sitta tätt runt hundens hals och väskans framkant ligger i linje med frambenet? Men då får han skav på skuldran, strax över armbågen.

Jag kan dra tillbaka väskan så halskanten ligger något bakom manken - förstår ni hur jag menar? Då ligger väskans framkant bakom frambenet, hamnar vikten då för långt bak på ryggen? (Hunden är en korthårscollie)
chris
 
vad är detta?

22 som läst inlägget och ingen som har nåt att säga? Är det så att ingen VET eller är frågan för svårt/oklart - ni vet inte vad jag menar?
Hur ligger det till?
chris
 
Utan att vara expert på området då vi bara gått fyra tältturer på fjället med hund, men vi har kommit fram till att väskorna ska sitta i linje eller straxt bakom armbågen så att benen eller skuldran inte gnider mot väskorna.
Tänkte på en annan sak skavsåren som din har fått. Det är inte våtexem (ser ut som skav men blir väldigt varigt)?
 
Marcus och Polarslusken; sa:
Utan att vara expert på området då vi bara gått fyra tältturer på fjället med hund, men vi har kommit fram till att väskorna ska sitta i linje eller straxt bakom armbågen så att benen eller skuldran inte gnider mot väskorna.
Tänkte på en annan sak skavsåren som din har fått. Det är inte våtexem (ser ut som skav men blir väldigt varigt)?

Det som jag fått lära mig när det gäller hundar som klövjar är att väskan inte skall vila över hundens rygg, det borde bli effekten av placera den bakom armbågarna/axelpartiet.

Till min ena hund så har jag en likadan väska som den på din bild nedan. Jag har fått modifiera den rätt så rejält för att den skall fungare något sånär tillfredställande, men den är fortfarande för sladdrig och vill gärna glida bakåt över ryggen. Just den där sladdrigheten tror jag är en bidragande orsak till skavsår, vilket försvann för honom efter det att jag la in bitar av liggunderlag på insidan av väskorna för att minska sladdrigheten.

cpic40a28c058bad0.jpg


Min andra jycke bär på en klövjeväska från Sundpro vilken är en allt igenom väldigt välkonstruerad väska, tyvärr lite dyr (2500 sek). Men den väskan sitter som en smäck vid alla tillfällen på båda hundarna oavsett lasten. Bilden nedan är från Sundpros hemsida och visar väskan på en Sibbe, observera läget på väskan i förhållande till manke/axelparti.

Klov-web.jpg



/Jesper
 
Tack, Jesper!

Du är inne i samma tankegångar som jag...flyttar man väskan bakåt så det inte blir skav tror jag att vikten hamnar för långt bak på ryggen. Leikaväskan är inte direkt sladdrig egentligen och jag brukar ha den som din andra bild visar. Men jag ska prova med att lägga i liggunderlagsbitar som du skrev och se om det hjälper.
chris

PS. Det är inte våteksem, det vet jag hur det ser ut!

Chris
 

avslutad210712

Gäst
Tänkte sy en klövjeväska själv till hunden och var i valet och kvalet ifall jag skulle sätta liggunderlag bara upptill eller även nertil efter sidorna för att förhindra att saker som sticker ut trycker mot hundens sidor. Var mest en avvägning av vikt mot bekvämlighet för hunden men nu är jag säker på att jag skall sätta liggunderlag även på sidorna.
 

avslutad210712

Gäst
En fundering jag har angående att stoppa in liggunderlag i klövjeväskan är om isoleringen gör att hunden blir onödigt varm när man vandrar på sommaren. Kanske bättre att försöka hitta något material som leder värmen istället för att isolera den.
 
avslutad210712; sa:
En fundering jag har angående att stoppa in liggunderlag i klövjeväskan är om isoleringen gör att hunden blir onödigt varm när man vandrar på sommaren. Kanske bättre att försöka hitta något material som leder värmen istället för att isolera den.

Ja, det tål att fundera över, speciellt för dig som har en hund med mycket päls. Min kanske inte är så känslig för det..? Samtidigt tycker jag väskorna "flyger" rätt bra, så de luftas vid varje steg. I alla fall hos min hoppget ;-)
 
avslutad210712; sa:
En fundering jag har angående att stoppa in liggunderlag i klövjeväskan är om isoleringen gör att hunden blir onödigt varm när man vandrar på sommaren. Kanske bättre att försöka hitta något material som leder värmen istället för att isolera den.


Jag har stora avklippta plastdunkar (typ saftdunkar) i min malamutes klövjeväska. Det gör väskan stabilare, helt vattentät och jag kan packa i även kantiga och hårda saker utan att det skaver på hunden.

/Christina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.