Hur ser era matlistor ut?

Det blir en ganska kort vandring i sommar, fem dagar ungefär. Men det vore roligt att hitta lite ny inspiration till matplaneringen. Hur ser er matlista ut? Jag är intresserad både av de stora måltiderna och mellanmål. Jag äter inte annat kött än fisk.
 
Enkelt men spartanskt

Möjligen inte så inspirerande, men såhär ser det ut i mitt friluftskök:

Müsli.
Bilar.
Pasta.
Couscous.

På den senaste tiden mer couscous än pasta.
 
Det finns mycket att ösa ur i detta forums matavdelning - bl a innehållsrika trådar om frukostmat, energibars och om hur man torkar sin egen mat. Kolla även bland Utsidans artiklar - där finns flera bra tips om vandrarmat med veggo-stuk.
 
Jag är en riktigt gourmet. Så jag kör med.

Frukost. Havregrynsgröt med vatten och lite kanel.
Lunch Blå bands soppa med makaroner.
Middag Blå bands soppa med makaroner.
Kväll . Te

Samma sak varje dag. Gott? Nä, men jävligt enkelt och lätt..........:)
 
Real turmat - Kyckling curry, kebabgryta, chili con carne

Blå band - minns inte den exakta benämningen men tror de var något med indiskgryta eller liknande. svin god.

Detta är lunch och middag, äter inte frukost.

Sen brukar jag även ta med kungsörnens kakmixer. Chokladkaka. Mixa i vatten i en folieform sedan placera några stenar i kastrullen. tillsätt vatten. sätt igång värmen och placera sedan kakan där i med lock på. Vänta 20-30 minuter, sedan har du en färdig gräddad kaka!

Sen tar jag alltid med mig köttbullar iaf de 2 första dagarna, till det knorr spaghetti köttfärssås, mumma!

Till detta servers havskyld läsk, fan vad man längtar nu..
 

Bilagor

  • IMG_1440.jpg
    IMG_1440.jpg
    38.3 KB · Visningar: 2,860
  • IMG_1581.jpg
    IMG_1581.jpg
    65.4 KB · Visningar: 2,695
Ska man inte ska vara ute så länge eller kostar på sig att bära några extra hekto de första dagarna på turen fungerar samma grejer som hemma, bara det håller sig utanför kylskåpet.
Färska rotfrukter och grönsaker, tonfisk i burk, bacon, ägg osv.

Lunch första dagen/dagarna brukar bli tonfiskburkar från Abba med olika smaker. Bara att koka ris eller makaroner och äta som det är. (Dock får man bära med sig konservburken efteråt, så ska man inte till någonstans där man kan kasta burken så är det ett dåligt val)

När vi vill spara vikt kör vi oftast på pulvergrejer/halvfabrikat. Tjejen och äter inte kött, bara fisk så det mesta blir vegetariskt.
Blå band har två vegetariska pastasåser med lite proteiner i, Bolognese och Carbonara. Äts till snabbmakaroner eller annan pasta beroende på hur bråttom man har/mkt bänsle man vill göra av med.

Blå bands Chili sin carne med Ris (boil in bag smidigt i fält)

Lite mer matigt än pasta och sås är sojasteaks eller sojastrimlor från Veggi, (http://www.veggi.se/sortiment.php) förvälls på lunchen och marineras under dagen i stark marinad, gärna satay och äts med ris. Alternativt marineras i cajunmarinad och avnjutes med pulvermos.

Egentorkade grönsaker med Couscous
 
Sen brukar jag även ta med kungsörnens kakmixer. Chokladkaka. Mixa i vatten i en folieform sedan placera några stenar i kastrullen. tillsätt vatten. sätt igång värmen och placera sedan kakan där i med lock på. Vänta 20-30 minuter, sedan har du en färdig gräddad kaka!
Du du ställer formen på stenarna för att inte kakan ska hamna i vatten? Har du lock på folieformen? Lock på kastrullen? Hur mycket vatten har du i kastrullen?
 
Jag tillhör skaran som vill ha det snabbt och enkelt.

Senast jag var ute hade jag ziplock-påsar med valfri kombination av
-nudlar eller couscous
-pulversås
-rostad lök
-ev. torkad köttfärs (borde gå att torka fisk också)

och i de fall då jag inte hade köttfärs i påsen åt jag en ölkorv till.

Det går att få hyfsad variation i smak och konsistens, och "matlagningen" reduceras till att hälla varmvatten (från termos) i påsen och vänta fem minuter.

Till frukost hade jag istället Start eller nåt motsvarande "crunch-musli" som jag bara hällde ljummet vatten på. Är man ambitiös har man mjölkpulver eller Oboy på, men jag orkade inte.

Mellanmål var Snickers eller nåt sånt. Vill man kan göra nåt motsvarande själv.
 
Här är min senaste "matsedel", i o f s hopsatt för en alpin långtur och därmed, för dina syften, kanske onödigt hårt inriktad på näringstäthet och vikteffektivitet. Funkar dock fint även om man sänker fetthalten genom att t ex skippa gräddpulver, tahina-"impregnering" och extra smörklickar ;).

Frukost (utan kök)
Fullfet torrmjölk omväxlande med kokosmjölk, bägge i dubbel koncentration. Löses i det ljumma vattnet från nattens ”värmeflaska” ;). Till detta: lättrostade tahinaimpregnerade frukostflingor med min. 60% frön/nötter*, omväxlande med rostad fröblandning, recept enligt resp länk.

Mellanmål
Nöt- mandel- och fröblandningar, ev. med egentorkad frukt**
Mörk choklad
Chalva
Egna ”bars”, recept enligt länk.

Lunch (med kök)
1. Fyll grytan med lagom mängd vatten, rör ut en färdigblandad portion med smörfrästa bulgurgryn, salt, kryddor***, ev. buljongtärning och torkade grönsaker, samt (i valfritt urval) torkad kryddad tomatpuré alt. torkade tomater, torkade hackade oliver, torkad svamp, torkade asiatiska småräkor, valnötskross, pumpakärnor... Samt som redning/förstärkning (i valfritt urval):- kokosmjölkpulver alt. kokosflingor, äkta gräddpulver, jordnötssmör, kikärtsmjöl alt. sojamjöl (inte allt på en gång såklart).
2. Rör om igen, koka upp, koka i ca 10 sekunder, rör ev. i en rejäl smörklick, ställ i en grytmysare och låt dra i högst 10 minuter.

Lunch (utan kök)
Rör ut en portion på förväg citronskals- och vitlökkryddat hummouspulver (eller en "lerkaka", om hummouset är hemmagjort/hemmatorkat) i kallt vatten, låt stå och svälla i några minuter, ät som den är eller med torkade tomater och torkad parmaskinka, ev med någon sorts bröd/knäcke/kex med smör på.
Alternativ om man inte orkar diska en kåsa: sesamkex med jodnötssmör.
Om även detta är ”för mycket matlagning”: se ”mellanmål”.
Dessert (om man orkar): torkad frukt med nötter/mandel och mörk choklad, chalva om man tycker om sött.

Kvällsmat (med kök, såklart)
Någon av varianterna från denna artikel. Som kolhydratbas kan man förutom basmatiris, couscous, bulgur och supertunna nudlar även ha polenta, potatismos (godast hemmatorkat), bovetemjöl m m.

Dryck (generellt)
När köket inte är framme: ”citronvatten”, gjort på rent askorbinsyrepulver (säljs billigt som krydda) och torkade citronskal.
När jag ändå lagar mat: choklad, egen extrastark blandning av rent kakaopulver och fullfett mjölkpulver + minimalt med socker (ja, jag skippar te och kaffe, men det är ju en fråga om smak, viktbesparingsiver och bränsleåtgång).

* dinkelflingor + vetegroddar som bas är perfekta för ändamålet eftersom de suger upp tahinan, resten kan man variera i oändlighet - jag gillar bäst solros- och pumpafrön + lite valnötskross och en liten nypa linfrö. Man kan naturligtvis utgå från vilken färdig favoritblandning som helst (gärna då med lågt GI-värde och lite uppsugningsförmåga, så den kan absorbera tahinan).

** vill man absolut ha någon söt smak i frukostflingor och mellanmål, är gojibär med sin relativt höga proteinhalt mer energitäta och långtidsmättande än "vanlig" torkad frukt.

*** allt från svartpeppar till örtkryddor, saffran, torkade äppelbitar och citronskal. Jag bär faktiskt med några klyftor färsk vitlök, samt rostad lök till "indonesiska" grytor med jordnötssmör, men dessa bägge måste tillsättas separat vid tillagning.
 
De första dagarna blir det färsk mat. Efter det blir det hemtorkat. Mycket av det man äter hemma kan man laga ute bara man förenklar lite. Många butiker som säljer asiatisk mat har torkad kokosmjölk och annat som förgyller middagarna.
Ostar av alla slag håller bra utanför kylskåp så det brukar jag använda friskt.
 
Du du ställer formen på stenarna för att inte kakan ska hamna i vatten? Har du lock på folieformen? Lock på kastrullen? Hur mycket vatten har du i kastrullen?


Jag brukar försöka hitta stenar som är iaf 5 cm höga, på dessa (oftast 3-4) så placerar jag folieformen med tillhörande lock som ingår när man köper dom.. Vattnet fyller jag på så mycket att det inte når folieformen. Sen använder jag lock när jag drar på köket.

När man väl fått igång ångeffekten kan man dra ner ganska mycket på gasen för den underhåller sig själv så länge man inte försöker tjyvtitta och skrämma kakan :)

Man får försöka hitta stenar som har någorlunda bra form så att de kan balansera formen.

På en förpackning blir det iaf 3-4 st formar. Så det tar ett tag att göra, man får experimentera fram den exakta tiden för hur länge den ska vara i. Men för mig brukar det bli bra vid 20 minuter.

obs. lock på folieform och lock på kastrullen (så att ångorna hålls inne så blir det som en ugn)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.