Hur "rolig" är Prijon Kodiak?

Ja, man ska prova en kajak innan man köper den. Frågan riktar sig till er som har paddlat eller äger en Prijon Kodiak.

Jag har paddlat en del kajaker, dock aldrig någon Prijon. Vad som intresserar mig med kajaker är långfärdspaddling, motion och på sikt även surf.

Mina förutsättningar inför kajak köp: 1.82 m, 75 kg, vältränad (siktar på 90 kg inom ett par år). Bredarslad, har haft svårt att komma i motionskajaker med liten sittbrunn.

På pappret verkar Kodiak ett bra alternativ. Jag HATAR glasfiber, men vill ha något som tål tuffa tag. Nu till min fundering;

Hur kul är det att paddla en Prijon Kodiak? Är det som att sitta och köra en lastbil med släp i en uppförsbacke när man paddlar med kompisar som sitter i 'vanliga' kajaker och får skrika "vänta för helvete, min maxfart är 5 km/h"?

Går den att paddla utan last, eller räcker det med att sträcka upp armen i luften för att kapsejsa?

Riskerar jag att förlora mitt nyfunna intresse för kajak om jag köper en Kodiak, eftersom jag upptäcker att den beter sig i vatten som sirap genom ett durkslag?

Fotnot: Ja, jag ska åka och prova kajaker.
 
Den är mkt stadig å rätt snabb faktiskt så du behöver inte vara rädd bli frånpaddlad eller att kappsejsa! Bra med packutrymme oxå! Sen är det klart det finns snabbare kajaker :)
Men då blir det oxå lite rankare!

/Janne
 
Vete katten om jag behöver skriva detta om du nu ändå ska prova innan du köper, men eftersom ganska många duktiga långpaddlare plaskat fram långa sträckor i kodiak och seayak och att dom fått glada omdömen lite här o var, så tänkta jag ändå delge mina intryck av dessa kajaker eftersom jag inte var lika road av dessa kajaker (mest för att få lite andra intryck än den vanligaste lovsången).

Min upplevelse är att det inte är något avgörande fel eller problem med skrovformen, i normala farter är dom rimligt lättdrivna, snackar vi maxfarter behöver du oavsett gå upp i längd o välja lite annan typ av havskajak helt o hållet, i praktiken kommer det handla om glasfiber isåfall dessutom. Stabiliteten är väl tilltagen, vilket ju kan va bekvämt många ggr.

Däremot hade jag lite ilskna synpunkter på däckets bulkiga form framför sittbrunnen, knogarna fick lätt stryk och rent allmänt kändes det klumpigt att hantera kajaken, värst av syskonen var kodiaken, men seayaken upplevdes inte direkt lysande på den punkten heller. En anna sak som satt P för mer "inspirerad" paddling var att vi inte lyckades fälla bak ryggstödet ordentligt på dessa kajaker, när man paddlar med ordentligt med mage o rygg så var ryggstödet ivägen och skavde i ryggslutet. Känslan att paddla dom upplevdes rent allmänt lite klumpig och "baljeaktig", inte riktigt kul nånstans. I rättvisans namn så ska sägas att jag och några kamrater endast testat dom några dagar, kanske tycker man annorlunda efter en längre tids test.

Ett exempel på en plastkajak som vi testade samtidigt och som vi däremot älskade var Current Design Scirocco. Aningens mindre packvolym, skäddabalanserad, men ungefär samma längd o breddmått som seayaken annars. Den kajaken skulle jag lätt kunna tänka mig att äga om jag skulle vilja ha en oöm plast kajak i den storleken. Lågt o smidigt däck framför kroppen. Lättmanövrerad och lättsvängd men ändå busenkel att hålla riktningen med på längre öppna paddlingar. Buskul att ligga o tricksa mellan skären med och vakade enormt fint i lite krabbare o högre sjögång. Avsevärt bättre än prijonkonkurrenterna i surf... Tycker rent allmänt den var bättre på allt. Rolig kajakSitsen på sciroccon såg billig och skräpig ut jämfört med prijons snygga sitsar, men sciroccon kunde man paddla i... inte bara sitta i... Enda negativa är att scirocco är förhållandevis dyr jämförelsevis, lite mindre volym, och möjligen om man inte gillar skädda.

Jag hade rätt höga förväntningar av seayak o kodiak, men jag var ärligt talat rejält besviken, som du kanske märker. Den ligger där mitt i "hyrkajaksegmentet", i bästa fall ok, men absolut inget jag skulle lägga några stora pengar på.

Menmen, eftersom så många gillar dom, så har dom säkerligen egenskaper som passar andra än mig och mina vänner, flera ytterst rutinerade paddlare lovordar dom ju faktiskt.

Tur du vet det viktigaste! ;-) ...testa....
Lycka till!
Jörgen
 
Tål tuffa tag och last men kanske ej bästa surfaren

...Frågan riktar sig till er som har paddlat eller äger en Prijon Kodiak.
....Hur kul är det att paddla en Prijon Kodiak? Är det som att sitta och köra en lastbil med släp i en uppförsbacke när man paddlar med kompisar som sitter i 'vanliga' kajaker och får skrika "vänta för helvete, min maxfart är 5 km/h"?

Går den att paddla utan last, eller räcker det med att sträcka upp armen i luften för att kapsejsa?

Riskerar jag att förlora mitt nyfunna intresse för kajak om jag köper en Kodiak, eftersom jag upptäcker att den beter sig i vatten som sirap genom ett durkslag?
]

Med reservationen att jag är medarbetare i ett företag som bl.a. säljer Kodiak, vill jag säga att Kodiak är en mycket bra och otroligt stark kajak (mycket starkare än alla andra märkens polyeten). Att den använts för några av tidernas tuffaste paddlingar (t.ex. Japan - Ryssland - Alaska med dagliga surflandningar) är ingen tillfällighet. Dess otroliga lastförmåga är ju ytterligare en positiv faktor.

Du kommer troligen inte att uppleva den som särskilt rank ens olastad. Motståndet i vattnet (det folk menar när de pratar om fart) är helt normalt, dvs din fart kommer inte att skilja sig från de flesta andra paddlare - vad kajaken ankommer.... Hur du paddlar är ju den avgörande faktorn, i Kodiak som i alla andra kajaker.

Däremot är det väl inte den roligaste kajak att surfa i. Bra surfkajaker är sällan bra långturskajaker.

Ta en Kodiak till långturerna och där det krävs lastförmåga, skaffa en mindre och nättare kajak till surfen.

hälsningar
Jens
 
Synd du hatar glasfiber(jag hatar plast) För om du vill ha nåt vettigt till långfärd motion etc. så behövs en rätt så smal (ca 50-55cm) rätt så lång(ca 5.50-580) lång styv(ej plast)kajak.
Gärna en med vettigt styrsystem som pinnstyrning eller pedaler med stöd som tex Lettmanns el. VKV nya pedalsystem.
Sen är det inte helt fel om kajaken har smalt förskepp(utskärningar) för ett tajt paddelisätt oxå!
Skulle jag jag vara i dina kläder skulle jag testa bland annat: Lettmanns Speedliner,Trappers Barra-Q, Reval Kayaks Commander type-S. Alla dessa går att paddla mkt fort om man är stark å duger dessutom utmärkt till långfärd :)

/Janne
 
Glömde säga alla dessa har vettig sittbrunns storlek + duger oxå till att surfa med :)
Har vana av dessa 3 men det finns säkert ytterligare några kajaker till som är värda att testa!

/Janne
 
Fler plastlådor

Du kan titta på Riot Regency (eller Brittanny om du gillar skädda). Den är något smidigare än Prijon Kodiak utan att vara speciellt rank. Kajaktiv säljer bägge märkena. Prijon Baracuda gillar jag inte, den är för rank för att det ska kännas tryggt att släppa paddeln och fota, fiska eller ta en macka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
börje2 Prijon Millenium Paddling allmänt 1
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
9174 Prijon Paddling allmänt 5
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
Michael Kajak-Prijon Millenium? Paddling allmänt 1
hdn Är Prijon bra? Paddling allmänt 3
henmajvik Vem vet vad om Prijon Kodiak? Paddling allmänt 5
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
Hudson Haak Prijon Paddling allmänt 3
Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 0
kindla Omdömen om Prijon seayak Paddling allmänt 1
Prijon Seayak,eller.. Paddling allmänt 1
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Merchoklad Kodiak? Paddling allmänt 4
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.