Vem vet vad om Prijon Kodiak?

Jag går i allvarliga tankar på att köpa en enmanskajak. Familjens tvåmans vill inte räcka till, dels för tre personer, och dels för att jag kanske oftare än frun har tid och lust att paddla ut.


Problem: Jag är tung (+100 kg) och behöver med andra ord en kajak som orkar bära mig.


Prijons nya Kodiak verkar på många sätt vara intressant. Den borde i alla fall vara tillräckligt stor, och en provsittning gav fin känsla. Då kunde jag inte provpaddla. Det låg ännu is vid stranden utanför butiken. Men vem kan berätta något om den? Den är ju ny för i år. Håller Prijons kajaker formen, eller smälter de i solen på ett biltak? Håller den formen om jag plus full packning ger mig ut med den? (tyskarna själva skryter med formfasthet på sina Internetsidor).En del säger att kajaker av ämbarplast inte glider lika lätt genom vattnet. Hur stämmer det? Hajens hud är ju inte polerad.


Jag vet: Prova alllt du kan hitta, och det stämmer, men jag vill också höra andras åsikter. Sedan kan jag välja själv.
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Polyeten

Tittade lite hastigt på kajakens data och den borde väl passa dig. Sen får du väl provpaddla och avgöra om det är någonting att ha.


Polyeten har en luddigare yta som teoretiskt ger några tiondelars mer friktionsmotstånd. Det performans program jag använder när jag ritar mina kajaker lägger på några tiondelar för polyeten kanoter. Men rent praktiskt tror jag inte att du känner någon skillnad.


En använd glasfiber kajak får efter några säsonger ofta samma typ av yta


Som dom flesta andra termoplaster flyter polyeten, belastar man polyeten så försvinner spänningen efter ett tag. Ingenting att göra pilbågar av alltså. Om man gör ett skruvförband i polyeten så släpper förspänningen efter ett tag.


Men man har nu lärt sig hur termoplasterna fungerar och utformat konstruktionerna efter egenskaperna. Rätt tjocklek, stora brickor, nitförband, metallinlägg m.m


Jag tror inte att den gn... kvalitetsmedvetna tyska marknaden skulle aceptera en kajak som smälter varje gång solen skiner


Polyeten är annars en ganska trevlig plast. Bland uthyrare är polyeten kajaker väldigt omtyckta pågrund av slitstyrkan i materialet


Och när du har tröttnat på kajaken är det bara att mala ner den och gjuta en ny :)


Ps efter Petri Sutinens race nerför norskakusten i en polyeten kajak borde dom värsta gnällspikarna fått något att tänka på


Hasse
 

Björn

Gäst
Untitled

Jag provpaddlade i förrgår i Dalafloda. Den var trevlig, kändes ganska snabb. Otroligt gott om plats, men det vet du ju. Jag är på gränsen att vara för lätt med mina 75 kg (med lastkapacitet på 150 kg så får jag i mycket öl....) men för dig borde den vara utmärkt. Ganska lättstyrd (svårare än North Shore Buccaner men lättare än Iceflow). Roderverkan var halvbra, men jag har bara testat roder på Buccaner förut, och den lär vara bland de bästa. Dessutom gillar jag inte roder, men Kodiaken verkade gå bra utan.


Hur den går i vågor var svårt att testa i Västerdalälven....



Jag går själv och funderar, nästan säker. En gul blir det nog.
 
Prijon Kodiak mfl

Prijon kodiak passar lite tyngre kajakister och säkert dig också. Du skriver inte var i landet du bor men i stockholmstrakten kan du provpaddla kodiaken i tyresö hos kajakboden aquaris www.kajakboden.com och på västkusten hos orust kajak www.orust-kajak.se och så finns de hos kajaktiv www.kajaktiv.se . Hos kajakboden i tyresö finns en annan kajak för stora/tunga paddlare från wilderness system, ett usa företag som också kan vara ett alternativ. Lycka till med valet.
 
Prijon Kodiak, Hasle Explorer

Jag har haft min Kodiak i ca 4 veckor. jag har verkligen använt den mycket och gillar den. Jag provade också en kajak från Wilderness System men satt inte lika bra i den och fördäcket upplevde jag för högt.


egenskaper:
Initialstabil - man känner sig trygg.
Sjöegenskaperna upplever jag som bra men den tar lite ryksjö över sig vid hård motvind.
Man sitter bra men ställningen blir lite ensidig under långa pass eftersom pedalerna sitter efter kajaksidorna.
Farten upplever jag som tillräckligt bra i jämförelse med glasfiberkompisar. Inga problem att hänga med.
Den stora nackdelen är vikten på ca 28 kilo. Tung att lyfta upp på biltaket själv.
däckslinorna är lite tunna.
Neoprentätningarna under däcksluckorna är lite svåra att få på plats men de håller tätt.


En annan kajak som jag tycker att du ska granska är Hasle Explorer. Jag har bara provsuttit den men blev tänd på den. Den verkar vettig och är något lättare ca 25 kilo. Den är gjord i Polyeten men har en sandwichkonstruktion som gör den mer formstabil än Kodiaken. Jag tycker också att styranordningen är bättre eftersom sittställingen går att variera mer. Om du är nollåtta kan se den och provpaddla i Nynäshamn på Intersport. Vid provpaddling så måste man bestämma tid först. De har telefonnr. 08-52020910.
Tekniska data, titta på:
http://kajakcenter.com/kajaker/hasle_explorer.html
 
Provpaddlade den som första kajak någonsin och kände mig hemma och bekväm efter några få velande minuter. Gjorde massor av nybörjarmissar men drabbades aldrig av mer än en antydan till panik. Insåg efter dom två första överhalningarna att jag nog inte, utan ansträngning, skulle få runt den. Väger själv 100kg och är drygt 190 lång. Jag kan inte uttala mig om hur den är på längre turer men kort och gott så gillade jag den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
börje2 Prijon Millenium Paddling allmänt 1
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
9174 Prijon Paddling allmänt 5
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
Michael Kajak-Prijon Millenium? Paddling allmänt 1
hdn Är Prijon bra? Paddling allmänt 3
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
Hudson Haak Prijon Paddling allmänt 3
Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 0
kindla Omdömen om Prijon seayak Paddling allmänt 1
Prijon Seayak,eller.. Paddling allmänt 1
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Merchoklad Kodiak? Paddling allmänt 4
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...