Prijon Kodiak?

Hej
Är det någon här som provat Prijons kodiak?
Jag står i val och kval att köpa min första kajak, har paqddlat 5 år med hyrkajaker och börjar nu se mig om efter en kajak som passar mina behov. Jag är 193 cm kort;-) och har haft en vana att ffa paddla icefloe om den funnits att välja på. Vet någon hur kodiaken är att paddla i förhållande till icefloe eller Qajaks (iatlienska) och vet ni om man måste ha roder på den eller om det går bra med skädda. Jag har lite svårt för en massa rörliga delar som jag inte behöver.

Tackar för svar
Balogh

Kodiak bra val

Hmm, jag är medarbetare i ett företag som säljer Prijons kajaker, så jag är förstås partisk. Men eftersom ingen annan svarat dig, gör jag det.

Kodiak kan nog passa dina kroppsmått, den är rätt generös med benlängden och har dessutom stor "inställningsmån" i sits, lårstöd och pedalställ.

Kodiak har roder, Prijons standardsystem. Kajaken kan i och för sig paddlas utan, men jag rekommenderar det inte. Jag anar att du tycker roder är en felkälla, men Prijons system är väl beprövat och fungerande. Jag har själv paddlat med det i åratal utan något som helst problem.

Jämfört med Icefloe är Kodiak kanske en smula mer lättsvängd. Stabiliteten vill jag inte ge mig på att gissa, men ingen av kajakerna är vare sig särskilt rank eller särskilt stabil. Jag uppfattar Kodiak som en välgjord konstruktion utan negativa överraskningar, en bra kompromiss mellan manövrerbarhet och kursstabilitet.

Volymmässigt är Kodiak en laståsna. Du får rum med allt du behöver plus kompisens grejor, golfbagen osv. Skämt åsido, Kodiak är verkligen rymlig.

Prova, vetja!

hälsningar
Jens

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips