Hur rengöra "kladdig" plunta?

Soda eller bakpulver och olja.

go tur

Ps har du sett boken Henley´s Twentieth Century Book of Formulas, Processes and Trade Secrets 0-87781-028-1?
 
Spaysmörja låter som att gå från ett kladd till ett annat, men det kanske rinner av plast. Poängen med krypande smörjmedel är ju annars att de ska sitta kvar och bilda en smörjande hinna....

/Patrik

Labeloff löser upp klister, funkar utmärkt på plaster jag har testat på, man ibland behöva behandla i omgångar. Sedan kan det nog vara en fördel att diska av den efteråt.
 
Visst kan "fett lösa fett" men här tror jag mer att det var bikarbonatet som gjorde att klisterrester gick att borsta av.

/Patrik
Kan det vara så att du gissar? :geek: Har du aldrig tagit bort etiketts- eller prislappsrester från glas eller porslin med en slurk matolja? Fettet liksom "kvittar ut" limmet, jag har den erfarenheten när jag nästan gett upp med diskmedel, stålull, varmvatten. Mycket effektivt!
 
Tack alla som kommit med vänliga svar
Pluntan är gjort av hård plast, kanske Lexan (nog ett varumärke) eller något liknande och är nog över 10 år gammal, ”Hittade” den i ett skåp när jag håller på att städa. Pluntan är nog oanvänd.
Har ingen matolja hemma, men väl smör som jag provade. Mamma rengjorde mina händer från skit (tjära och klister efter skidvallning) med smör när jag nog var sådär 6-7 år.

Med smör försvann rätt mycket klet och sedan handdiskning för att få bort fettet.
Sedan en omgång med T-röd på hushållspapper. Hushållspapperet blev rätt svart så något måste ha lossnat.

Var in på Naturkompaniet igen då jag fått ett SMS att de Fjällrävenbyxor jag beställt hade kommit. Tjejen som jobbade där på Naturkompaniet idag, (nog en semestervikarie) förslog bikarbonat som någon här även har föreslagit. Så jag köpte bikarbonat när jag var och handlade mat efter besöket på Naturkompaniet.-

/Per
 
Man vill väl inte använda något som riskerar att lösa upp plasten ännu mera. För det är väl det som har skett, plasten har börjat degenerera. Är det sånt där silikonliknande material, mjukt och behagligt? Har fått sånt att bli klibbigt med nåt så harmlöst som rengöring i vatten med lite diskmedel i.

Jag tror på förslaget att lägga nåt annat material utanpå.
 
GSI verkar fortfarande leverera flaskan i några storlekar.
Materialet i flaskan är PET-plast.
GSI_plunta.jpg

10 fl. oz. Flask
Lightweight, low-profile hip flask
Rating:
73%
2 ReviewsAdd Your Review
From $9.95 - $11.95 $9.95
In stock
Size
10 oz
18 oz
Add to Wish List
Add to Compare
Email

Details

The GSI Outdoors 10 fl. oz. Flask is lightweight, BPA free low profile hip flask is made from 100 % Recyclable PET plastic and stows easily in your your back pocket. The hip flask cap doubles as a camp shot glass for mixing cocktails.

100% Recyclable PET plastic construction is lightweight and BPA-Free

Low-profile hip flask design stows easily in pockets

Easy to fill, wide-mouth opening and convenient shot cap

Leak-resistant O-ring seal prevents accidents, even in pressurized airplane cabins

More Information
SKU 79351
Weight (lbs) 0.1500
Material PET
Includes Flask, Shot Cap

Warranty

GSI Outdoors products are covered by a Lifetime Warranty against material and workmanship defects. Products found to be defective will be supplied with replacement parts if possible or altogether replaced at our discretion. GSI Outdoors reserves the right to make determinations as to the use of this policy. For product support, please call Customer service at 1-800-704-4474 or E-mail at contact@gsioutdoors.com.

Warnings

WARNING: Flask designed for travel/outdoors use. Long term storage of liquids may affect flavor.


------------------------------
Saxat från https://gsioutdoors.com/10-fl-oz-flask.html


/John
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.