Hur rengöra "kladdig" plunta?

Min så gott som oanvända GSI plunta har en svart ”beläggning” på utsidan, som nog är till för att pluntan inte ska vara så hal.
Men nu är beläggningen så kletig att pluntan att fastnar på handen åtminstone då pluntan är tom.

Någon som har tips på hur man får bort det kletiga?. Diska för hand (Yes diskmedel) hjälpte inte.
Blunta beskurenP8034925.jpg
Bilden är ej Photoshoppad utan pluntan hänger fast i handen
 
Hej!
Prova med T-Röd eller om inte det fungerar prova med Kemiskt ren bensin (finns ide flesta mataffärer).
Mvh. Bengt H
 
Eller så fäster du något okladdig i kladdet (kanke något tyg eller tunn mjuk plast) så du får en ny yta. se dock till att nya ytan inte släpper igenom kladd innifrån...

/Patrik
 
Urrk, har haft en del husgeråd med sånt ytskikt om det är samma typ som jag tror. Helt hopplöst att få kännas fräscht igen. Har inte bitit med nåt lösningsmedel för mig, tror det var både bensin och aceton jag provade.
Men, "if you can't beat them, join them"? På denna typ av produkt är det ju verkligen insidan som räknas! :cool:
Lägg på ett nytt lager med greppig färg, det borde fästa efter fettlösande rengöring? Maska av till samma område som nu är belagt. Spraya med typ Plastidip, kanske budget-testa med denna:
Gummifärg Biltema

Eller nån bra och tillräckligt snygg tejp.
 
Eller så fäster du något okladdig i kladdet (kanke något tyg eller tunn mjuk plast) så du får en ny yta. se dock till att nya ytan inte släpper igenom kladd innifrån...

/Patrik
T-röd har dom flesta här hemma som har spritkök. Jag har gått över till gasol men har några kök som går på kemiskt ren bensin (heptan)

Ett tag uppdaterade jag tråden om priset på kemiskt ren bensin som varierar mycket där jag bor

https://www.utsidan.se/forum/threads/vart-koepa-kemisk-ren-bensin.42475/page-3#post-780709



Har minst en liter heptan hemma i fall det skulle bli ett längre strömavbrott
 
Var in på Naturkompaniet där jag nog köpt pluntan och fick telefonnummer till dom som importer GSI till Sverige
Ringer i morgon.
Sedan är det ”bara” att sätta igång att prova med olika lösningsmedel. Om inget lösningsmedel funkar och plasten inte löses upp så tar jag nog Tesa tejp. Har några rullar hemma som är 38 mm breda.

https://www.hjertmans.se/produkter/...ltillbehor/segeltejp/tesaband-38mm-rod-fp275m

Per
Testa gärna Label Off som jag länkade till. Det har hjälpt mig många gånger med "klet" från dekaler, prislappar mm som andra lösningsmedel misslyckats med. Något som också kan fungera ibland är WD40 eller 5-56 som många redan har hemma.
 
Testa gärna Label Off som jag länkade till. Det har hjälpt mig många gånger med "klet" från dekaler, prislappar mm som andra lösningsmedel misslyckats med. Något som också kan fungera ibland är WD40 eller 5-56 som många redan har hemma.

Spaysmörja låter som att gå från ett kladd till ett annat, men det kanske rinner av plast. Poängen med krypande smörjmedel är ju annars att de ska sitta kvar och bilda en smörjande hinna....

/Patrik
 
Spaysmörja låter som att gå från ett kladd till ett annat, men det kanske rinner av plast. Poängen med krypande smörjmedel är ju annars att de ska sitta kvar och bilda en smörjande hinna....

/Patrik
Mjae, ibland kan fett hjälpa att lösa upp vissa typer av klet. T ex såhär:
 
Gissar att det är polyuretan i den beläggningen, PU har en tendens att bli kladdigt när materialet åldras.
Vad är pluntan gjord av, funkar det att testa med Aceton eller Metanol?

Jag har själv en fjärrkontroll till en kamera i svart plast som på liknande sätt blivit kladdig så jag undviker att använda den, så följer denna tråd för tips. Då den är helt gjort i plast och innehåller elektronik vill jag inte testa runt med olika lösningsmedel med risk för permanent skada.
 
Senast ändrad:
Mjae, ibland kan fett hjälpa att lösa upp vissa typer av klet. T ex såhär:

Visst kan "fett lösa fett" men här tror jag mer att det var bikarbonatet som gjorde att klisterrester gick att borsta av.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.