Hur packar ni ryggan?

Re: Hur jag packar

GustavOh; sa:
Tältet ska vara lättåtkomligt!
Varför? Jo är det bra väder är det inte mycket besvär att flytta på det. Är det däremot busväder ska tältet upp först av allt

Ett tält som ligger i botten är också lättåtkomligt, och då slipper man stänga in mat och kök i säckens mest oåtkomliga innersta.
Det är ju knäppt om det är lättare att komma åt sovsäcken än knäckebrödet...

(Med den eviga brasklappen: "men alla gör ju såklart som de trivs bäst med" :))
 
Re: Re: Hur jag packar

Nordesjö; sa:
Ett tält som ligger i botten är också lättåtkomligt, och då slipper man stänga in mat och kök i säckens mest oåtkomliga innersta.

Beror ju lite på säckens konstruktion.
I mitt fall är tältet lättåtkomligt, men inte speciellt ivägen. Som sagt var: är jag bara lite vaken på morgonen, så ligger dagens mat lättåtkomligt.

Som jag packar behöver jag knappt öppna regnskyddet på ryggsäcken för att få fram tältet. Det enda jag inte kommer åt (förutsatt att jag tänkt lite) är maten för kommande dagar.

Men men.... det finns tack och lov inga lagar som reglerar packningen.

(Usch nu vill jag ut och gå istället för att bara skriva om det. Fyra veckor kvar.)
 
Glad uppväxt

hanspers; sa:
<En massa välvalda ord borttagna>

Så du får plats med kök och extrakläder och sånt i dina sidofack? Då är de betydligt större än de jag brukar komma i kontakt med. Har du ramryggsäck?

...fast själv har jag inga sidofack :D

Yep! Jag har ramis, en Haglöfs Alaska från första halvan 90-talet. För den som inte skådat denna gigant bland ryggsäckar så är det en mindre (helt separerad) ca 25 literssäck nedtill och en stor (ca 65 liter) upptill. På den stora är det 2 små fickor på ena sidan, en avlång på andra och 2 lite större bakpå.

Vi vill här upprepa, inget sätt att packa är fel om det funkar (väldigt generös definition av funkar här).

Min Packning:

Lilla säcken:
Sovsäck, kök (kastrull, tallrik, tamoj, tvaga osv), teva sandaler (om de är torra)

Stora säcken:
Mat, kameragrejer(film, extra batteri, rengöring), reparationskit, kläder, necässär, förstaförbandsprylar, småplock. Ingen särskild ordning, mest oordning i färggranna påsar.

Uppe på:
Tält, liggunderlag, vattenflaskor, regnställ, ryggsäcksöverdrag, kamerastativ

Fastsatt i remmar lite varstans:
Rep (10 meter), handduk på tork, sockar på tork, annat på tork, Tevasandaler om de är blöta, lilla ryggsäcken

Långa sidofickan:
Termos, gas, skräp (slänges vid nästa STF stuga)

Övriga sidofickor:
Socker, kaffe, kex, jordnötter, choklad, energikakor, godis, godis, vantar, mössa, lunch (varma koppen med termosvatten, bröd/knäcke, smör, kaviar el dyl.), 1 frystorkat, 1 påse turbogröt

Kamera, extraobjektiv och kåsa sitter i axelremmarna. Rätt ofta ligger fleecetröjan under locket. Slutligen i handen en ordentlig vandrarstav som frenetiskt viftas mot mjukisar, kondomer, vulkiner :)

Har säkert glömt något. Enligt senaste excelbladet blir det ungefär 13403 gram plus mat (Jag räknar väl inga gram? :) ). Ryggsäcken/fickorna blir inte fullpackade. Jag har aldrig fram köket under dagen numera, fyller termosen på morgonen och det räcker fint till kafferasterna och lunchen. Jag har aldrig ägnat en tanke på var jag stoppar tunga grejer och var jag stoppar lätta grejer. Det har bara blivit som det blivit, men det stämmer ändå med teorin lite grand.

Någon skrev om att undvika hårda kanter mot svanskotan och det har jag lite svårt att förstå hur det kan ske. Vad är det för ryggsäck?

Attans, nu vill jag verkligen börja packa! Grrr, bara 23 dagar kvar.

Mvh
Peter P.
 
Re: Re: Glad uppväxt

Nordesjö; sa:
pal2; sa:
Någon skrev om att undvika hårda kanter mot svanskotan och det har jag lite svårt att förstå hur det kan ske. Vad är det för ryggsäck?

Man undrar ju. Är det månne en 0-literssäck? De kan vara lite skaviga ibland.

Skavig och med noll volym. Är det en plan rygga eller har Möbius tagit steget in i rymden? :)
 
Såhär enkelt packar jag.

I botten en plastsäck med sovsäck och lite kläder -
det är inte mycket jag byter på lägret.
I mitten en påse med kök, kärl, sked, tång, gas.
Och ovanpå detta maten i påsar med två dagsransoner
var. Sen kanske kläder som jag kan
vilja ta på eller har tagit av under etappen.

I en liten ficka på ryggsidan och i vattentäta plastpåsar
mina kartor.

I lockfickan regnkläder, glasögon, eventuellt spansk
(Pyreneerna)
eller italiensk (Alperna) ordbok.

På sidorna, i tillhörande fästen: tält och madrass.

På sydliga turer, i ficka på ryggen,
stegjärn.

C'est tout
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.