Hur packar ni ryggan?

Hej
Kanske en enkel och banal fråga men jag har precis inhandlat min första softsäck (Lundhags motion 100) och provlastar den ungefär som jag brukar göra med min gamla ramsäck. Tycker då att den blir lite svajig med tältet (Keron 3) på gammalt manér på toppen. Blev bättre om man lade tältet under locket men det optimala måste väl vara att ha allting inne i säcken?
Lägger ni tältet inne i säcken? Hur fungerar det om tältet ät blött, vid regnväder. sovsäcken? Ryggan är ju delad så min tanke var att förvara sovsäcken skyddat i nedre facket men nu lutar jag åt att göra tvärt om. Dvs tältet komprimerat i nedre facket med sovsäcken skyddad i övre stora facket...Så hör gärna av er med era erfarenheter
 
Naturligtvis ska du ha tältet inuti säcken - det är ju därför du har köpt en hundraliterssäck :)

Jag packar tältet i ryggsäckens "kärna" - ovanpå sovsäcken, under mat och kök. Det tycker jag är en bra lösning både vad gäller viktfördelning och nåbarhet Tältet åker ju inte upp förrän du har stannat, och då tömmer du ju ändå hela säcken.

Jag har aldrig haft problem med blött tält som blöter ner andra saker, men det regnar ju aldrig när jag är ute, vad jag kan minnas ;)

(Tältet ligger i sin packpåse som inte släpper igenom så mycket vatten, och sånt som inte får bli blött - tex dunsovsäcken - är också skyddat mot läckage)
 
Jag packar som Martin. Sovsäcken underst (i vattentät packpåse). Tältet packar jag stående ovanpå samt närmast ryggsidan. Är tältet torrt händer det att jag bara mosar ner det men är det lite fuktigt så packar jag det i dess packpåse. Har aldrig haft några problem med att det blött ner annat.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har en 100 liters motion och naturligtvis är anledningen till att du köpte en likadan att du skall få ner allt i ryggsäcken och inte ha massor av saker hängande utanpå.

Har prövat båda varianterna dvs tältet längst ner men även med sovsäck och en del kläder längst ner. Båda har sina för- och nackdelar men just nu verkar jag ha fastnat för varianten med kläder och sovsäck i det nedre utrymmet. Sedan brukar jag stoppa ner tältet längts ner i det övre utrymmet på bredden vilket gör att det fyller ut säcken. Om det är regnigt så att jag tar ner tältet rätt sent i packningsprocessen (förstod att jag skulle kunna få in "process"-ordet) så stoppar jag ner en del kläder och mat innan tältet åker ner. Lämnar dock den mat jag räknar med att äta under dagen längst upp i säcken. Och om det regnar brukar jag använda mig av en soppåse på ett eller annat sätt - antingen tältet i soppåsen eller så allt annat i soppåsen.
 
Sur uppväxt.

F@n,har jag gjort fel hela mitt liv?
Lätta saker nedtill,tyngre upptill och prylarna man behöver under dagen i sido-fickorna.
Klart tältet ska va upptill,det är det sista man packar ner och det första som ska upp på läger-platsen.


peter
 
Re: Sur uppväxt.

ping; sa:
F@n,har jag gjort fel hela mitt liv?
Lätta saker nedtill,tyngre upptill och prylarna man behöver under dagen i sido-fickorna.
Klart tältet ska va upptill,det är det sista man packar ner och det första som ska upp på läger-platsen.


peter
Och du stannar aldrig och behöver något som finns inuti säcken mellan lägerplatserna?

...du måste ha bra stora sidofickor
 
Re: Re: Sur uppväxt.

hanspers; sa:
ping; sa:
F@n,har jag gjort fel hela mitt liv?
Lätta saker nedtill,tyngre upptill och prylarna man behöver under dagen i sido-fickorna.
Klart tältet ska va upptill,det är det sista man packar ner och det första som ska upp på läger-platsen.


peter
Och du stannar aldrig och behöver något som finns inuti säcken mellan lägerplatserna?

...du måste ha bra stora sidofickor

Nix! Inte jag heller! När jag stängt ryggan på morgonen öppnas den inte förrän på kvällen. Inte ens om jag skulle ha lust att slå upp tältet mitt på dagen om jag t.ex. inte har lust att käka lunch i spöregn.

Mvh
Peter P.
 
re packning ryggan

Tack för alla snabba och kloka synpunkter
Kommer att köra premierturen med sovsäcken i undre facket och tält i huvudfacket
 
Annars kan man ju ha sovsäcken i en sån där drybag, eller vad de heter. Själv har jag inte alla moderna prylar, och dessutom är det lättare, så jag kör med en stadigare plastpåse istället.

Jag har en mindre rygga (55l), för jag är liten och kan inte bära så tungt i alla fall så en större tar bara knäcken på mig. Tältet placeras därför på högkant i botten, intill ryggen, maten utanför också i botten, sovsäcken ovanpå maten och sen kläder och överst regnställ och annat jag kan behöva under dagen. I locket finns två fack, i det översta ligger vattensystemet och i det som är ned mot säcken ligger småsaker, som sporttejp och snacks. Det är en klättersäck, så det finns inga sidofack. När jag har rep ligger det under locket och liggunderlaget fäster jag vertikalt utanpå säcken. Utan rep kan liggunderlaget gå under locket. När man inte har isyxor, men väl stavar kan man ha dem i isyxfästena.

Det allra viktigaste är i alla fall att ha bananen överst, eller ta med ett sånt där bananskal i plast :)
 
Jag gör ett antagande: Det verkar som om de flesta har relativt nya ryggsäckar och då är det väl oftast öppningsbart i både topp och botten.
Så då kan man komma åt tältet snabbt även om man vill ha det i botten.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.