Hur packa ner tält bäst?

Hej,
Det är så att jag har en fjällräven kajka 75l och så har jag ett bergans Trollhättan 4 manna.

Hur ska man packa ner det bäst?
Kajkan har ju två långa sidofickor med dragkedja på varsin sida av ryggan tänkte om man ska fördela tältpinnarna i båda dessa sidofickor och sedan ha duk m.m högst upp i packningen eller är det en dum idé?

Hur hade ni gjort?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Utan att känna till vare sig tältet/packpåsen eller ryggan så undrar jag spontant varför du ska dela upp tältdelarna? Säckens sidfickor kan säkert komma till bättre användning(?)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Att hitta en lämplig pack strategi kan ta lite trial and error.
1. Balanserad ryggsäck och helst all packning inne i säcken är önskvärt.
2. Smidig hantering av tältresning nedpackning likaså men 1 är viktigare IMHO.

Thure

och sedan ha duk m.m högst upp i packningen eller är det en dum idé?

Jag tycker tältet stör ifall det är överst. Vill gärna ha det undanstoppat eftersom det bara behövs på kvällen då det e dags för läger. Överst under topplocket brukar jag ha regnkläder så de finns snabbt till hands. Men det finns säkert många andra sätt.

Har en Lundhags V12 75 L. Öppnar upp mellersta delen har ett liggunderlag ned som en tub i säcken.
Tycker fjällrävens råd är bra:

http://www.fjallraven.se/packa-vandringsryggsack

Tillsammans med sovsäcken förvaras sovkläder, ficklampa samt tält – sådant som du bara tar ut när det är dags för nattläger. Dela upp tältet så att du förvarar tältpinnarna stående längs med sidorna på ryggsäcken.

Samlad tältförvaring under locket, därunder regnplaggen. Reser tältet ibland under lunchen.
Litet lätt tält underlättar.

go tur

Tältet i ett avlångt paket i sin vattentäta påse med stängerna inuti paketet och allt under topplocket. I fickan överst på locket finns regnplagg. Tyngden blir alltså hög och nära ryggen. Ett lättåtkomligt cellgummiunderlag vertikalt monterat utanpå, att ha till hands på raster. Ett rejält stort regnskydd över alltsammans.

Samlad tältförvaring under locket, därunder regnplaggen. Reser tältet ibland under lunchen.
Litet lätt tält underlättar.

go tur
Ja självfallet men mitt trollhetta väger 3,5kg för 4-manna och jag går tillsammans med min sambo samt ibland ett barn så det är smidigast med ett 4 manna.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips