Hur packa ner tält bäst?

Att hitta en lämplig pack strategi kan ta lite trial and error.
1. Balanserad ryggsäck och helst all packning inne i säcken är önskvärt.
2. Smidig hantering av tältresning nedpackning likaså men 1 är viktigare IMHO.

Thure

Varför ska helst all packning, även tältet, ligga inuti ryggsäcken? Kan du förklara?
 
Varför ska helst all packning, även tältet, ligga inuti ryggsäcken? Kan du förklara?

Det är av ett par anledningar faktiskt:

1. För att hålla ryggsäcken "slät". Går man i höga videsnår så vill man ha så lite som möjligt som kan haka fast i vegetationen.

2. För att skydda materielen. En ryggsäck som man lägger ner lite oförsiktigt kan oavsiktligt sluta med att någon utrustning skadas. Sitter saker utapå ryggsäcken blir risken ännu större. Samma gäller för regn. Saker i säcken klarar sig bättre än saker spänd utanpå (även om man har ryggsäcksöverdrag kan regnet komma sidleds vissa gånger).
 
det e inga som helst problem att ha lite grejer utanpå tältet bara det e säkrat. man vill ha en så liten ryggsäck som möjligt för att få ner vikten och kanske får man ha regnkläder, vattenflaska, liggunderlag utanpå.

ibland behlver tältduken va utanpp för att torka. sätt gummicord på lämpliga ställen och lägg duken i nätpåse och kläm fast
 
Orsaken till att jag vill ha allt inne i ryggsäcken om möjligt

- om man går mycket i snårig skog är det ett helvete att bli insnärjd
- transport överlag är smidigare. Buss etc
- komma åt packningen. Behöver inte lossa saker för att komma åt innanmätet
- ser snyggare ut
- tältet skyddat
- ifall nåt får dingla utanpå så gärna sånt som är oömt och behövs under dagen. Typ hoprullat skumplastliggunderlag kan hållas utanpå. Det kan dessutom vara svårt att få att rymmas inuti.
 
När vi går i sällskap håller jag den placeringen oxså, 3 mans 3,6kg.
Dumt att ändra ett vinnande koncept.
Då brukar vi nöja oss med yttertältet som rastskydd.

go tur
 
Vattentät packpåse för tältet?

Hur viktigt är det att packa tältet vattentätt? Jag har haft oförskämd tur med väder och inte fått anledning att bekymra mig så mycket om ihållande regn.
HBs tältpåse är ju inte vattentät - väl?

Kan man tänka sig att det också är bra omvänt, dvs om man har ett plaskvått tält som ska läggas överst o slippa dropp ner i ryggan?
 
Hur viktigt är det att packa tältet vattentätt? ... Kan man tänka sig att det också är bra omvänt,
dvs om man har ett plaskvått tält som ska läggas överst o slippa dropp ner i ryggan?
Det är just vitsen med att packa tältet, dvs normalt åtminstone yttertältet, i en vattentät packpåse
- då blöter inte ett blött tält ner något annat. Och detta helt oberoende av om man föredrar att
trycka ner tältet innuti ryggsäcken, ha det under ryggsäckens lock eller fastspänt på ramen
ovanför ryggsäckslocket...
 
Tältet i ett avlångt paket i sin vattentäta påse med stängerna inuti paketet och allt under topplocket. I fickan överst på locket finns regnplagg. Tyngden blir alltså hög och nära ryggen.

Ungefär såhär packar jag också. Hade planerat att ha tältet i ryggsäcken, men eftersom min ryggsäck bara har ett fack blev det snabbt tröttsamt att lägga all utrustning på marken för att kunna packa ner tältet först. Mycket smidigare om man kan börja med att packa sovsäck och torra kläder sittandes i innertältet, sen fylla på med mat och annat i yttertältet, och sist gå ut och riva tältet och lägga det på toppen.

Håller givetvis med Magnus om att det är skönt att minimera risken för att fastna i saker etc. För bussresor packar jag noggrannare och har tältet inuti ryggsäcken just för att det blir mindre och smidigare.
 
Hur viktigt är det att packa tältet vattentätt? Jag har haft oförskämd tur med väder och inte fått anledning att bekymra mig så mycket om ihållande regn.
HBs tältpåse är ju inte vattentät - väl?

Kan man tänka sig att det också är bra omvänt, dvs om man har ett plaskvått tält som ska läggas överst o slippa dropp ner i ryggan?

HBs tältpåse är vattentät om man ser till tyget. Sedan är ju öppningen inte 100% försluten om man inte tar en extra lina och virar runt.

Tältet kan ju vara blött när du stuvar ner det i påsen men påsens yttersida kan du ju torka av innan du stuvar ner det eller om du har det utanpå/under topplocket. Kläder o övrigt förmodar jag du förvarar i skyddande påsar.
 
tältbågar för sig tycker jag eftersom de intw går att komprimera. antingen ha de i sidofacket på utsidan eller ståenden vid sidan inne i ryggan. har ofta innertältet komprimerat tillsammans med sovsäck å kläder. sen yttertältet överst för att snabbt komma åt det och rigga det vid ev regn på lunchen.
 
Tar alltid ur tältpinnar/stänger ur påsen och trycker ihop tältet så mkt det går och har det under locket. Pinnarna har jag i sidofickan.
Vill ha tälttyngden högt upp som möjligt.
Är det väldigt blött så stoppar jag det i en ICA-kasse eller likn så att inte ryggsäcken med innehåll skall bli blöta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
robertt Packa tält. Bo och sova 11
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Graget Att packa tält Bo och sova 27
Purre84 WBT2 tältpinne och packa Bo och sova 1
mskold2 Packa en sovsäck Bo och sova 36
Carslöv Packa blött tält Bo och sova 6
il C packa lätt - annan tråd? Bo och sova 2
statemachine Försök att bränna ner stakadammens vindskydd. Bo och sova 17
Davva2 Hundsovsäck ner till minus 30 Bo och sova 8
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
peter1959 Knöla ner allt lätt.. Bo och sova 77
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
Elmfeldt Gräva ner tält Bo och sova 4
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.