Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur ofta slår ni runt?
- Trådstartare Strmbrg
- Start datum
Sällan
Själv har jag paddlat kajak i cirka 10-12 år, i egen kajak sen 1998.
Sen jag skaffade egen kajak har det blivit drygt 300 mils paddling i framförallt egen kajak, men även en del andra. Jag har aldrig vält ofrivilligt. Tänker man sig för innan man ger sig ut klarar man sig bra. Är man nybörjare ger man sig inte ut i alltför stora vågor.
Kajakpaddling behöver inte vara en "blöt" sysselsättning om man inte vill.
Men det är trots allt viktigt att kunna kamraträddning och självräddning med t.ex. flottör om man skulle tippa runt.
Mvh Erik
Själv har jag paddlat kajak i cirka 10-12 år, i egen kajak sen 1998.
Sen jag skaffade egen kajak har det blivit drygt 300 mils paddling i framförallt egen kajak, men även en del andra. Jag har aldrig vält ofrivilligt. Tänker man sig för innan man ger sig ut klarar man sig bra. Är man nybörjare ger man sig inte ut i alltför stora vågor.
Kajakpaddling behöver inte vara en "blöt" sysselsättning om man inte vill.
Men det är trots allt viktigt att kunna kamraträddning och självräddning med t.ex. flottör om man skulle tippa runt.
Mvh Erik
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kul att träna ändå
Även om det är sällan man slår runt, kan jag varmt rekommendera att man övar på att rolla i bassäng. (Kanske finns någon kurs? I Göteborg har Fysiken anordnat kurser.)
Dels är det kul, men framför allt blev man mycket stabilare i kajak, bättre balans, bättre känsla för hur mycket man kan luta kajaken etc.
/Rickard
Även om det är sällan man slår runt, kan jag varmt rekommendera att man övar på att rolla i bassäng. (Kanske finns någon kurs? I Göteborg har Fysiken anordnat kurser.)
Dels är det kul, men framför allt blev man mycket stabilare i kajak, bättre balans, bättre känsla för hur mycket man kan luta kajaken etc.
/Rickard
Inget är omöjligt om man .......
Jag har läst igenom alla "noviser" på ämnet ofrivilliga "halvrollar" och slänger härmed fram trumfkortet!
Jag har aldrig kirrat en eskimåsväng, det gjorde jag inte heller i början på december i ca 15 sekundmeter och kallt som tusan- En bra flytväst och länspump är a och o!
Lycka till alla paddlare av varierande slag!
Jag har läst igenom alla "noviser" på ämnet ofrivilliga "halvrollar" och slänger härmed fram trumfkortet!
Jag har aldrig kirrat en eskimåsväng, det gjorde jag inte heller i början på december i ca 15 sekundmeter och kallt som tusan- En bra flytväst och länspump är a och o!
Lycka till alla paddlare av varierande slag!
2 gånger trots blygsam mängd paddling genom året, kan detta månne tyda på att man försöker ta sig över någon slags gräns... 
Första gången var under lekpaddling söder om Uppsala på hemväg från någon övernattning. Jag fick paddeln mellan mig och en förtöjningspollare och sparkade mig snabbt ur. Kamera, glasögon, plånbok med mera doppades och jag lärde mig nu att vattentäta fodral är ett måste
Andra gången var vid rundning av Marstarndsön på västkusten. I hyrkajak gick jag runt då jag inte lyckades vända snabbt nog i väldig brottsjö och fick en våg in från sidan. Klart misstag då det var stört omöjligt att ösa eller ens komma tillbaka i kajaken igen (denna historia kan också läsas under tråden "Det dummaste jaga gjort...)
Jag skulle tro att antalet gånger man välter ur sitt flytetyg beror på hur riskbenägen man är. Det är dumt att välta ur, men inte dumt att TESTA att välta ur. För helt plötsligt inser man att det man lärt sig i en tempererad inomhusbassäng under ordnade former är synnerligen svårt att utföra vid ett skrapt överraskande läge. Träning bör dock ge färdighet att bättre bedömma risken för en kapsejsning.

Första gången var under lekpaddling söder om Uppsala på hemväg från någon övernattning. Jag fick paddeln mellan mig och en förtöjningspollare och sparkade mig snabbt ur. Kamera, glasögon, plånbok med mera doppades och jag lärde mig nu att vattentäta fodral är ett måste
Andra gången var vid rundning av Marstarndsön på västkusten. I hyrkajak gick jag runt då jag inte lyckades vända snabbt nog i väldig brottsjö och fick en våg in från sidan. Klart misstag då det var stört omöjligt att ösa eller ens komma tillbaka i kajaken igen (denna historia kan också läsas under tråden "Det dummaste jaga gjort...)
Jag skulle tro att antalet gånger man välter ur sitt flytetyg beror på hur riskbenägen man är. Det är dumt att välta ur, men inte dumt att TESTA att välta ur. För helt plötsligt inser man att det man lärt sig i en tempererad inomhusbassäng under ordnade former är synnerligen svårt att utföra vid ett skrapt överraskande läge. Träning bör dock ge färdighet att bättre bedömma risken för en kapsejsning.
Re: Havet är litet...
Strmbrg; sa:Alltså: Jag har paddel(!), flytväst och kapell.
Vad skall jag köpa härnäst?
---------------------------------------------------
Två saker !
ser jag som som viktigare än allt annat:
FLOTTÖR
Om man som ensam kajakist i dåliga förhållanden ska kunna räkna med att någolunda okomplicerat kunna ta sig upp i kajaken igen. Dock kommer kajaken vara vattenfylld och ganska ostabil. Men att ens försöka simma med en kajak är enligt mig tämligen meningslöst.
Kostar runt 400 kronor hos kajakåterförsäljare.
Och då samtidigt försöka att inte glömma paddel som alltid vill flyta åt ett annat håll.
Därför skulle jag absolut också rekomendera en
ELASTISK LINA TILL PADDELN
Denna kan köpa billigt för ca 40 kronor hos någon kajakåterförsäljare eller köpa spärren på CLAS OLSSON och komplitera med en elastisk lina själv.
En pump att pumpa rent sittbrunnen med är också en bra sak men inte nödvändig.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg