Hur öka stegfrekvensen

Enligt flera rekommendationer på nätet bör man helst ligga runt 180-200 i stegfrekvens. Jag brukar ligga runt 140-150, vilket tydligen lär öka risken för skador. Tips på övningar för att öka stegfrekvensen?
/Niklas
 
Optimal stegfrekvens beror lite på hur lång du är och hur du är byggd. Om du nu vill få upp stegfrekvensen under träning är det inte så svårt. Gillar du att springa med musik så tar du bara ner musik i 160-180 eller 80-90 bpm. Annars om du har tillgång till en pulsklocka med stegsensor kan du själv ställa in intervaller för vilka den ska varna när du hamnar utanför.
 
Ett annat tips brukar vara att korta ner steglängden men bibehålla farten. Tänk på att den främre foten inte ska vara framför knät när du sätter ner den. Om du tittar ner när du springer är det ganska lätt att se. Jag tycker att det blir lite lättare om jag lyfter foten lite extra i frånskjutet också, liksom överdriver hur högt jag drar upp foten bakom mig. Gör jag inte det har jag lätt för att ta för långa steg och istället sträcka ut benet framför mig.
Om du springer med klocka kan du räkna hur många steg du tar per minut med ena foten. Blir det mindre än 90 försöker du korta ner steget ytterligare
 
Prövade att lägga in lägsta frekvenslarm, som sattes på 158 (= 79 dubbelsteg/minut). Sedan sprang jag ca 5 km idag. Den första km gick bra, men sedan började frekvenslarmet pipa allt oftare. En kortare paus efter knappt 3 km hade ingen större effekt på frekvensen. Kontentan blir väl att springa korta sträckor i början med den nya högre frekvensen för att vänja sig för att sedan successivt öka sträckorna.
/Niklas