Hur nära bostaden får man tälta?

Man blir inte förvånad alla gånger när det brinner i skogen.

Så länge det inte är eldningsförbud eller särskilt skyddad skog med särskilda regler (reservat, nationalpark etc) så får man göra en liten brasa i skogen, om det är utan risk för spridning, inte är på stenhäll eller annat som ger permanent skada och att man släcker ordentligt efter sig.

Men jag håller med om att man ibland kommer till en dåligt släckt bras-rest, som fortfarande ryker och det är slarvigt av den som eldat.

Dock är inte alla stora skogsbränder orsakade av dåligt släkta små-brasor, det finns andra anledningar: slängt glas som blivit brännglas, gnista från skogsmaskin (kedja mot sten), kastad cigarettfimp, tåg som bromsar, blixtnedslag osv.

Jag är glad att stora skogsbränder ändå är förhållandevis ovanliga i Sverige.

/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
NLI.gif
 
Om du vill ha ett absolut korrekt svar bör du vända dig till en jurist specialiserad på fastighetsjurudik. Jag kan inte tyda kommentarerna här som att någon är professionellt kunnig i ämnet, men jag kan ha fel....

Alla vi övriga icke-professionella kan tycka och tro vad vi vill, men det ger inte det absoluta svaret, om det nu finns :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Om du vill ha ett absolut korrekt svar bör du vända dig till en jurist specialiserad på fastighetsjurudik. Jag kan inte tyda kommentarerna här som att någon är professionellt kunnig i ämnet, men jag kan ha fel....

Alla vi övriga icke-professionella kan tycka och tro vad vi vill, men det ger inte det absoluta svaret, om det nu finns :)
Nej, det finns inget "absolut" svar som går att mekaniskt tillämpa i alla situationer. Även en jurist kommer att behöva tolka lagen i varje enskilt fall. Annars skulle vi inte behöva några domstolar.

Fast i just detta fall handlade det snarast om graden av social kompetens hos de inblandade.
Tack för denna lite roliga tråd-arkeologi.
 
Hemfrid förutsätter permanent boende, Fiskens är ute och simmar.
Utom synhåll och helst upptäckt är alltid rätt. Med olika tomtstorlekar så kan 500m vara störande och definitivt 15 m.
Om vi alla uppträder ömsint mot varandra och börjar med att från fötöljens bekväma sists ej banna på okända markägare eller slottsherrar.

go tur
 
Om du vill ha ett absolut korrekt svar bör du vända dig till en jurist specialiserad på fastighetsjurudik. Jag kan inte tyda kommentarerna här som att någon är professionellt kunnig i ämnet, men jag kan ha fel....

Alla vi övriga icke-professionella kan tycka och tro vad vi vill, men det ger inte det absoluta svaret, om det nu finns :)
Som amatörjurist har jag svårt att se hur detta har med fastighetjuridik att göra - fastighetsjuridik handlar väl om att köpa och sälja mark och bostäder - inte hur man tältar.
Allemansrätten grundar ju sig på en formularing i regeringsformen (som är en grundlag )enligt

/Patrik
 
Nja, allemansrätten grundar sig snarare på bristen av förbud. D.v.s. det som inte är förbjudet enligt nån lag får man göra.

Just detta med att tälta nära hus är inget som direkt nämns i regeringsformen, utan det handlar väl snarare om att det blir hemfridsbrott (som regleras i brottsbalken).
 
Finns väl vissa regler men även sunt förnuft. För egen del undviker jag att tälta på tomtmark, odlad mark eller inom synhåll från närliggande bostadshus.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.