Hur mycket vatten går åt?

Så länge salthalten inte är nåt problem så ska det inte vara några problem att dricka östersjövatten.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=1066

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60781

Och vad är det i östersjövattnet som inte försvinner vid kokning? Bortsett från saltet alltså.

Miljögifter kan man inte koka bort, tänker då på gifter från bottenfärg på båtar som är en stor bov i bottendöd tillsammans med övergödning. Var ute och paddla i helgen och reagerade på hur mycket döda fiskyngel det flöt i strandkanterna. Skulle inte koka mat i det vattnet.

Max 1,2 kg

Hej. Jag bär aldrig mer än 1,2 kg för vattenbehovet! Har en 800mlflaska och en vattenrenare: Katadyn - Hiker Pro som väger 310 gr.
Behöver aldrig mer än dessa 800ml. Fyller på allteftersom det går åt. En lösning jag gärna rekommenderar. Fungerar även bra i låglandsterräng där man normalt inte dricker vattnet direkt från sjö/bäck. I fjällen är det oftast inga problem. Är man flera så kan det ju stundtals finnas behov av mer än 800 ml, men då rastar man ju oftast där det finns vatten att rena.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Låter ju kalas!

Hej. Jag bär aldrig mer än 1,2 kg för vattenbehovet! Har en 800mlflaska och en vattenrenare: Katadyn - Hiker Pro som väger 310 gr.
Behöver aldrig mer än dessa 800ml. Fyller på allteftersom det går åt. En lösning jag gärna rekommenderar. Fungerar även bra i låglandsterräng där man normalt inte dricker vattnet direkt från sjö/bäck. I fjällen är det oftast inga problem. Är man flera så kan det ju stundtals finnas behov av mer än 800 ml, men då rastar man ju oftast där det finns vatten att rena.

Gör den om bräckvatten/saltvatten till färskvatten också?
Troligen inte...

mvh thomas

LifeStraw

När jag reste i Afrika senast tog jag med oss varsitt LifeStraw, att ha som reservmöjlighet för att kunna dricka vatten av diskutabel kvalitet. Behövde inte använda dem, nu ligger de i kajaklådan... Skulle jag ut på långtur, tog jag nog med dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips