hur mycke ska en bra utrustning kosta?

Tror att det är mycket få som köper en hel utrustning på en gång.

Jag började med enklare och inte speciellt dyra och begagnade prylar samt lånade av vänner som i sin tur lånade av mig.

Efter ett tag blir man kanske trött på det läckande tältet med kondens som bonus och köper ett bättre, sedan blir ryggsäcken kanske som man inte är nöjd med liten eller skaver och så blir den utbytt. En polare har köpt nytt gaskök som höjs till skyarna, självklart måste man ha ett sådant då trotts att trangian från tidigt 80 tal funkar till 110%...

Man sattsar kanske på dyrare märkeskläder i fuktionsmaterial, de funkar ju påstan också...

Helt plötsligt är man den där lyxliraren på fjället som har allt och bra men än dyra prylar, själv tittade man för 15 år sedan snett på en sådan person och undrade vem f*n bränner så mycket på en utrustning för friluftsliv!

Jag vågar inte tänka på vad utrustningen jag har i ryggan och på kroppen har kostat om man måste köpa allt nytt...

Tips

hur mycket ska en bra utrustning kosta?

måste man ha dyra saker för att klara sig i friluftslivet ?

Mina svar på frågorna är som följer:
1) Vad som är bra för olika personer är högst individuellt, samla ihop prylar som du bedömmer vara bra, addera ihop priset, då får du veta hur mycket en bra utrustning kostar för dig.
2) Återigen, dyrt är ett högst relativt begrepp, dyrt för mig kanske är billigt för en annan. Jag tycker att svaret på fråga 1 bör vara vägledande för dig, sen får du känna efter i plånboken om du behöver dessa saker för att klara dig i friluftslivet.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag skriver som jag skrivit förut:
Köp antingen det billigaste som löser dina behov just nu eller det bästa du har råd med. (Nej bäst är inte alltid samma sak som dyrast.)
Det är två helt olika synsätt. I det första fallet gäller det att fylla en funktion och varje extra krona är en onödig utgift.
I det andra gäller det att optimera en funktion. Då är det relativa priset ointressant. Frågan är bara: har jag råd eller inte?

hur mycket ska en bra utrustning kosta?

måste man ha dyra saker för att klara sig i friluftslivet ?

Bestämd form, -et ändelse. Så ur vilket perspektiv? Bergsbestigning, jante, paddling, fjällvandring, skogsvandring, socialporr, överlevnad, medborgerliga rättigheter, fågelskådning, planekonomi, svampplockning, cykling?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips