Hur motverka imma på glasögonen?

Jag inbillar mig tvärtom att saliven skapar en hinna som hindrar imbildning men jag kan ha fel.
Har inte reflekterat på varför i detalj de fungerar, nu belv jag nyfiken - någon som verkligen vet och kan ta bort våra killgisningar?

/Patrik
Vad tror om en sådan här? Om jag förstått saken rätt så andas man ut mindre fukt med den ( eftersom fukten stannar i filtret ) vilket borde ge mindre glasögonkondens. Dock tänker jag att vid mycket sträng kyla kanske fukten kan frysa i filtret.
 
Nämen det är faktiskt ganska svårt om man är i rörelse. Och imman kommer ju tillbaka lika fort. Behöver tack och lov bara läsglasögon själv och det är knepigt nog. Att behöva ha glasögon hela tiden måste vara jättejobbigt på vintern.
 
Världens nördigaste tråd. Man kan ju torka av glasögonen med lite papper eller en bit av tröjan när det behövss
Så enkelt är det inte. Om du läser mitt trådstartsinlägg så ser du att jag har problem med att kondensen fryser till is på glasen. Att mekaniskt försöka avlägsna den isen repar glasen. Dessutom när jag är ute i sträng kyla så bildas det kondens konstant. Det är inte som att komma in i värmen efter att ha varit ute i kyla då kondensbildningen endast pågår tills glasen är uppvärmda. Sist, men inte minst, är det aldrig någon god idé att torka korrektionsglas med papper eller klädesplagg. Det repar glasen. Klädesplagg är ju dessutom sällan helt rena. Kondens bildas lättare på smutsiga glas.
 
Nämen det är faktiskt ganska svårt om man är i rörelse. Och imman kommer ju tillbaka lika fort. Behöver tack och lov bara läsglasögon själv och det är knepigt nog. Att behöva ha glasögon hela tiden måste vara jättejobbigt på vintern.
Det är jobbigt. Och inte blir det mindre jobbigt av att mötas av oförståelse och dryga kommentarer. Skönt i alla fall att du och en del andra förstår.
 
Kom att tänka på detta när jag cyklade i snöyran tidigare ikväll. Jag har liggcykel, vilket skapar problem med snö då ansiktets uppåtvända ställning gör att snöflingor träffar ögongloberna, ögonbryn och fransar är inte till så mycket nytta. Det gör efter ett tag ont och ögonen blir röda. Därför skaffade jag ett snövisir för några år sedan, som förstås inte var med på shoppingturen ikväll. Tror det är gjort för skidåkare. Det är alltså bara ett visir som man spänner på sig med ett band runt huvudet. Det är ställbart i några olika vinklar och har lite frånhåll från pannan, så själva viseret hamnar en bit från ansiktet.

Nu vet jag inte hur man ska tänka här. Skulle ett sånt visir göra problemet med imma på glasögonen mindre eller tvärtom större? Eller kanske inte göra någon skillnad? Ingen aning faktiskt, men slänger ut idén ändå.
 
Kom att tänka på detta när jag cyklade i snöyran tidigare ikväll. Jag har liggcykel, vilket skapar problem med snö då ansiktets uppåtvända ställning gör att snöflingor träffar ögongloberna, ögonbryn och fransar är inte till så mycket nytta. Det gör efter ett tag ont och ögonen blir röda. Därför skaffade jag ett snövisir för några år sedan, som förstås inte var med på shoppingturen ikväll. Tror det är gjort för skidåkare. Det är alltså bara ett visir som man spänner på sig med ett band runt huvudet. Det är ställbart i några olika vinklar och har lite frånhåll från pannan, så själva viseret hamnar en bit från ansiktet.

Nu vet jag inte hur man ska tänka här. Skulle ett sånt visir göra problemet med imma på glasögonen mindre eller tvärtom större? Eller kanske inte göra någon skillnad? Ingen aning faktiskt, men slänger ut idén ändå.

Jag liggcyklar inte men generellt upplever jag lättare att se i regn/snö om jag har keps/skärmmössa jämfört med utan - jag får mindre nederbörd på utsidan av glasögonen men å andra sidan (bokstavligt talat) hindrar ju skärmen luftflödet lite som tar bort ev imma på insidan.

/Patrik
 
Kom att tänka på detta när jag cyklade i snöyran tidigare ikväll. Jag har liggcykel, vilket skapar problem med snö då ansiktets uppåtvända ställning gör att snöflingor träffar ögongloberna, ögonbryn och fransar är inte till så mycket nytta. Det gör efter ett tag ont och ögonen blir röda. Därför skaffade jag ett snövisir för några år sedan, som förstås inte var med på shoppingturen ikväll. Tror det är gjort för skidåkare. Det är alltså bara ett visir som man spänner på sig med ett band runt huvudet. Det är ställbart i några olika vinklar och har lite frånhåll från pannan, så själva viseret hamnar en bit från ansiktet.

Nu vet jag inte hur man ska tänka här. Skulle ett sånt visir göra problemet med imma på glasögonen mindre eller tvärtom större? Eller kanske inte göra någon skillnad? Ingen aning faktiskt, men slänger ut idén ändå.
Jag har inte heller någon aning, men det tål att fundera på.
 
Vad tror om en sådan här? Om jag förstått saken rätt så andas man ut mindre fukt med den ( eftersom fukten stannar i filtret ) vilket borde ge mindre glasögonkondens. Dock tänker jag att vid mycket sträng kyla kanske fukten kan frysa i filtret.
Jag använder ibland en Airtrim. Senast idag när det var minus 7 grader i Stockholmstrakten. Skönt att andas varm luft när man cyklar men den minskar inte imman på sportglasögonen. Det läcker för mycket luft vid näsroten. Kan inte uttala mig om hur den fungerar vid kraftigare kyla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.