Hur motverka imma på glasögonen?

Jag inbillar mig tvärtom att saliven skapar en hinna som hindrar imbildning men jag kan ha fel.
Har inte reflekterat på varför i detalj de fungerar, nu belv jag nyfiken - någon som verkligen vet och kan ta bort våra killgisningar?

/Patrik
Vad tror om en sådan här? Om jag förstått saken rätt så andas man ut mindre fukt med den ( eftersom fukten stannar i filtret ) vilket borde ge mindre glasögonkondens. Dock tänker jag att vid mycket sträng kyla kanske fukten kan frysa i filtret.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nämen det är faktiskt ganska svårt om man är i rörelse. Och imman kommer ju tillbaka lika fort. Behöver tack och lov bara läsglasögon själv och det är knepigt nog. Att behöva ha glasögon hela tiden måste vara jättejobbigt på vintern.

Världens nördigaste tråd. Man kan ju torka av glasögonen med lite papper eller en bit av tröjan när det behövss
Så enkelt är det inte. Om du läser mitt trådstartsinlägg så ser du att jag har problem med att kondensen fryser till is på glasen. Att mekaniskt försöka avlägsna den isen repar glasen. Dessutom när jag är ute i sträng kyla så bildas det kondens konstant. Det är inte som att komma in i värmen efter att ha varit ute i kyla då kondensbildningen endast pågår tills glasen är uppvärmda. Sist, men inte minst, är det aldrig någon god idé att torka korrektionsglas med papper eller klädesplagg. Det repar glasen. Klädesplagg är ju dessutom sällan helt rena. Kondens bildas lättare på smutsiga glas.

Nämen det är faktiskt ganska svårt om man är i rörelse. Och imman kommer ju tillbaka lika fort. Behöver tack och lov bara läsglasögon själv och det är knepigt nog. Att behöva ha glasögon hela tiden måste vara jättejobbigt på vintern.
Det är jobbigt. Och inte blir det mindre jobbigt av att mötas av oförståelse och dryga kommentarer. Skönt i alla fall att du och en del andra förstår.

Kom att tänka på detta när jag cyklade i snöyran tidigare ikväll. Jag har liggcykel, vilket skapar problem med snö då ansiktets uppåtvända ställning gör att snöflingor träffar ögongloberna, ögonbryn och fransar är inte till så mycket nytta. Det gör efter ett tag ont och ögonen blir röda. Därför skaffade jag ett snövisir för några år sedan, som förstås inte var med på shoppingturen ikväll. Tror det är gjort för skidåkare. Det är alltså bara ett visir som man spänner på sig med ett band runt huvudet. Det är ställbart i några olika vinklar och har lite frånhåll från pannan, så själva viseret hamnar en bit från ansiktet.

Nu vet jag inte hur man ska tänka här. Skulle ett sånt visir göra problemet med imma på glasögonen mindre eller tvärtom större? Eller kanske inte göra någon skillnad? Ingen aning faktiskt, men slänger ut idén ändå.

Kom att tänka på detta när jag cyklade i snöyran tidigare ikväll. Jag har liggcykel, vilket skapar problem med snö då ansiktets uppåtvända ställning gör att snöflingor träffar ögongloberna, ögonbryn och fransar är inte till så mycket nytta. Det gör efter ett tag ont och ögonen blir röda. Därför skaffade jag ett snövisir för några år sedan, som förstås inte var med på shoppingturen ikväll. Tror det är gjort för skidåkare. Det är alltså bara ett visir som man spänner på sig med ett band runt huvudet. Det är ställbart i några olika vinklar och har lite frånhåll från pannan, så själva viseret hamnar en bit från ansiktet.

Nu vet jag inte hur man ska tänka här. Skulle ett sånt visir göra problemet med imma på glasögonen mindre eller tvärtom större? Eller kanske inte göra någon skillnad? Ingen aning faktiskt, men slänger ut idén ändå.

Jag liggcyklar inte men generellt upplever jag lättare att se i regn/snö om jag har keps/skärmmössa jämfört med utan - jag får mindre nederbörd på utsidan av glasögonen men å andra sidan (bokstavligt talat) hindrar ju skärmen luftflödet lite som tar bort ev imma på insidan.

/Patrik

Jag har inte heller någon aning, men det tål att fundera på.

Vad tror om en sådan här? Om jag förstått saken rätt så andas man ut mindre fukt med den ( eftersom fukten stannar i filtret ) vilket borde ge mindre glasögonkondens. Dock tänker jag att vid mycket sträng kyla kanske fukten kan frysa i filtret.
Jag använder ibland en Airtrim. Senast idag när det var minus 7 grader i Stockholmstrakten. Skönt att andas varm luft när man cyklar men den minskar inte imman på sportglasögonen. Det läcker för mycket luft vid näsroten. Kan inte uttala mig om hur den fungerar vid kraftigare kyla.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips