Hur många över alla fjorton 8000meters berg?

Hur många personer har klarat att bestiga alla berg över 8000? Jag har hört någon siffra runt 10, stämmer det?

Jag har även en annan fråga som rör K2. Vem har varit flest gånger på toppen och hur många gånger har han varit där?

Tack för svar/
Martin
 
?

Polymeras; sa:
Hur många personer har klarat att bestiga alla berg över 8000? Jag har hört någon siffra runt 10, stämmer det?

Jag har även en annan fråga som rör K2. Vem har varit flest gånger på toppen och hur många gånger har han varit där?

Tack för svar/
Martin

Vad får dig att tro att det är en man?

Mvh Kaj
 
En generell förställning om vilken könsfördelning det är på folk som bestiger berg. Kollad även up länken till K2 och enligt den hade endast 5 kvinnor bestigit K2 så.... Föreställning (fördomen?) stämde i detta fall.
 
Verkar som K2 är ett berg som bara bestigs en gång? Kunde inte hitta någon som hade bestiget det två gånger eller mer. Eller så letade jag dåligt...
 
Är tämligen säker på att jag läst om någon som gjort det 2 gånger. Har dock glömt bort namnet :-(

Kanske vore nåt att satsa på annars. Förste att bestiga K2 3 gåner? 4 gånger? .... :)
 
En anledning till att så få gör K2 mer än en gång är troligtvis att berget är hårt. Dels är det en helt annan vinkel på klättringen (alltså riktig klättring och inte uppåtpromenad) än på många andra berg, och dels ligger det längre norrut vilket gör att klimatet är sämre än på t.ex. Everest. Världens högsta berg är alltså inte nödvändigtvis lika med världens hårdaste bestigning. Utan där ligger nog K2 närmare en förstaplacering.
 
När det gäller den totala statistiken över dödliga 8000+ berg så kommer K2 på 3.e plats efter Annapurna och Nanga Parbat. Av de 130 som bestigit Annapurna har 53 omkommit vilket ger en dyster "fatality rate":

Annapurna 40,77%
Nanga Parbat 28,24%
K2 26,77%
(Mt Everest 9,3%)

Från 1990 har dock statistiken förbättrats och både Annapurna och K2 har sjunkit till 19,7%. Dödstalen för Nanga Parbat har sjunkit ännu mer, till 5,5% (Everest 4,4%). Alla 8000+ toppar uppvisar dock inte lägre dödstal. Broad Peak har t.ex. en total "fatality rate" på 7% men sedan 1990 har den ökat till 8,6%.

Källa: http://www.mounteverest.net
[Ändrat av dave1 2005-10-25 kl 03:07]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.