Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare?

Tusen tack för alla fina och kloka svar! ✨ Både jag och min pojkvän gillar äventyr och att liksom se vad som finns bakom nästa krök, sedan nästa och nästa. Jag skulle nog säga att vi är ett bra team även i pressade situationer och lätt ser humor i mycket. Vi har också rest en hel del tillsammans, men det är klart att man blir extra dependent av varandra i en så utsatt situation som en fjällvandring innebär.

Först kändes det ändå givet att vi skulle tycka om 12 dagar i vildmarken, men sedan tänkte jag mer på det och föreställde mig typ allt som kunde gå fel. Nu känns det mer okej igen, men jag har en del resfeber ändå eftersom det börjar närma sig.

Vi försöker även besluta vad vi ska ha för tält (samt testtälta med detta och övrig utrustning en helg innan resan), vilket i sig är en hel vetenskap. I början funderade vi på Hilleberg, men det svider att lägga så mycket pengar utan att veta om just tältande är vår grej. I nuläget lutar vi åt ett lättviktstunneltält från Nordisk, men jag är lite orolig för att själva tältduken ska vara för klen - dock har deras tält generellt fått bra recensioner. Vad känner ni instinktivt kring lättviktstält?

Visserligen har ett Hilleberg även bra andrahandsvärde, dvs ni kan nog sälja det med minimal förlust om ni skulle inse att ni inte vill fortsätta med tältande. Det finns dock många som har tältat i fjällen (även i oväder) med betydligt tunnare och/eller billigare tält än så. Planerar man sin tältplats klarar man sig med ett tält till en bråkdel av priset för ett HB.

Det finns dessutom gott om "lika bra" tält som Hilleberg till lägre pris. Vill ni köpa ett kvalitetstält senare går det ofta att få bra pris begagnat från folk som har insett att det inte är deras grej efter en vandring.
 
Angående tältet: Har ni funderat på att hyra? Ett bra sätt att ta reda på om tältande är er grej. Annars är det inte omöjligt att sälja ett kvalitetstält begagnat.
 
Min längsta fjällvandring, utan proviantering, och med tält hela vägen, gick mellan Myrdal och Krossbu 2006. Den varade 11 dagar, men jag hade proviant för 12 och allt gick åt ! 2004 gick jag Oppdal-Djupvatnet, 13 dagar, men då provianterade jag, och sov på campingplats en natt, i Bjorli. Min längsta fjälltur, och min enda norrut, i Saltfjellet och Sulitelma (svenska sidan), 1998, varade 14 dagar, med både (turlig!) proviantering och enstaka nätter under tak.


Eftersom mina riktigt långa turer har varit i Alperna (som mest 21 dagar) och Pyreneerna (som mest 31), har mina fjällturer tenderat att bli rätt korta, 10 dagar var ett tag normen, lagom t ex för en rundtur i Jotunheimen. Det handlar förstås en del om vad jag klarar att bära -- jag har haft ryggproblem sen 1999 och en del annat gnissel (främst knän), men det har nog varit den enda begränsande faktorn. Vandring är en mycket omväxlande aktivitet. Jag hann fylla 75 innan jag slutade, p g a ryggen (och covid 19).

Om tält. Jag köpte mitt Akto 2000 och det fick verkligen fart på mitt vandrande med tält. Det kostade 2500 OJMR, och jag har använt det c:a 350 nätter. Idag kostar ett sådant tält bortåt 6000 - man ska nog vara inställd på ett långt vandrarliv för att skaffa ett! Det är mycket robust.

Sen 2014 (?) är det Terra Nova Laser Comp som gäller, lättare, lättare att packa undan, men lite trixigare att sätta upp. Jag har sovit c:a 140 nätter i det. Det har inte satts på så hårda prov, men jag har träffat vandrare som gick the TGO Challenge i Skottland, och kunde intyga att det klarat sig bra i hård vind. Det följer mig nu på mina cykelturer.
Jag slutade vandra den 31/8 2019, åtta dagar efter min 75-årsdag.
 
Återigen - tack för alla svar! Det blev ett Bergans Trollhetta 3 till slut! Vi funderade absolut på att hyra tält, men med tanke på att vi ska vara ute såpass många dagar (plus resdagar) kändes det inte som att det i slutändan skulle bli värt att hyra.

Om det finns några andra generella tips eller knep (kring tältplats, säkerhet, mat eller vad som helst som rör vandring) som någon vill dela med sig av så får ni jättegärna göra det! ⭐
 
Det är en omöjlig frågeställning!

Det är högst individuellt hur en 12 dagars fjälltur med tält upplevs, det beror mycket på dynamiken mellan de som vandrar tillsammans.

Den dynamiken kan förändras av många olika faktorer; väder och vind, temperatur, förekomst av flygfän, kvalitet och smak på mat, hur ansträngande det är rent fysiskt, skavsår/inga skavsår, tidigare upplevelser i livet, hur varm/kall är sovsäcken + ett otal andra faktorer som man inte kan förutse...

3 dygn kan vara ett helvete men 30 dygn kan vara ett himmelrike, allt beror på väldigt många faktorer och slutsatsen är att din ursprungsfråga är omöjlig att besvara.
 
30d på tält utanför leder och mer utsatta ställen och högre höjd.
15-20d på kungsleden ca 15/7-17/8 övr som ovan.
Dac bågar 9 mm profilerade tältpinnar samt många stormlinor.
Provat enkl.tält har du satt upp HB el.HS och jfr bilder på min test i måttlig blåst på GBG högsta berg(FD soptipp)
Så kan ni ju välja var ni vill sova själva inte rikt lika mkt blåst på HB bild men 5-10 m/s MSR h.h nx2 (Testvinnare) HB Unna.
Skulle med brgr ek.prova NH typ kupol med utv bågar el.tunnel tält. Ofta kop på MSR var.Men som framgår så klarar ej USA Org.ej SV väder.
 

Bilagor

  • WP_20210614_17_09_57_Pro.jpg
    WP_20210614_17_09_57_Pro.jpg
    1,021.6 KB · Visningar: 112
  • WP_20210614_17_09_10_Pro.jpg
    WP_20210614_17_09_10_Pro.jpg
    1.4 MB · Visningar: 110
  • WP_20210624_20_05_49_Pro.jpg
    WP_20210624_20_05_49_Pro.jpg
    1.6 MB · Visningar: 125
Om ni är som jag blir det inga problem att vara ute i knappt 2 v. För egen del tycker jag att 1 v. är mycket kort tid att vara ute i naturen. För mig är det svårt att tröttna på att vara på vandring - det är mycket lättare att tröttna på att vara hemma. Längsta sommarvandring för min del är drygt en månad. På vintern har jag varit ute i tre veckor som mest.
 
Om ni är som jag blir det inga problem att vara ute i knappt 2 v. För egen del tycker jag att 1 v. är mycket kort tid att vara ute i naturen. För mig är det svårt att tröttna på att vara på vandring - det är mycket lättare att tröttna på att vara hemma. Längsta sommarvandring för min del är drygt en månad. På vintern har jag varit ute i tre veckor som mest.
Hur löser du matfrågan vid så långa turer?

Jag är ute max en vecka i fjällen och vid kajkapaddling ännu kortare. Oftast 1 fjälltur och kanske 4-5 kajakturer och kanske nån bikepackingtur per sommar. Oftast 1-4 tältnätter i stöten.
 
Hur löser du matfrågan vid så långa turer?

Jag är ute max en vecka i fjällen och vid kajkapaddling ännu kortare. Oftast 1 fjälltur och kanske 4-5 kajakturer och kanske nån bikepackingtur per sommar. Oftast 1-4 tältnätter i stöten.
Provianterar där möjlighet finns. Den längsta tur jag gjort utan proviantering är på 16 dagar.
 
Att bjuda på en liten konjakare på toppen brukar uppskattas. En briebit med hjortronsylt till em fikan. Inte för annonserat då funkar det bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Pwe Hur många pippisar? Fjällvandring 11
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
nr23se Hur många fjällvandrare i sverige? Fjällvandring 2
nr23se Många turtips var? Fjällvandring 5
P.D Hur många kalorier käkar ni ? Fjällvandring 7
Per J Många åsikter! Fjällvandring 0
hawker Många soffäventyrare blir det... Fjällvandring 2
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.