Hur lasta kajak på taket?

Re: V40

ÅJO; sa:
Och anledningen till att vi vill byta från VKV's hållare är att dom är lite för veka i sidled, i somras hade vi kajakerna på taket när det blåste väldigt mycket och trots att vi hade spänt fast kajakerna ordentligt flyttade dom sig i sidled i vindbyarna.
Jag har en (sällan använd) kanothållare, som förmodligen är en ”VKV- kanothållare”. Jag tror att hållaren är medvetet vek för att den ska gå att bocka för att passa olika kajakers form. Om du bara använder kanothållaren till dina kanoter, tycker du ska fundera på att förstärka kanothållaren i sidled. Beroende på var railsen hamnar i förhållande kanoten kan vissa modifieringar behöva göras. Här ett förslag på förstärkning (första prototypen). Skaffa 8 st (för 2 kanoter) aluminium plattstång 5*40 mm. Erforderlig längd kommer jag till strax. Gör en mall av kartong (helst 5 mm tjock) enligt min principskiss (på ett ungefär).
ritning.gif


När nu är nöjd med mallen räta ut den och mät hur långa plattstängerna behöver vara. Bocka plattstängerna enligt mallen. Riv lös det blå gummit på kanothållaren. Skruva (2 st skruvar på varje sida). Fäst dom bockade Al- bitarna med försänkta genomgående skruvar på kanothållaren. Har du någon bekant som har tillgång till TIG svets är det ännu bättre, fast då ska man var säker på att allt passar. Limma fast gummit igen. Vill man göra det ännu starkare så skaffa även 8 st bitar ca 50 mm långa Al U-profil, se bilden i mitt tidigare inlägg. Skruva alternativ svetsa på samma sätt som jag beskrev tidigare ihop U-profilen och den bockade Al-biten. Köp 10 st ( billigare än 8 st) korshandtag 21-1095-8 från Clas Ohlson. Borra hål på ena sidan av U-profilen och gänga för M8. Hålen ska helst vara på samma sida som skruvarna till resten av kanothållaren.

/Per Brune
 
Re: Knäckt kajakbotten

suneiskogen; sa:
Jag har köpt höglastare för att inte knäcka kajaken på mitten vilket blir effekten av dessa V-formade saker som flera av er nämner.

Nu har jag inte provat höglastare ännu men det går att se på vår Albatross att den har fått sig en liten knäck på mitten.

Jag använder alltid rep i fören och akter och jag tror att dessa är en del av orsaken till knäckningen ??

Synpunkter !!! ????

Olika kajaker är olika känsliga för intryckning av botten om man drar åt för hårt med remmar över lasthållarna respektive med lina i för och akter.

Lagom är förstås bäst.

Lastar man flera kajaker får man ökad stabilitet genom att surra linor mellan ändskeppen.

Att surra i trianglar och att efterspänna genom att lägga på tamp som i ett A där det lilla horisontella strecket dras åt blir stabilt men kan ge för stor påfrestning på botten. Om du lägger kajaken på sidan kan den tåla mer om kajaken är hopfogad mellan skrov och däck. Detta gäller de flesta engelska kajaker men inte t ex VKVs Yoo-A-Kim Lisa m fl.

Denna bottenintryckning kan åstadkommas både med vertikallastare och med vaggor. Oftast har intryckningen inte skadat kajaken permanent i varje fall inte glasfiberarmerade kajaker.

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Knäckt kajak

suneiskogen; sa:
Jag har köpt höglastare för att inte knäcka kajaken på mitten vilket blir effekten av dessa V-formade saker som flera av er nämner.
Synpunkter !!! ????
Har fått lära mig att en kajak är stabilast längs sidorna, det skulle vara ett starkt skäl till att lasta kajakerna på höjden. Det är annars stor risk att knäcka dem, eller åtminstone få inbuktningar på skrovet (plastkajak). Bommarna, (vaggan) hamnar ju för det mesta på samma punkt. Höglastaren består av två pinnar med en ögla för remmar upptill. Det går väldigt bra att lasta 3 kajaker i bredd. Kanske går det även att lasta 4 om bommarna sticker ut utanför bilen, men ofta är det bilens taklastförmåga som blir begränsande. Kolla därför även detta när ni köper bil. Många bilar lastar bara 50 kg på taket! Det är viktigt att binda fast kajakerna både fram och bak, och glöm inte flaggan!
\C
 
bensinförbrukningen!

Körde förra sommaren 150 mil med två kajaker lastade på vanliga VKV-hållare. Hållarna tycker jag är alldeles utmärkta, men bilen drog lite väl mycket soppa och jag har fått nu för mig att en kajak som ligger rättvänd utgör ett väldigt stort luftmotstånd. Jfr. en takbox, som kan sägas ha formen av en uppochnedvänd "båt". Ska i år lasta på högkant istället och se hur det går.
 
Läser om alla som har skriver om hur den här metoden funkar på en v40, men är det någon som har erfarenhet av att transportera kajak på en S40? Hur funkar det?

/Admir
 
bränsleförbrukning

För länge sen, slutet av sjuttiotalet, skjutsade jag min tvåmanskajak, 40kg Otter Explorer, på taket på en SAAB 99CC. Givetvis med transportkapell. Den bilen drog mindre bensin med kajaken på taket än olastad!
I fjol körde jag två kajaker, i hemmagjorda pressenningsfodral, på taket på en Citroën Xantia och drog samtidigt ett stort fullastat släp och klarade det under litern. Att köra utan transportkapell eller fodral och att köra fort drar bränsle. Bränsleförbrukningen ökar otroligt mycket för varje km/tim, speciellt i fartområdet över nittio.
Citroën´en är väldigt bra att ha när man ska lasta på och av kajaker. En spak i rätt läge så lägger hon sig på mage och man har tjänat nästan en dm i höjd. Det gör stor skillnad och ryggen (L4 och L5) tycker det är väldigt skönt. Och om man inte kör som ett jehu för att hinna först till nästa rödlyse så är den ganska snål på bensin också.
Så, skaffa transportkapell och dämpa farten så minskar bränsleåtgången.
Fodralet har jag gjort av två billiga presenningar ca 2x3m. Lägg ut pr.. på golvet eller på bockar. Lägg kajaken upp och ner ovanpå. Lyft pr.. och nåla ihop längs med kölen. Ganska, men inte för tight, kolla ev sittbrunnskanter och annat utstickande så det inte hakar upp sig. I för och akter kan man vika dubbelt och tjorva till det lite så det blit tätt och lite mer skydd. Ta fram symaskinen och sy ihop vid nålningen. Klipp bort överflöd och kräng hela alltet. Om du har måttat riktigt så ska det bli ett överlapp ungefär vid sittbrunnen. Dra på akterdelen först sen förliga delen över och en vanlig spännrem över överlappet. Helst ska akterdelen nå framom sittbrunnskantens främre del.
Ett sånt här fodral kostar max en hundring och en timmas jobb men skyddar mot regn, lite mot stenskott, mot smuts och mot flygande insekter med fyllning som gärna smetar ut. Ihoprullat kan det stuvas in utan att ta alltför mycket plats.

Richard
 
Re: bränsleförbrukning

qayaqer; sa:
Givetvis med transportkapell. Den bilen drog mindre bensin med kajaken på taket än olastad!
......
skaffa transportkapell och dämpa farten så minskar bränsleåtgången.
Richard

Och en sak till med kapell. Om det börjar regna och kajaken ligger rättvänd utan kapell?
Den regnmätaren tror jag nog inte att jag vill ha på taket, en "takbox" med några liter löst skvalpande vatten måste få bilen riktigt instabil.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips