Distanser
För några år sedan började jag en paddling från Tjörn till Halmstad. Utgångsförhållandena var att jag just avslutat en veckotur i sällskap med andra kanotister runt Orust/Tjörn och skulle fortsätta ensam. Dagsetapperna under veckoturen var som vanligt 25 – 30 km/dag och eftersom uppstartningstiden på morgonen brukar stå i omvänd proportion till antalet deltagare räknade jag med att kunna vara effektivare och planerade därför för 40 km/dag.
Första dagen blev det, till min egen stora förvåning, 70 km innan det var dags att slå upp tältet. Många timmar i kajaken men också gott om pauser – två fikapauser, en lunchpaus och ett middagsuppehåll på ca en timme, och ett antal bad. Paddeltempot var lugnt (utom möjligen sista halvtimmen då det började strula med att hitta tältplats). De två följande dagarna blev 53 resp 57 km.
Vädret samarbetade hyfsat – från sol och svag vind i början och slutet till mulet och västlig 7 – 8 m/s utanför Onsalahalvön. Kajaken hör inte till de snabba när det gäller toppfart men är lättpaddlad i marschfart (även fullastad) – en gammal Kavat i trä.
Vid långturer med vana paddlare planerar jag annars för 25 – 30 km. Vid speciella tillfällen kan det bli upp till 40 km, men då brukar jag lägga in lättare alternativ eller vilodagar för dem som vill.
Björn