Hur långt går vi

Nu börjar jag ju bli vuxen och vet att jag kan gå långt, bära tungt och äta 26 våfflor på raken (så fick jag det sagt också), och trivs betydligt bättre om jag slipper bevisa det så fort jag får möjlighet :)

Det där med våfflorna kommer du få stå till svars för, bara så att du vet. Nästa mässa kanske? ;) Jag fixar smeten, du mumsar. Esbitgräddade våfflor rulez.

För min del handlar själva gåendet om njutning. Jag gick från Abisko söderut, via Mårmapasset och sedan trepassleden till Nikka i somras på 6 dagar. (Håller på med en resebeskrivning, den kommer sinom tid!) Ingen aning om hur mycket det blir per dag. Jag fick hålla igen en del för att inte komma fram för tidigt... Men med lätt packning på ryggen (hade en rygga på strax under 11 kilo när jag startade) blir det en njutning att röra sig. Känslan av att (förhållandevis) obehindrad ta sig fram är härlig. Jag går ganska fort och ganska långa pass, stannar inte för lunch (äter huvudsakligen GORP på dagarna) utan vilar lite när jag behöver det. Jag har full förståelse för de som vill stanna, dricka sitt kaffe, fotografera eller lägga ut en fluga - gör det, för allt i världen. Jag gjorde så tidigare och njöt då av det.

En central kick för mig är känslan av att röra mig fritt, obehindrat. Det är en enorm frihetskänsla för mig. Jag vill vara trött på kvällen, jag vill ha ben som känner att de arbetat. Det fysiska i detta är viktigt för mig. Det är en av de upplevelser jag strävar efter, och jag har förmånen att få göra det i en helt fantastisk miljö i våra fjäll.

Alla kan vi väl få bli saliga på vår egen fason. Det är ingen tävling, det handlar om att olika personer njuter av olika saker.
 
25 km per dag brukar vara ett genomsnitt för längre vandringar, som t ex Hemavan-Anjan i somras eller Hemavan-Nikkaluokta för några år sedan. Då vandrar jag mest hela tiden, eftersom jag gillar det. Vilket inte betyder att jag inte ger mig tid att slumra i solen eller dröja vid en vacker utsikt.

Normalt börjar vandringen vid 0830-tiden och avslutas vid 1930-tiden. Jag tar 5-10 minuters paus en gång per timme och stannar vid 12-snåret och lagar middag. Vid 16-tiden kokar jag kaffe och käkar några mackor.

Jörgen
 
Tungpackare

För 2-veckors tur utan support packar jag ca 22-23 kg inkl kläder o skor. Vandring blir ungefär 10-17 och brukar bli 15-20 km/ag i orösad terräng. Jag prioriterar god mat och dryck så då får jag väl skylla mig själv :)
 
Långsamt och behagligt, ibland så lite som en mil om dagen.

Jag misstänker att det kommer fortsätta vara så oavsett lättare friluftslösningar...då har jag ju plötslig lösgjort nått kilo som kan användas till mer/bättre/tyngre kamerautrustning!!
 
Vafalls, trodde lättpackarna var seniga som gamla randonneurer och älgade fram i sina färgglada lätta kläder och meshskor, tillryggaläggandes sträckor vi vanliga tungsinta dödliga bara kunde drömma om? Ska vi behöva stryka tankekonstruktionen att dagsetapperna blir mkt längre med lättpackning?

VI kanske ska stryka konstruktionen att alla har samma motiv. I USA verkar detta med extremt långa etapper vara vanligt.


För mig handlar det om

1) att öka säkerheten på branta och utsatta passager

2) att motverka (eller lindra) skador på leder och senfästen

3) att hålla packningen enkel och överskådlig

4) att ha marginaler för oväntade händelser, som kan förlänga etappen med flera timmar
(brist på vatten, t ex).


Jag vet sällan hur långa mina etapper är i km; i timmar kan de vara 6-9 timmar, men min första etapp i Alperna förra sommaren tog 10, p g a att snö på ett pass tvingade omvägar.
Jag tar raster för att äta, för att gymnastisera ryggen eller för att bara njuta av omgivningen.
Vill ockå ta det lugnt på lägret. På morgonen tar det kanske 1.5 timmar innan jag är iväg (dvs. från 5 till halv 7). På eftermiddagen vill jag tvätta mig, äta - långsamt- skriva dagbok, tänka igenom
- och bestämma! - nästa dags etapp, njuta av utsikter, gör en liten utflykt kring lägret,
utse lämplig toa, osv. 1.5 morgon +9 gång + 9 timmars sömn, ger 4.5 timmar läger.
Rätt bra fördelning.


Min startvikt är kanske 15 kg på ryggen+ 2 kg kläder på kroppen. Detta för 10 dagar i fjällen eller 8 i Alperna/Pyreneerna (där jag naturligtvis provianterar under turen).
 
Jag vet inte om jag platsar i detta lätta gäng, men jag har under de senaste åren minskat min packning för varje gång. Och det känns väldigt bra. Dessutom har min egen vikt också minskat med något kilo per år. Det känns ännu bättre.

Det har slagit mig många gånger att så fort det kommer fjällvandring på tal så ska man berätta om hur (väldigt) långa sträckor man gått. De som aldrig varit i fjällen verkar ofta vara intresserade av just denna fråga, och själv har jag dessvärre flera gånger sammanfattat min vandringar med denna upplysning. Som om utbytet av en vandring kan mätas på så sätt.

Det viktigaste för mig i fjällen är helt enkelt att få vara där. Så enkelt är det. Och med lätt packning blir det knappast längre sträckor för mig. Men skönare!

/Hans
 
Bara för att man

har gått görlångt på dygnet, behöver inte betyda att det var njutningsfullt....
Precis som hos Fabian betyder lättare packning utrymme för mer fotogrejor, macro kräver pryttlar och tar tid, samt bättre mat. Går ca 6-6,5 timmar om dagen, inklusive raster. Fotograferar jag mycket eller står och dreglar över utsikten och ljuset blir det kring milen och spöregnar det kan det bli till en 20-35km. Men jag kommer fram dit där jag vill vara och det är huvudsaken. Vilodagar utan packning, men med fotogrejor är ljuvligt lätta. Kommer kanske kilometer bort från tältet och tar en annan väg tillbaka....
Vandring är ju ingen prestation utan en njutning, i eget tempo.
Den gamla fältkartan visar att ca 55 km per dygn var rätt normalt, därutöver krävs det regelmässigt åtehämtnings sömn och mat, Mellan Wasaloppsängd och längre, med stora ryggsäcken är det mest en fråga om att bita ihop och sätta fram en fot i taget.
Vilodag i säng med tid till tvätt, god mat och njutningsfullt väder är vida bättre än marschprestationer så se inte ner på de som nyttjar stugor och vilodagar, kanske är de klokare än ni anar....
 
Senast ändrad:
Lättpackare - än så länge

Cirka 350 km genom Jylland tog 10 dagar. Packningen vägde under 8 kg.

Abisko-Kvikkjokk är en kortare sträcka (200 km?) och den tog också 10 dagar. Vi gick i juni och det var fortfarande rätt mycket snö och vatten i början, och sedan precis innan Saltoloukta trampade jag snett och fick småhalta resten av vägen. Packningen vägde då kanske 14 kg.

På Nijmegen-marschen (50 km per dag i fyra dagar) brukar jag ha så pyttelite packning som möjligt. Kanske 4 kilo. Trivseltakten har förändrats under åren; om jag första året använde alla 13 timmarna som man fick per dag så använde jag förra året ungefär 10.

Den här sommaren kanske det blir 13 timmar igen, eftersom jag har tänkt mig militärpackning (10 kg + mat å vatten). De svenska militärer jag möter under marschen har nu i fem år påstått att 10 extra kilo på ryggen är betydligt värre än 10 extra kilometer i benen (militärerna går 40 km men måste bära nämnda vikt) - detta nämns ofelbart varje gång de får klart för sig att jag går längre än dem. Så nu måste jag kolla om det verkligen är sant att det blir så himla mycket jobbigare med tio kilo extra...
 
Senast ändrad:
Om man har ca 15 kg packning och går 30 km/dag, hur många dagar ungefär kan man gå innan man bör ta en vilodag? Vet att det självklart beror på hur tränad man är och så men anta att det är en vältränad person både styrke- och konditionsmässigt.
 
Om man har ca 15 kg packning och går 30 km/dag, hur många dagar ungefär kan man gå innan man bör ta en vilodag? Vet att det självklart beror på hur tränad man är och så men anta att det är en vältränad person både styrke- och konditionsmässigt.

Om man klarar att gå 30 km per dag med 15 kg på ryggen så är man nog vältränad. En vilodag per vecka var en gammal tumregel när man bar tyngre säckar. Numera när jag i genomsnitt bär mindre än 10 kg och går 25 km per dag har jag funnit vilobehovet mindre. Under en drygt treveckorsvandring för några år sedan vilade jag ingen hel dag, utan bara s a s några halvdagar och kände inget behov av mer. Senaste 3-veckorsvandringen i somras var likartad, bortsett från att jag vilade ett knä och väntade på ett minneskort via post, vilket ledde till 1,5 dygns vila i Kittelfjäll. Det var bra för knät. I Gäddede blev det två halvdagar igen (dvs efter varandra, eller 24 timmar då).

Ju lättare packning desto mindre behov av vila skulle jag tro.

Jörgen
 
Så långt som 30 km går jag sällan på en dag, inte ens i fjällen. Det är en fråga om hur många timmar man vill vara ute och hur många intryck man orkar smälta, bland annat. Därmed faller frågan om vilodagar för egen del. Det skulle iaf aldrig falla mig in att planera in vilodagar.
Dels planerar jag sällan en vandring i detalj, dels kan vädret vara för vackert för att slösa bort på vila. Vad som kan få mig att vila är dåligt väder, t ex envis dimma, eller magsjuka.

När jag gjorde min 31-dagarstur i Pyreneerna 2005 hade jag vackert väder varenda dag. När jag en gång blev magsjuk - under natten kunde jag inte ens behålla vätska, gladdes jag åt att nästa etapp var relativt kort, kanske fyra timmar.och landade på ett civiliserat ställe. Jag gick alltså varenda dag på den resan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.