Hur långt går vi

Hur långt går vi lättpackare per dag i snitt? Hur långt går ni som packar lite tyngre per dag?

Skriv vad ni bär och vad ni går per dag!

// Jocke, jävligt sugen på sina Jotunheimen och Padjelanta/Keb-äventyr i sommar..
 
Beror på terrängen...

Senaste långturen var på 40 mil och tog 20 dagar (inkl. 2 vilodagar) med ~30 kg på ryggen Senaste veckoturen låg dagsetapperna på ~3-6 km fågelvägen och ca 15 kg på ryggen, men det var många avstickare.


peter
 
Bär tungt, går kort och rastar ofta! Ja tusan, ibland hinner jag knappt få upp ångan innan det är dags att stanna och fika/fota/sola/fiska/fågelsskåda.. De allra bästa dagarna går jag inte alls, åtminstone inte med packning på ryggen!

Per
 

avslutad210712

Gäst
Lättpackare påpekar ofta att det inte handlar om att gå längre eller fortare utan att gå samma sträcka med mindre ansträngning. Ett argument som jag inte riktigt tror på...... men som svar på din fråga så går jag aldrig lätt packad och ändå mer sällan dyngrak.........
 
För mig har önskan att bära lättare sammanfallit med önskan att gå kortare. Eller... att jag inte vill använda så mycket av min friluftstid till att bara gå.

Kanske för att "klara av att gå jättelångt" för mig har funnits med i samma, numera skrotade, postpubertala paket som "klara av att bära jättetungt".
Nu börjar jag ju bli vuxen och vet att jag kan gå långt, bära tungt och äta 26 våfflor på raken (så fick jag det sagt också), och trivs betydligt bättre om jag slipper bevisa det så fort jag får möjlighet :)
 
På min senaste 10-dygns Sarektur hade jag en startvikt på 15 kg på ryggen. Vilket är personligt lågviktsrekord för mig. Har vandrat med packningar uppemot 45 kg när jag var yngre.
Nu är det ju inte packningens vikt som är avgörande för mig, hur lång varje dagsetapp ska bli. Andra faktorer som att jag vill stanna vid en ovanligt vacker plats eller mängden mat jag har med mig som avgör hur länge jag kan vara borta. Terrängen, väderförhållanden och ledighetens längd har för mig större betydelse än packningens vikt för hur långt jag vill/måste gå.
Jag anser nog att gott om tid är det bästa att ha, vilket ger den största flexibiliteten.

Måste dock till sist medge att det givetvis är mer komfortabelt att vandra med lättare packning, oavsett alla övriga faktorer.
 
Senast ändrad:
Vafalls, trodde lättpackarna var seniga som gamla randonneurer och älgade fram i sina färgglada lätta kläder och meshskor, tillryggaläggandes sträckor vi vanliga tungsinta dödliga bara kunde drömma om? Ska vi behöva stryka tankekonstruktionen att dagsetapperna blir mkt längre med lättpackning?
 
Vafalls, trodde lättpackarna var seniga som gamla randonneurer och älgade fram i sina färgglada lätta kläder och meshskor, tillryggaläggandes sträckor vi vanliga tungsinta dödliga bara kunde drömma om? Ska vi behöva stryka tankekonstruktionen att dagsetapperna blir mkt längre med lättpackning?
Nu vet jag inte om jag kvalar in för att kalla mig för lättpackare, men faktum är att det är betydligt bekvämare att bära en lättare packning! Tidigare (med tung packning) fick jag avbryta en vandring då mitt vänstra knä blev instabilt och smärtade.
Mina knän ömmar inte nu längre, så vill jag gå långt så kan jag göra det utan några problem! För mig är det inget mål att gå långa dagsetapper bara för att jag kan göra det. Dagsetapperna blir nu så långa som jag för ögonblicket vill de ska bli.
 
Nu vet jag inte om jag kvalar in för att kalla mig för lättpackare, men faktum är att det är betydligt bekvämare att bära en lättare packning! Tidigare (med tung packning) fick jag avbryta en vandring då mitt vänstra knä blev instabilt och smärtade.
Mina knän ömmar inte nu längre, så vill jag gå långt så kan jag göra det utan några problem! För mig är det inget mål att gå långa dagsetapper bara för att jag kan göra det. Dagsetapperna blir nu så långa som jag för ögonblicket vill de ska bli.

För alla oss som inte har några medicinska problem så är väl detta ett allmängiltigt svar? Det är ju sällan jag går längre än jag vill och jag får nog sätta mig ner och minnas tillbaka till fjällturen efter muck om jag ska komma ihåg någon etapp jag avsiktligen kortade ner pga. av tung utrustning. Sen har det ju blivit mer etapper då man gått mkt längre än man först tänkte, helt utan en tanke på packvikt.
 
Ibland kan det gå för långt, då brukar jag gå tillbaka en bit.

Oftast går jag så långt att jag kommer dit jag ska.
 
Packar nog ganska normalt, runt 15-17kg för två veckorsturer, beroende på proviantmöjligheter. Då är kängor och det jag har på mig inkluderat.

Det är oftast terrängen som avgör hur långt jag går, distanserna varierar därmed ganska mycket, mellan10-20km/dag brukar det bli.

Jag kommer alltid att försöka packa lättare... utan att sänka säkerhet och komfort. Anledningen är densamma som Bulingen´s, efter en ganska smärtsam vandring 2006 så insåg jag att om fjällvandrandet skulle fortsätta så var det tvunget att lätta på packningen.

Har inte haft några problem sen dess.

/Thomas
 
Vi var ute ett gäng igår och eftersom det var en kort tur med endast en övernattning var det mellan 6-10 kilo i ryggsäckarna. 35 kilometer blev det på lördagen iallafall, vilket de flesta i gruppen var ense om att det var en behaglig sträcka som man dock inte gärna hade gjort mycket längre (mörkt sista timmen).

När jag går ensam på sommaren brukar jag ligga mellan 28-38km beroende på hur vindskydd och övrigt dyker upp i terrängen. Anser mig vara en lättpackare nuförtiden. När jag gick tungt så brukade det sällan bli över 20 kilometer per dag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.