När går det för långt?

Jag vet inte om man kan säga att detta skulle vara att gå för långt.

Men visst... man kan ju ställa sig frågan, hur mycket vikt man egentligen sparar på detta. Men många sovsäckstillverkare försöker ju verkligen använda sig av det absolut lättaste yttertyget.

Samtidigt undrar jag hur skönt det är att sova i en cuben-sovsäck. Det känns som att det skulle bli plastigt och klippigt men jag har aldrig känt på cuben-fiber så jag vet inte.

Jag tycker nog att det är lite mer extremt med ryggsäckar i cuben-fiber men som jag brukar säga: Det är upp till var och en att köpa och använda sig av vilken utrustning dom vill.

//Peter
 

Det tycker inte ego, precis som Peter menar jag att envar måste få göra sina egna val.
Däremot är jag tveksam till när folk utan utbildning går ut och försöker överleva i skogen under flera dygn med ingen eller bristfällig utrustning och vid årstider då skogens skafferi är närapå tomt. De flesta blir tillräckligt dåliga i omdöme och beslut efter bara några dygns kolhydrat avstängning i syfte att pröva på. Men att börja med några veckors passivitet eller rent av klanterier tyder inte på något gott omdöme från början.
Utan mat och grejor bör övas, efter grundstudier med instruktörer och ätande kamrater så att det inte spårar ut helt.
Ändamålet med att lära sig och pröva på bör vara att lära sig och komma ihåg till framtiden.

Av vad ego lärt under irrfäderna har varit att totalt för lätt är inte problemet medan motsatsen oftast är det för de allra flesta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.