De fleste kjenner jo sin egen kondisjon, pakningens vekt osv. Men den store usikkerheten på vinteren er sneforholdene. I gnistrende flott føre har jeg alene gått langt over 5 mil på en dag, og ikke vært svett eller utslitt i det hele tatt. Motsatt har jeg slitt meg frem1,5 km på to timer og vært helt utkjørt, totalt tom!
Men under normale skiforhold regner jeg en hyggelig turfart med pauser på 4 til 5 km i timen. Dagslengden avhenger da av hvor lenge du går, men 20 til 30 km er vanlige dagsetapper for meg og kona.
Tidlig i sesongen kan de vanskelige forholdene komme hvis det har kommet mye sne og ikke vært mildvær på en lang stund. Da blir det tunge forhold, man synker dypt ned i sneen. Disse forholdene er det kun ekstra brede ski som kan delvis hjelpe mot.
Sent på sesongen kan de vanskelige forholdene komme når sneen "råtner" nedfra. Man trår gjennom et fast lag øverst, og under er det bare store iskrystaller sm man synker nedi. Disse forholdene er nesten umulige. Men er man heldig å få nattefrost, så kan man starte grytidlig og komme langt av gårde før toppskaren knekker. Husk at det kan skille mye hvis man kommer høyere opp. Som regel har ikke sneen blitt så råtten høyere i terrenget.