Hur lång är er säsong?

Jag antar att en del drar upp kajaken efter sommaren eller i september när temperaturen börjar ramla ner.
Hur länge paddlar ni?
Jag har inte paddlat höst/senhöst, senast på en säsong var en brittsomrig oktober. Om vi ska tro att den här vintern blir som förra vinter här i mälardagen då blir det ingen vinter och så borde man rent teoretiskt kunna paddla hela vintern eftersom ingen is lägger sig.

Året runt

Jag paddlar i stort sett året runt, endast isen hindrar mig från att göra det roligaste jag vet, nämligen att paddla kajak.

Isen gör det förstås svårt att paddla, men den brukar göra det svårt att paddla "hemma", men då finns det ju å andra sidan som regel öppet vatten längre ut, t ex från Ankarudden och utåt. Så de går det ju att paddla ändå. (Fast i år har jag paddlat väldigt dåligt även när förhållandena varit hur bra som helst...)

Här på Västkusten fryser det sällan, går alltid hitta fritt vatten! Härligt slippa en del "båttrafik" oxå :)
Så jag paddlar året om!

/Janne

Här kring Jokkmokk brukar jag börja paddla i maj och sista gången blir väl nån dag i oktober,om det slumpar sej vara en ledig solig dag.
Det går att börja tidigare,april vet jag dom som far ut.Det blir ju öppet vatten snabbt från kraftverken.

Hej.

Jag paddlar årent runt, det är nästan den bästa tiden som börjar nu när det är lugn och skönt i skärgården, men det kräver såklart mer säkerhet. Med tanke på att isarna sällan lägger sig nu för tiden i roslagen där jag mest håller till så finns det ingen anledning till att sluta.

/Anders

Har tittat bakåt och jag har oftast slutat i oktober. Väder och vind styr. Hinner man väl ner i kanoten gör det inte så mycket om det regnar och blåser men det är inte skönt att vara blöt redan innan man kommer ut.

Efter som det är min första säsong med kajak så har jag ju inget att falla tillbaks på, men jag tror inte säsongen slutar för min del, det känns iallafall inte så. Om isen lägger sig här så har jag bara drygt 7 mil till havet så då får jag väl paddla varannan vecka och heldag istället för turer i sjön här hemma.

Det mest optimala skulle vara att kunna köpa en liten kåk nära havet, eller på en ö, men drömmar,,,,drömmar.

Året runt. Men färre gånger på vintern. Men trivs oftast allra bäst då, delvis för att det är en känsla av "äntligen!" och delvis för att vintern i göteborg skärgård är stillsam trafikmässigt. Ett gäng av mina absoluta favoritpaddlingar är genomförda på vintern.

Året runt

nyar6.jpg

Försöker paddla året runt. Men det blir inte lika frekvent på vintern. Skönt när det är lite svalare ute och lite mindre folk och oljud.

Hoppas att vi får uppleva några sköna paddlingar i snötäckt (men ej istäckt skärgård) i vinter.

nyar10.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Önskar tips som riktigt billig våtdräkt (lång ärm, långa ben) Paddling allmänt 4
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
Coldsnap Lång kajak på takräcke Paddling allmänt 9
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
PeterTK Hållare för en 6.5m lång K2'a Paddling allmänt 4
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
surpaleijon Bekväm Kajak för en lång person. Paddling allmänt 2
Ace 374 Lång paddelsäsong ! Paddling allmänt 4
Siven k1 lång? Paddling allmänt 5
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Lorre2 Hur lång är en långpaddling? Paddling allmänt 2
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
jjjjy66 Hur lång paddel har du? Paddling allmänt 14
mamawi Kajak med lång sittbrunn Paddling allmänt 9
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Lång paddling på öppet hav?! Paddling allmänt 24
Stor Lång tur i alaska eller canada Paddling allmänt 0
Svar till Hasse: Arktis är stort-tiden är lång! Paddling allmänt 0
annaepc Höst = fel säsong?? Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg