Hur laga till ris när man är på tur?

Finns tydligen inget matlagningsforum, spelar ingen roll :)
Är både ute till fots, cykel, motorcykel. Saknar min frus Koreanska ris… spelar inte så stor
roll när man är ute men det vore trevligt med ris.
Hur kan jag tillaga ris på ett enkelt sätt när ja är ute i skog och mark? Har min lilla gasol
eller bensin- brännare och lilla kastrullen på 10 dl.

Mvh
Ola A.
Linköping
 
Finns snabbris. Annars ere svårt iom att lägsta temp på ett kök me låga gärna vill bränna ris. Skulle tippa på sån boil-in-bagris kanske funkar bättre, nen har aldrig testat
 
Jag brukar koka ris precis som hemma. Använder Trangia med gas som medger lätt reglering av värmen så riset kan sjuda sakta tills det är färdigt.
 
Mer erfarna friluftskockar än jag kan nog beskriva grytmysare bättre, men jag tycker att det är ett funkis sätt att koka ris på, framför allt om man har ett gaskök. Grytmysare, helt kort, är ett isoleringskärl för grytan gjort av cellplast eller sån där reflekterande bubbelplast och i den kan man stoppa en gryta med ris som just kokat upp, sen kan det stå där och bli klart med brännaren av. Jag upplever att det blir bättre om man kokar upp det en sväng till efter tio minuter, då är det lättare om man kör gaskök som inte behöver förvärmas eller så. Några gånger får jag klockrent resultat, ibland känns det som att riset vägrar. Det är ändå något som jag förlitar mig på på tur om jag vill äta ris.
 
Visst finns det matlagningsforum, kolla på Friluftsmat :)
Jag väljer annat på ensamturer, men har kokat ris problemfritt på Trangiakök åt mina barn. Vanligt basmatiris kokar klart på 10 minuter och smakar IMHO väldigt mycket godare än snabbris. Man kan fräsa riskornen i lite olja eller smör innan man häller på vatten (ev. också med kryddor som curry, gurkmeja, koriander, spiskummin etc om det är den sortens risrätt) så kokar riset ännu snabbare med bibehållen konsistens. Grytmysare förkortar också, men jag tyckte det var svårt att räkna ut hur mycket tidigare man kunde avbryta kokningen.
 
Jag måste säga att snabbris verkligen inte är en hit. Jag kokar innan, och kanske wokar ihop med maten på plats. Alternativt så kokar jag basmati som går fort.
 
Med lite trial and error så går det att få hyffsad koll. Om jag vill servera ris och övrigt seperat (ser snyggare ut i matkåsan :) ) så brukar jag koka upp riset, oftast råris eller basmati, och när det har småkokat nån minut så ställer jag det åt sidan, i kastrullen som den är. Sedan tillagar jag det som ska vara till riset, under tiden så får riset gotta sig i kastrullen. När det är klart så kokar jag upp riset igen och låter det gå klart. Eftersom det stått i varmt vatten så brukar det då bara ta någon minut eller så. Kan kanske kräva några gånger innan du får kläm på tiderna, men det är inte särskilt svårt.

Men oftast så äter jag någon typ av gryta på hemtorkat kött och grönsaker. Det allra enklaste då är att låta riset koka i grytan så att säga, Allt-i-ett-matlagningen. Koka upp de blötlagda prylarna du vill ha i, häll i ris, puttra lite tills riset är klart. Ser inte lika snyggt ut i matkåsan kanske, men smakar lika bra. Sparar dessutom tid och disk.

En stor fördel med gas är ju att det behövs ingen grytmysare egentligen, utan det är bara att låta allt koka upp, och sedan låta det stå lämplig tid, innan köket tänds upp igen för att snabbt kok (30 sekunder räcker bra) innan man äter rykande varm mat.
 
Hmm ledsen med sen respons. Tiden försvann. Tack för återkopplingen. Inget direkt nytt när det gäller det "tekniska". Har samma önskan fortfarande. Ska kolla upp detta med bamburör…

Ha det bra :)
 
"Hur kan jag tillaga ris på ett enkelt sätt när ja är ute i skog och mark? Har min lilla gasol
eller bensin- brännare och lilla kastrullen på 10 dl."

Jag tycker om råris, bruna ris. De har en ganska lång koktid. Jag har bra resultat torkat dem kokta ris i ugnen - och sen bara blöta upp dem, och värme dem tillsammans med torkat kött och torkads grönsaker.
 
Tack :)
Kollade med min fru angående tillredning av ris i ett bamburör. Har inte sett ett så stort frågetecken på länge. Hmm tror inte det är Korea som gör sådant :) Många skratt och skakning på huvudet. Livet är skönt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
mejsel Laga punktering Långcykling 22
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.