Hur laga reva i GTX Paclite-byxa

Hej,

Fick en rejäl reva i ett par nästan nya Haglöfs LIM Paclite-byxor. (En bergsbestigningskamrat på Elbrus snubblade över mig med stegjärn, ritsch! Tur man hade dubbla underställ, hehe..)

Hur lagar jag lämpligast det? Bryr inte mig så mycket i det estetiska, huvudsaken är att det blir tätt, hållbart och att inte det inte ger skavande kanter.

/Jarl

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gå som sagt till en riktig utebutik och fråga efter "Gore-Tex repair kit" eller likannde, är som sagt ett par små klisterplattar.

Ok tack för tipsen. Nån symaskin har jag inte och det är nog rätt svårt att sy i det tunna materialet (i alla fall om man inte kan använda symaskin ordentligt, som jag).
Ska se om jag hittar Gtx-lagningslappar. men revan är minst 20 cm lång och "L"-formad, så nåt på rulle kanske behövs.

Spinnakertejp?

Finns sk. spinnakertejp i ripstop-mtrl att köpa (finns i en del friluftsbutiker, annars båtbutiker), borde funka att laga revan med. Gtx-repair kitten är endast mindre lappar - funkar inte om revan är 20 cm lång...

Om du har möjlighet så kan du ju också lämna in/skicka byxorna till Gore Tex repair center inne hos Playground på Adolf Fredrik Kyrkogatan i Stockholm!

Mvh / Calle

Jag var förbi Playground och de hänvisar nu till:

M-Service
Ekolsundsgård
74081 Grillby
Tel: 0171-472122

De ska tydligen vara godkända gtx-reparatörer, så jag avstår från att göra detta själv och skickar dit byxorna, lika bra att få det ordentligt gjort för några hundralappar.

Har hämtat ut byxorna nu som M-service reparerat.

Kalaset gick på 650 kronor inklusive frakt, rätt mycket dyrare än jag trott och vad de gissade över telefon. Men kanske jag var otydlig då om storleken på revan. Byxorna som var nästan nya kostade 2000 i inköp, jag slapp hela den utgiften igen åtminstone.

Rätt snygg lagning i alla fall, ser riktigt bra ut på utsidan, tejpningen på insidan ser välgjord ut men tyvärr använde de en tejp i ett annat material än haglöfs paclite-byxorna, som inte är slätt och halt utan har små upphöjningar och är lite grövre.

Rätt mycket pengar att spara alltså för den som verkligen gjort det här själv, men jag är rätt nöjd ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips