Hur länge håller ett tält?

Lätta vävar

håller sämre och vind och solljus angriper väven.

I min erfarenhet har både nylon och polyester begränsad livslängd.

Tyngre vävar typ militärtält och Moskosels/Tentipis bomullpolyester tål betydligt längre användande.

Thure

Enligt reklamen är Fjällrävens G 67-väv en polyesterväv "som inte töjs när den blir blöt och är vattentät enligt VDN-normen". Polyesterväven ska inte heller försvagas av UV-strålning.

:

Det stämmer med min erfarenhet, jag har aldrig behövt efterspänna på mitt Keb3 tält inte ens efter dygnsregn (kommer ihåg:( en dygn på Tofta Gotland när det regnade över 100mm, vårt tält stod välspänt och vattnet pärlade av medan alla andra tält på campingen sackade markant).

Tunnare vävar rör sig mer markant, och jag märker att jag får jobba mer med efterspänning pga väderlek (regn, fukt, sol) på mina nuvarande tält i tunnare väv (Bergans Compact light, HB Nallo/Akto) än mitt HB Nammatj 2GT som är i kraftigare yttertältsväv.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Utan att vara expert på tält, blir min kvalificerade gissning denna:

Sömmar och stänger tar mest stryk av vind och ruff behandling. Vind för att det mattar ut material rent mekaniskt, och det andra säger sig självt. Kör tältet genom flygplatsens bagagehantering x antal gånger och få ut en påse skrot. Tältbotten kan också nötas hål på om man tältat mycket på klippor eller andra nötande underlag. Om det är frågan om ett generellt slitage är det nog bara byta istället för att lappa. Nästa hål kommer tätt inpå det första.

Syntetmaterial i tältduk tar i första hand stryk av solljus, eller rättare sagt UV-ljus. Det bryter ned materialet så att det blir skört. Att det blekts är en tydlig indikator på var det kan ha påverkats.
(Har ditt tält stått på gräsmattan juni-sep, i tio års tid, skulle jag nog inte lita så mycket på det.)

Bomullsväv tål UV-ljus bättre, (men inte oändligt). Den kan istället ruttna om den lämnats fuktig.

Lokal yttre påverkan som hundpiss och fågelskit kan ha oväntade konsekvenser, men är svårt att säga något generellt om.

Om tältet inte utsatts för något av ovanstående i särskilt stor mån, utan mest legat på hyllan, håller det troligen "jättelänge". Det finns vissa mjukgörare i syntetmaterial som kan dunsta bort och göra dem styvare och därmed sköra, men det märks med en gång man hanterar materialen skulle jag säga.

Detta baserat på erfarenhet kring andra textila saker som rep, cykelsadlar, båtdynor, kapell, presenningar, osv. som lämnats åt elementen.
Specifika saker som kan hända tält med delaminering av silnylon och vadvetjag får andra fylla i. Mina tält har större delen av sina liv just legat på hyllan, och håller alltså ännu.

Bland de dyraste tält som går att uppbringa på den svenska marknaden tål inte solljus.

OT.
jag har bl.a ett rött Hilleberg men jag låter inte det stå uppe dygnet runt veckovis på ett ställe
Per

Haha, ser ut som mitt Stalon från Hilleberg inköpt 1993. Platsar på Pridefestivalen. Fick mycket sol på Kreta 1996 och Kroatien 2006. Gissar det varit uppe ca 25 dagar/år. Väven är prasslig och känns som papper idag. Tältet håller tätt men inget jag skulle använda på avsises platser.

I somras använde vi ett Fjällräven New Zeland på bilsemester i Europa. Inköpt 1990 och använt kanske 25 dagar totalt. Läckte som ett såll i bottnen. Efter sista natten hamnade tältet i en soptunna i Potsdam.

Jag hade ett postordertält som barn. Ett grönt ryggås tremanna.
För ca 25 år sedan köpte jag ett Fjällräven Australia. Ett tremanna kupoltält. Yttertältet färgade av sig på det ljusa innertältet men i övrigt höll det fram tills jag för 5-7 år sedan köpte ett Jack Wolfskin Gossamer. Enmans (1½-mans) tunneltält.
I början på den här sommaren plockade jag fram Fjällräventältet. En gummi/silikonliknande hinna hade fjällat från utsidan på yttertältet, förmodligen impregneringen. Allt till tältet var kladdigt, ungefär som om det smetats in med sav eller kåda. Jag tvättade stänger och pinnar med vatten och såpa och fick dem rena. Tältet slängde jag på vinst och förlust in i tvättmaskinen med vanligt tvättmedel, men det var lika kladdigt efter torkning. Så jag sparade alla metalldelar till framtida hembyggen och kastade resten.
I början på den här sommaren köpte jag en DD Travel Hammock / Bivi och Alpkit Rig7 tarp. Hur länge de och Gossamer håller återstår att se.

Har haft många gråvädersturer i fjällen med ett Tarfala 3p från 69, i somras höll det tätt på gräsmattan när besökande ungdomar ville pröva på en tältnatt och givetvis blev det regn.
Att torka bomullsinnetält är lätt om det blåser lite och är uppehåll.

go tur

Jag hade ett postordertält som barn. Ett grönt ryggås tremanna.
För ca 25 år sedan köpte jag ett Fjällräven Australia. Ett tremanna kupoltält. Yttertältet färgade av sig på det ljusa innertältet men i övrigt höll det fram tills jag för 5-7 år sedan köpte ett Jack Wolfskin Gossamer. Enmans (1½-mans) tunneltält.
I början på den här sommaren plockade jag fram Fjällräventältet. En gummi/silikonliknande hinna hade fjällat från utsidan på yttertältet, förmodligen impregneringen. Allt till tältet var kladdigt, ungefär som om det smetats in med sav eller kåda. Jag tvättade stänger och pinnar med vatten och såpa och fick dem rena. Tältet slängde jag på vinst och förlust in i tvättmaskinen med vanligt tvättmedel, men det var lika kladdigt efter torkning. Så jag sparade alla metalldelar till framtida hembyggen och kastade resten.
I början på den här sommaren köpte jag en DD Travel Hammock / Bivi och Alpkit Rig7 tarp. Hur länge de och Gossamer håller återstår att se.

Det du råkat ut för är att PU-beläggningen på väven åldrats. Drabbar all PU-belagd väv med tiden, så vill man slippa detta elände väljer man silikonbelagd väv istället (som inte åldras på samma sätt). Själv har jag en ramryggsäck (Fjällräven Raven gyro 70) som blivit oanvändbar pga att Fjällräven använde PU-belagd väv för snölås under något år kring 1985 när denna säck köptes:(. Alla andra liknande säckar jag kollat med andra tillverkningsår har silikonbelagd väv och är fortfarande som nya.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips