Utan att vara expert på tält, blir min kvalificerade gissning denna:
Sömmar och stänger tar mest stryk av vind och ruff behandling. Vind för att det mattar ut material rent mekaniskt, och det andra säger sig självt. Kör tältet genom flygplatsens bagagehantering x antal gånger och få ut en påse skrot. Tältbotten kan också nötas hål på om man tältat mycket på klippor eller andra nötande underlag. Om det är frågan om ett generellt slitage är det nog bara byta istället för att lappa. Nästa hål kommer tätt inpå det första.
Syntetmaterial i tältduk tar i första hand stryk av solljus, eller rättare sagt UV-ljus. Det bryter ned materialet så att det blir skört. Att det blekts är en tydlig indikator på var det kan ha påverkats.
(Har ditt tält stått på gräsmattan juni-sep, i tio års tid, skulle jag nog inte lita så mycket på det.)
Bomullsväv tål UV-ljus bättre, (men inte oändligt). Den kan istället ruttna om den lämnats fuktig.
Lokal yttre påverkan som hundpiss och fågelskit kan ha oväntade konsekvenser, men är svårt att säga något generellt om.
Om tältet inte utsatts för något av ovanstående i särskilt stor mån, utan mest legat på hyllan, håller det troligen "jättelänge". Det finns vissa mjukgörare i syntetmaterial som kan dunsta bort och göra dem styvare och därmed sköra, men det märks med en gång man hanterar materialen skulle jag säga.
Detta baserat på erfarenhet kring andra textila saker som rep, cykelsadlar, båtdynor, kapell, presenningar, osv. som lämnats åt elementen.
Specifika saker som kan hända tält med delaminering av silnylon och vadvetjag får andra fylla i. Mina tält har större delen av sina liv just legat på hyllan, och håller alltså ännu.