Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

Jag kan omöjligen föreställa mig att det går snabbare att skära än att hugga i det här fallet. Att fälla en femcentimetersslana med en bra huggare borde bokstavligen gå på tre sekunder. Gå till slana. Hugg... hugg. Kasta bort slana. Gå till slana. Hugg... hugg. Kasta bort slana. Gå till slana. Hugg... hugg. Kasta bort slana. O.s.v.
Medan Mora-användaren måste gå till slana. Sätta sig ned. Ta "brottargrepp". Skära av slana. Resa sig upp. Gå till slana. Sätta sig ned. Ta "brottargrepp". Skära av slana. O.s.v.
Exakt så. Dessutom blir en "vanlig" användare rejält trött och händerna tar mycket stryk, såvida man inte besitter Patrics "styrka, kondition och teknik" utöver de flesta levande människors kapacitet ;)

Men som jag skrev tidigare, bara för att det går, så betyder det inte att det är den bästa metoden.

Det är synd att vi inte står därute i skogen och kan omsätta det här snacket till praktik. Jag är nämligen inte säker på att de som propagerar för en liten morakniv egentligen har hållit i en rejäl huggare i klassen >600 g.

~Paul~

Exakt så. Dessutom blir en "vanlig" användare rejält trött och händerna tar mycket stryk, såvida man inte besitter Patrics "styrka, kondition och teknik" utöver de flesta levande människors kapacitet ;)

Men som jag skrev tidigare, bara för att det går, så betyder det inte att det är den bästa metoden.

Det är synd att vi inte står därute i skogen och kan omsätta det här snacket till praktik. Jag är nämligen inte säker på att de som propagerar för en liten morakniv egentligen har hållit i en rejäl huggare i klassen >600 g.

~Paul~
Jag betvivlar absolut inte att det går, jag betvivlar däremot att det är den bästa metoden, oavsett hur övermänsklig slanröjaren är. ;) Skulle gärna se en längre filmsnutt där tio slanor kapas m.h.a. Mora. Videokamera, Patric!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag betvivlar absolut inte att det går, jag betvivlar däremot att det är den bästa metoden, oavsett hur övermänsklig slanröjaren är. ;) Skulle gärna se en längre filmsnutt där tio slanor kapas m.h.a. Mora. Videokamera, Patric!
Det är exakt det jag har sagt hela tiden. Jag vet att det går. Har sett det på video och nästan lyckats med det själv. Men det är inte det mest effektiva och energisnålaste sättet.

~Paul~

Är ni säkra på att ni talar om samma träslag här? ;)
Nej, kanske inte. Men jag har testat båda metoderna på samma träslag och det fanns ingen competition. Att hugga av slanan var bara så mycket mer effektivt och arbetsbesparande. I alla fall för min måttliga fysiska kapacitet ;)

~Paul~

skillnaden är att jag vet av erfarenhet och ni gör en massa antaganden baserat på vad ni tror.. alla i den här tråden som kan skära är tämligen överens om att det är en förträfflig teknik, vissa av oss tycker att den dessutom är effektivare än att hugga med kniv..

det känns som bollen har studsat fördigt i det här ämnet..

Troende har i alla tider försökt omvända praktierna, utom när de behövt dem. De troende har t o m byggt speciella hallar för sin egen verksamhet.... Medan praktikerna har fått fortsätta att vara praktiker...

PS av erfarenhet kan jag berätta att lapplänsk skogsbjörk är betydligt hårdare ved (Långsammare vuxen) än tropisk sly.
I tropisk skog är ofta t o m en machete svår att manövrera, medan en nordisk röjkniv är tämligen funkis. Blir valet bara en kniv så blir det en medelstor röd mora, ca 75 gram, lättslipad och billig! Men bra till både fisk, småvilt som enklare slöjd.
//J

skillnaden är att jag vet av erfarenhet och ni gör en massa antaganden baserat på vad ni tror..

det känns som bollen har studsat fördigt i det här ämnet..
Om du läser mitt tidigare inlägg Patric så ser du att jag verkligen gjorde ett test. Jag använde en traditionell mora i kolstål och min Puma huggare försedd med en rejäl fånglina för säkerhets skull.

Återigen. Jag med min begränsade styrka och teknik fann att det var avsevärt lättare att helt enkelt hugga av slanora än att skära av dem. Framför allt när jag hållit på en stund.

~Paul~

PS Ja, vi går bara runt nu ;)

PS av erfarenhet kan jag berätta att lapplänsk skogsbjörk är betydligt hårdare ved (Långsammare vuxen) än tropisk sly.
I tropisk skog är ofta t o m en machete svår att manövrera, medan en nordisk röjkniv är tämligen funkis. Blir valet bara en kniv så blir det en medelstor röd mora, ca 75 gram, lättslipad och billig! Men bra till både fisk, småvilt som enklare slöjd.
//J
Håller med i allt du säger J. Men den springande punkten var frågan gällande huruvida en mora eller en stor huggare är effektivast/arbetsbesparande i samband med slanfällning, framför allt när vi pratar större mängder.

Självklart skulle jag hellre ta med en mora om jag bara fick ha en enda kniv med mig ut.

~Paul~

Om du läser mitt tidigare inlägg Patric så ser du att jag verkligen gjorde ett test. Jag använde en traditionell mora i kolstål och min Puma huggare försedd med en rejäl fånglina för säkerhets skull.

Återigen. Jag med min begränsade styrka och teknik fann att det var avsevärt lättare att helt enkelt hugga av slanora än att skära av dem. Framför allt när jag hållit på en stund.

~Paul~

PS Ja, vi går bara runt nu ;)

*studsar bollen en gång till*

ett test får väl räknas som ringa eller svårt begränsad erfarenhet, du har vad jag förstått hackat slanor under en stor del av ditt friluftsaktiva liv men enbart "testat" att skära, det blir ett objektivt och väl genomfört test eller? det jag vill komma till är att vi nog inte kommer längre än så här..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips